Laatste nieuws

Corvette C8 Stingray

Nieuwe auto's / Nieuwsberichten / 14 december 2019

Nieuw, maar trouw aan het verleden. Amerika’s fijnste sportwagen houdt de traditie in ere, maar voor de allereerste keer bevindt de V8 zich nu achter de bestuurder. Is het dan nog wel een echte ‘Vette’?

 De specificaties van de nieuwe Corvette – de achtste generatie – bevatten veel indrukwekkende cijfers. Maar geen enkele maakt meer indruk dan dat getal met het dollarteken ervoor. Je koopt hem in de USA voor $ 59.995 (€ 54.290), als je althans een dealer zo ver kunt krijgen hem voor de officiële prijs aan je te verkopen. Daarvoor krijg je een sportwagen met middenmotor, goed voor 490 pk, en met prestaties waarmee hij een supersportwagen benadert. Als dat geen koopje is…..

Natuurlijk ga je nimmer een C8 Stingray voor een dergelijk bedrag in onze contreien kunnen kopen, in de verste verten niet zelfs, daar zorgt ‘onze’ torenhoge BPM wel voor. Wellicht – en dat hopen we zeer – blijft er toch iets van de rangorde behouden waarin de Corvette zich in de USA tussen zijn concurrenten bevindt. Daar kun je in een C8 Stingray wegrijden voor minder dan de nieuwprijs ($ 60.250) van een basis Porsche 718 Boxster. Als je je nieuwe Corvette bestelt met het duurste 3LT accessoirespakket – hij kost dan $ 71.495 – en je voegt er voor $ 5.000 ook nog het Z51 Performance Pack aan toe plus voor $1895 adaptieve dempers, dan kom je uit op $ 78.390. Dat is nog altijd minder dan Porsche in de USA voor een Cayman GTS verlangt – zonder opties! Zou het niet geweldig zijn als dat in ons land ook zou lukken?

Er wordt binnen Chevrolet al tientallen jaren gepraat over een Corvette met midden-motor. Volgens de overlevering heeft Zora Arkos Duntov – de in België geboren ‘vader van de Corvette’ – dat altijd gewild. De C7 had zijn V8 al midscheeps achterin gehad kunnen hebben, maar dat is door GM’s financiële problemen in 2009 niet doorgegaan.

Heel veel aan de C8 is nieuw, maar er is ook veel vertrouwds. In het ontwerp zie je veel bekende vormen en lijnen terug, inclusief de haaienneus en de karakteristieke achterlichten. Het chassis is van aluminium maar de carrosserie is grotendeels van het vertrouwde polyester. Van de dwarsliggende bladveer op de achteras is afscheid genomen, maar voor de aandrijving wordt als vanouds vertrouwd op een ‘small block’ 6,2-liter V8 met een centrale nokkenas, dit keer drijft hij de achterwielen echter aan via een transmissie met dubbele koppeling en acht versnellingen.

Chevrolet heeft voor de Corvette geen gebruik gemaakt van dure koolstofvezel structuren, maar heeft weer gekozen voor een aanzienlijk goedkoper aluminium chassis, deels geëxtrudeerd, deels geperst en deels gegoten. Er zijn echter wel koolstofvezel panelen in de constructie verwerkt om het chassis extra stijfheid te geven, een bevindt zich onder de centrale ‘ruggengraat’, en een onder de achterbumper. Volgens Chevrolet is het chassis van de C8 daardoor 19% stijver dan dat van de C7, terwijl het nota bene groter is. De wielbasis is zelfs 2722 millimeter, 248 langer dan die van de Cayman. De totale lengte van de nieuwe Stingray is 4630 mm, waar hij 134 millimeter langer is dan de C7 en ook langer dan zo goed als alle andere tweezits sportwagens met de motor midscheeps achter.

De eerste indrukken zijn heel positief – over de gehele linie. De nieuwe Corvette ziet er uitstekend uit, is mooi afgewerkt en in cockpit ruik je niet meer dat aroma van polyester en goedkope kunststoffen. Het exemplaar dat we reden in Michigan was een topspecificatie 3LT, en elke oppervlak om je heen dat niet van glas was, was keurig afgewerkt met alcantara, leer of koolstofvezel.

