Laatste nieuws

Cool Classic Challenge, een blijver

Reportages / 12 september 2020
De Nederlandse kalender heeft er een kaartleesrit bij, en nota bene een heel leuke! Er stonden stond zo’n 65 auto’s aan de start van de Cool Classic Challenge, verdeeld over een sport- en een toerklasse. De start en finish waren in het daarvoor zeer geschikte Loco Eten & Drinken in Lievelde, de lunchlocatie was Erve Brooks in Gelselaar.

De organisatie was in handen van de Stichting Cool Classic Challenge, die het op zich genomen heeft evenementen te organiseren voor ondernemers uit het oosten van Nederland – met een opbrengst die voor het goede doel is bestemd. Dat was de stichting FEMI dit jaar.

Het uitzetten van de rit was uitbesteed aan de zeer ervaren Martin Roosenboom die erin geslaagd was een binnen een relatief klein oppervlak een heel leuke rit neer te zetten, door mooie landschappen, en met voldoende uitdaging.

Octane was van de partij in de personen van Eric Huizinga en Ton Roks, in een MGB Roadster. Er werd op kaarten in de schaal 1 op 50.000 gereden, zonder photoshop streken, zo leek het in het ochtendtraject. Dat was niet al te moeilijk, met drie andere equipes had Octane alle controles goed, de tijd was echter vrij krap, althans als je iets te lang op de kaart studeerde, en een keer ‘rechts’ met ‘links’ had verwisseld. Daardoor liep Octane een beetje tijdstraf op en moest na het ochtendtraject met een derde positie genoegen nemen – dat bood echter nog steeds perspectief voor de middag.

Daarin zaten echter wel een paar listigheidjes in – goed gevonden Martin! Een gewone weg was door de uitzetter tot fietspad gedegradeerd en had dus niet gebruikt mogen worden en een complexe viersprong zag er in werkelijkheid iets anders uit dan op de kaart en had dus net even anders gereden moeten worden. Bij een wegaansluiting lonkte een driehoekje dat je moest rijden – en waar natuurlijk een controleletter stond, maar als je goed had gekeken had je kunnen zien dat de wegaansluiting in werkelijkheid anders was dan op de kaart, je had hem dus niet mogen rijden. Octane trapte er alle drie keer in en kelderde daardoor naar de zesde plek. Winnaars van de toerklasse werden Marije en Alfred Waterink en van de sportklasse Arnold Hoogenhout en Muriel Tigchelaar.

FOTO’s Niko Bloemendal

 


Tags: , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een 2002 'roundie' in topconditie

Volgend bericht

Meer karakter: Portofino M





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een 2002 'roundie' in topconditie

Als trouwe volger van Octane Magazine op Instagram is Brian McCarson uit Arizona (USA) graag bereid om te vertellen over...

11 September 2020