Laatste nieuws

Cord 810 Beverly Sedan

Showroomsterren / 2 oktober 2020
Art Deco Auto’s  zoals deze spectaculaire Cord 810 zie je zelden op onze wegen.

Het model was bedoeld een ‘Baby Duesenberg’ te zijn en werd getoond tijdens de autotentoonstelling van New York in 1935, als onderdeel van de herlancering van Cord. Hij was ontworpen door Gordon Buehrig en zijn team, ook de drijvende kracht achter veel van Duesenberg’s greatest hits. Buehrig hield niet van de grote grilles die toen mode waren en kwam met de ‘coffin nose’ voorpartij. Het is een opvallend en kenmerkend element, zeker in combinatie met de rest van het ‘teardrop’  vierdeurs koetswerk.

Opvallend zijn ook de ‘verborgen’ koplampen die je met twee hendels in het dashboard kunt laten verschijnen en verdwijnen. Er zijn meer elementen die je van een vooroorlogse auto niet zou verwachten, zoals de verborgen deurscharnieren en de – standaard – radio. Het interieur is mooie plek om in te vertoeven met zijn velours meubilair en aluminium dashboard. Tot de technische noviteiten behoren voorwielaandrijving en onafhankelijk wielophanging voor. Onder de motorkap ligt dezelfde Lycoming V8 als in de oudere L-29, met een nieuwe semi-automaat met vier versnellingen.

De auto werd enorm goed ontvangen, er werden duizenden bestellingen genoteerd. Het leek erop dat het bedrijf van succes verzekerd was en in december 1935 werd de hoop uitgesproken 1000 auto’s per maand te produceren. Echter het jaar 1936 was al maanden oud toen eerste de eerste 810’s klaar waren en in modeljaar 1936-37 rolden slechts 1174 stuks van de band. De vertraging werd veroorzaakt door een opeenvolging van kleine productieproblemen met de ‘slimme’ transmissie. Als gevolg daarvan verloren ongeduldige klanten hun interesse en de hele Auburn-Cord-Duesenberg groep ging bankroet in 1937. De Supercharged 812 heeft momenteel de grootste verzamelwaarde, maar ook deze 810, in de originele Beverly Sedan stijl, wordt zeer gewaardeerd. DD Classics vraagt £ 69.950 voor deze recentelijk geïmporteerde en ‘zeer goed bruikbare’ Diamond Metallic Blue exemplaar. Het is moeilijk een auto te vinden die voor dat bedrag een vergelijkbare visuele statement is. De Cord 810 is in de wereld der Art Deco auto’s heel veel waard voor zijn geld – en hij is zeker een van de meest elegante.

£ 69.950 DD Classics, Londen GB

ddclassics.com

 


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Modena GT Spyder California

Volgend bericht

Hereniging met het verleden





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Modena GT Spyder California

De Modena GT Spyder California, een look-alike van de Ferrari 250 GT California, heeft zijn bekendheid vooral te danken aan de film...

2 October 2020