De ergonomie had iets beter gekund, de lange rij schakelaars tussen de stoelen – voor de verwarming en ventilatie – is moeilijk te zien en de bestuurdersstoel staat hoger dan die voor de passagier. Zelfs in de laagste positie heb je nog het gevoel dat je te hoog zit. De hoofdruimte is daardoor beperkt voor grote bestuurders, tenzij je gebruik maakt van het targadak – ook een handelsmerk van de Corvette. Er komt overigens ook een cabriolet aan. Het aan de onderzijde platte stuurwiel is het hoekigste dat we gezien hebben sinds de Austin Allegro – en om alle kritiek maar meteen achter ons te hebben: het dashboard veroorzaakte behoorlijk wat afleidende reflecties in de voorruit.

Dat zijn overigens kleinigheden naast de aanzienlijke kwaliteiten van de Corvette: het is een zeer aantrekkelijke auto die er niet lang over doet zijn bestuurder voor zich te winnen. Op GM’s beslissing om het vooralsnog te houden bij een V8 met één enkele en centrale nokkenas, heb je binnen een mum van tijd geen aanmerkingen meer. De achtcilinder is in technisch opzet geen grensverleggend hoogstandje, maar hij is gewillig en uitstekend tegen zijn taken opgewassen. En het is ook nog eens een zeer charismatische machine.

Hoewel de V8 zich nu vlak achter je bevindt, hoor je hem minder goed, althans wat de laagfrequente roffel van de vorige edities betreft, daarvan staat de volumeknop nu wat lager.

De V8 reageert heel snel op het gaspedaal, in het middengebied trekt hij geweldig en ondanks dat de rode streep al bij 6600 toeren staat, klinkt hij bovenin veel beter dan sommige – duurdere – concurrenten die verder kunnen doorhalen.

Als het om rauwe prestaties gaat, voelt de nieuwe Corvette niet enorm veel sneller aan dan de oude, alhoewel zijn sprintvermogen er door de plaatsing van de V8 wel op vooruit is gegaan.

Chevrolet claimt dat de C8 Stingray met geactiveerde launch control in staat is van 0 naar 60 mijl per uur (96,6 km/h) te sprinten in 3,0 seconden. Dat is overigens met een standaardversie. Als je het Z51 Performance Pack hebt, katapulteert hij zichzelf in 2,9 seconden naar die 60 mijl per uur. Er is zelfs een optie om de achterbanden eerst op te warmen met een ‘strategische burn-out’. Je kunt de koppeling namelijk heel abrupt op laten komen door beide schakelpeddels aan het stuur tegelijkertijd naar je toe te trekken en dan los te laten. Ik heb dat niet geprobeerd, maar heb wel een sprint vanuit stilstand ondernomen door simpelweg het gas zo snel mogelijk naar de bodem te trappen. Dat resulteerde op de boord-prestatiemeter in een tijd van 3,5 seconden van 0 naar 60 mph. Op zich is dat al veelbelovend genoeg om de claims van Chevrolet voor zeer aannemelijk te houden.

De topsnelheid van de C8 Stingray is 312 km/h. Als je dat heel belangrijk vindt, moet je weten dat je alleen zo ver boven de 300 komt als je het Z51 Performance Pack niet hebt want daarmee zou hij ‘slechts 296 km/h halen. Dat kan een gevolg zijn van de andere eindoverbrenging en/of de extra aerodynamische voorzieningen. De splitter voorop en de spoiler achterop genereren samen 180 kilo downforce, maar mogelijk hebben ze ook een verhogend effect op luchtweerstand.

Het grote verschil met de oude C7 is de forse verbetering van de stabiliteit en daardoor ook van het vertrouwen dat de nieuwe Corvette zijn bestuurder geeft. Als je heel hard ging op een bochtige weg werd een standaard C7 een tikje nerveus. Dat is met zijn opvolger niet zo, hij heeft enorm veel grip, overal, en de grenzen van zijn ‘comfort zone’ liggen ver weg. Er is nimmer het gevoel dat hij je weleens onverwacht in de steek zou kunnen laten.

Er is zelfs een optie om de achterbanden eerst op te warmen met een strategische burn-out

Alleen als je heel veel gas geeft in krappe bochten voel je dat je de limiet van de achteras benadert, maar in snellere curven kleeft de Corvette C8 aan het asfalt als pindakaas aan een verhemelte. Indrukwekkend is het absorptievermogen van het chassis, de auto verliest geen moment zijn kalmte of koersvastheid als de weg plotseling klimt of duikt, zeker niet met de optionele adaptieve dempers.

