Laatste nieuws

Concours Het Loo verhuist naar Soestdijk

Nieuwsberichten / 26 januari 2019

Het vermaarde concours d’elegance in Apeldoorn heeft dit jaar in augustus plaats, onder verantwoordelijkheid van een nieuwe organisatie. En als klap op de vuurpijl verhuist het naar een nieuwe locatie: paleis Soestdijk.

Het concours beleeft in 2019 zijn vijftiende editie en dat kristallen jubileum wordt op 24 en 25 augustus gevierd op een nieuwe locatie en onder een nieuwe naam, Concours d’ Elegance Paleis Soestdijk. Dat met de subtitel ‘Classics at the Palace’, de naam van de nieuwe organisatie achter het concours.

Deze wordt bestierd door twee doorgewinterde autoliefhebbers en organisatoren, Jan-Peter Nijmeijers en Mick de Haas. De eerste moet voor veel concoursgangers een bekende zijn want hij zet al (bijna) net zo lang zijn schouders onder het evenement als dat bestaat.

Mick de Haas heeft ruime ervaring met grote en internationale evenementen waaronder de Formule 1, de 24 Uren van Le Mans, Le Dakar en de Olympische Spelen. “Ervaring die goed van pas komt bij de vernieuwde opzet van het concours’, aldus Nijmeijers.

Hoewel de vijftiende editie van het concours naar een nieuwe koninklijke locatie verhuist, blijven basis ingrediënten hetzelfde: klassieke auto’s van wereldklasse bijeenbrengen voor een mooi en stijlvol publieksevenement.

De verhuizing van Het Loo naar Soestdijk heeft alles te maken met de ingrijpende en enkele jaren durende verbouwing van het paleis in Apeldoorn. Enerzijds wordt dat betreurd, zegt Nijmeijers, maar anderzijds opent de verhuizing naar Soest nieuwe avenues. “Paleis Soestdijk bevindt zich in een groot park, het heeft een andere sfeer en een ander karakter dan paleis Het Loo, en dat betekent dat we het concours anders moeten organiseren. We grijpen dit aan als een kans om het evenement na een traditie van 15 jaar nieuwe impulsen te geven. Mick en ik zorgen dat we het beste behouden, maar we gaan ook voor een andere belevenis.”


Ton & Maya Meijer met de Lancia, waarmee ze in 2017 Best of Show werden op Concours d’Elegance Paleis Het Loo. Dit jaar zullen ze het concours op Soestdijk welkom heten.

Classics at the Palace is in elk geval hartelijk ontvangen op paleis Soestdijk door de nieuwe eigenaren Maya en Ton Meijer, beide gekende autoliefhebbers. Ze wonnen in 2017 de titel ‘Best of Show’ op Concours d’Elegance Het Loo met hun Lancia Astura Serie II met een bijzonder mooie carrosserie van Castagna.

In de tuinen van Soestdijk worden overigens al geregeld concerten georganiseerd, waardoor Nijmeijers en De Haas de logistiek daar niet helemaal opnieuw hoeven uit te vinden. Vooralsnog is het voornemen het concours zeker drie jaar in Soestdijk te houden.

Nijmeijers en De Haas denken aan een opzet waarin de bezoekers met pijlen – oranje uiteraard – door de tuinen van Soestdijk worden geleid en zo een ‘wandeling door het park’ maken, langs de attracties en uitstallingen van het evenement. Uiteraard is er een hoofdrol voor het grote internationale concours, maar ook zal het ‘nationale concours’ (voor in grote serie geproduceerde auto’s) terugkeren, dat waarschijnlijk onder auspiciën van Octane Magazine.

Voor de sprint zoals die op een oprijlaan van Het Loo plaatshad, zijn geen mogelijkheden op Soestdijk, maar Nijmeijers verzekert dat het publiek vooroorlogse auto’s ronkend en wel in actie zal kunnen zien in een gymkhana, een type behendigheidstest dat in ondermeer Groot-Brittannië populair is.

Een van de grote thema’s zal 100 jaar Citroën zijn. Nijmeijers: “We hebben al toezeggingen voor topstukken als de 2CV van James Bond uit de film ‘For Your Eyes Only’, voor de ZX  Rally Raid en de DS jachtwagen van Prins Bernhard”.

Er wordt ook gewerkt aan het 120-jarige bestaansfeest van Fiat. “We hopen dat we samen met Fiat ‘The Beast of Turin’ naar Soestdijk kunnen halen, het zou geweldig zijn dat vlammende monster daar in actie te zien”, aldus een enthousiaste Nijmeijers.

Een extra reden om naar het evenement te komen is dat het paleis in 2020 intern verbouwd wordt, en dat het tijdens het concours open zal zijn voor bezichtiging zodat het publiek de kans heeft te zien hoe ‘Soestdijk’ de laatste 30 á 40 jaar geweest is.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Shelby GT500, de krachtigste Ford in de historie

Volgend bericht

Onder de indruk van de nieuwe TVR Griffith




Uitgelicht

Shelby GT500, de krachtigste Ford in de historie

De allerkrachtigste straatlegale Ford in de historie: dat is deze nieuwe Shelby GT500. Het apparaat pompt meer dan 700 pk uit zijn...

15 January 2019

Webdevelopment Passionate Bastards