Het enige dat beter zou kunnen is dat je bij normale snelheden niet zo goed in het stuur voelt of de voorwielen hun grip op het asfalt houden of dreigen te verliezen. De feedback is nooit beter dan matig. Positief is echter dat de besturing fijn direct is en dat de voortrein heel snel op je commando’s reageert. Als je langer in de C8 rijdt, groeit vanzelf je vertrouwen in zijn vermogen om zelfverzekerd en beheerst met forse G-krachten om te gaan. Op een circuit, als er veel grotere krachten op de wielen werken, komt er meer gevoel in het stuur en communiceert het chassis nog directer.

De achttraps transmissie met dubbele koppeling is serieus goed, een mooie prestatie in een auto met zo’n lage prijs. Hij schakelt niet met die korte droge tikken die bij veel junior superauto’s zijn voorgeprogrammeerd, waardoor het enigszins aan sensatie ontbreekt, maar de bak wisselt bliksemsnel van verzet in alle rijstanden – en hij schakelt buitengewoon verfijnd als je hem als automaat ongestoord zijn ding laat doen.

De totale eindoverbrenging is lang uitgelegd – net zoals bij de vorige Corvette – en de teller wijst slechts 1500 toeren aan in VIII als je 70 mph (133 km/h) rijdt. Daardoor moet je met de C8 Stingray een relatief gunstig verbruik kunnen halen, maar het betekent ook dat je flink wat stappen terug moet in de transmissie als je plotseling snelheid wilt maken.

Buiten zijn prijs onderscheidt de Corvette zich ook van de sportwagenmeute door zijn praktische bruikbaarheid voor alledag. De bagageruimte is verdeeld over twee compartimenten, een in de neus en een achter de V8, groot genoeg om twee sets golfclubs in op te bergen. Het totale laadvolume meet 356 liter, minder dan een Cayman, maar toch ruim voldoende voor een auto in dit segment. De ruimte achterin is groot genoeg om het targadak op te slokken, maar dan kan er uiteraard minder bagage in.

Zijn primaire missie is een supersterke en snelle sportmachine zijn, die ongelooflijk veel waar voor zijn geld biedt.

Gezien zijn lage prijs in de USA zou je de Corvette kunnen neerzetten als een budget supercar, maar met die bedoeling is hij zeker niet ontwikkeld. Zijn primaire missie is precies dezelfde als die van zijn voorgangers: een supersterke en snelle sportmachine zijn, die ongelooflijk veel waar voor zijn geld biedt en die bovendien behoorlijk praktisch is. Hij is niet zo superscherp gefocust op enkel en alleen dynamiek en hij is technisch niet zo exotisch als hardcore supersportwagens, maar dat laatste wil hij helemaal niet zijn, althans deze standaard versie niet. Er komen nog snellere C8 Stingray’s aan, een met een 4,0-liter twinturbo V8 die 600 pk of meer gaat leveren, en een hybrideversie met diezelfde V8 die goed zou zijn voor in totaal 900 pk of meer. Deze Corvettes gaan de grote jongens zeker een handschoen toewerpen – en wellicht verslaan. Nu maar hopen dat de C8 Stingray in onze contreien dezelfde attractieve positie in de prijslijsten gaat innemen als in de USA.

TEKST Mike Duff / FOTO’s Andi Hendrick

SPECIFICATIES CHEVROLET CORVETTE STINGRAY C8

Motor lichtmetalen LT2 6,2-liter V8, boring x slag 103,25 x 92 mm, centrale nokkenas, twee kleppen per cilinder en cilinder-deactivatie, dry sump smering Vermogen 495 pk (SAE) bij 6450 min-1 (met sportuitlaat) Koppel 637 Nm (SAE) bij 5150 min-1 (met sportuitlaat),

Transmissie achterwielaandrijving, automatische achtbak met dubbele koppeling

Wielophanging dubbele driehoekige draagarmen rondom, schroefveren rondom, stabilisatorstang achter, adaptieve demping (Magnetic Ride Control) optioneel Afmetingen

LxBxH 4630x1934x1244 mm, wielbasis 2722 mm, kofferruimte 356 liter Gewicht 1527 kg Remmen geventileerde schijven rondom, 321/339 mm Banden Michelin Pilot Sport ALS 245/35ZR19 & 305/30ZR20 Topsnelheid 312 km/h Acceleratie 0-60 mph (96,6 km/h) in 3,0 sec Prijs nog niet bekend


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Britannia rules...?

Volgend bericht

BMW 323i (1982)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Britannia rules...?

Het Verenigd Koninkrijk is het thuisland van veel iconische autofabrikanten. De tentoonstelling ‘So British!’ in het Brusselse...

14 December 2019