Laatste nieuws

Cuore Sportivo in Blu Olandese

Man & Machine / 12 augustus 2022

De donkerblauwe Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1300 die we in Utrecht tegenkwamen is op onze Instagram pagina herkend door de eigenaar, Roy ter Steeg, een autoliefhebber pur sang. 

“Ooit zou er een echte klassieker in de garage staan. In 2019 kocht ik mijn eerste auto voor ‘erbij’: een Mazda MX5 van de eerste generatie. Een geweldig leuk wagentje waarmee ik de beginselen van autotechniek heb leren kennen en waaraan ik meerdere dingen heb aangepast. Door de jaren heen is dit echt een projectauto geweest die met elke actie steeds circuitwaardiger werd. Het is geëindigd met de montage van een compressor van een Mini Cooper S en daarmee had de Mazda bijna 200 pk op de achterwielen. Toen was het project in mijn ogen wel klaar en werd de drang om een échte oude auto te hebben steeds sterker.

Toen ik  meerdere keren de Goodwood Revival had bezocht, werd dat gevoel natuurlijk niet minder. Als autoliefhebber heb ik een zwak voor veel autotypes en merken en dat maakte de keuze voor een ‘nieuwe’ auto voor erbij niet gemakkelijker. Tijdens de vakantie in Italië, met een kort bezoek aan de Mille Miglia, heb ik mijn laptop opengeklapt om naar een opvolger te zoeken. Het belangrijkste voor mij was dat het een klassieker moest worden waar niet al te veel werk aan zou zitten. Al snel kom je dan veel leuke auto’s tegen waarvan deze Alfa Giulia er een was. Een andere was een Austin Mini uit 1977, waarnaar ik een dag na de vakantie ben gaan kijken. Deze was erg mooi, opgeknapt in ‘rally’ stijl en ondanks dat ik er erg van gecharmeerd was wilde ik toch ook graag bij een Alfa Giulia Nuova Super 1300 uit 1976 kijken. Dat was toch wel een ultieme klassieker. Nadat een berichtje via de website naar de verkoper onbeantwoord bleef, heb ik telefoon gepakt en was de afspraak in Brabant snel gemaakt.

Op de dag van de bezichtiging zag ik al snel dat de Giulia er erg goed bij stond. Vele dingen wezen erop dat de auto grondig gerestaureerd was en alleen het spuitwerk was met een paar druipers en wat doffe plekjes niet zo heel netjes gedaan. Maar al met al een hele mooi Giulia waaraan weinig roest te bespeuren was en die er technisch ook erg goed bij stond. De deal was daarom ook snel gemaakt en ik kon me de gelukkige eigenaar noemen van mijn eerste Alfa! Dat is toch iets wat elke autoliefhebber naar mijn mening eens moet kunnen zeggen.

“De laatste serie van het model is herkenbaar aan de plastic grille met twee grote koplampen en de vlakke kofferklep zonder het welbekende ‘knikje’ van de vorige series. Dat laatste vind ik geen verbetering.”

Inmiddels ben ik nog maar enkele weken eigenaar van de Alfa maar ik kan nu al met zekerheid zeggen dat het een goede aankoop is. De Giulia is geboren in 1976 en is daarmee een Nuova: de laatste serie van het model en herkenbaar aan de plastic grille met twee grote koplampen en de vlakke kofferklep zonder het welbekende ‘knikje’ dat vorige series wel hadden. Dat ontbreken van het knikje vind ik geen verbetering, maar het interieur is gelukkig door de jaren heen wel steeds mooier geworden. Hij heeft tot 2018 zijn leven doorgebracht in Palermo en is daarna in Nederland terecht gekomen. Voor zover ik weet is de auto gerestaureerd in Italië en zijn er hier in Nederland nog enkele puntjes op de i gezet door de vorige eigenaar. Zo zijn de versnellingsbak en carburateurs in ons land gerestaureerd, en zitten er nieuwe achterlichtunits op.

Het is een 1300, dus het welbekende 1,3-liter Nord blokje met ongeveer 88 pk en een koppel van 140 Nm. Volgens de RDW is het trouwens 103 pk, maar dat komt omdat Alfa toentertijd met SAE pk’s adverteerde en niet met DIN pk’s zoals sinds enkele tientallen jaren inmiddels gebruikelijk is. De kleur is erg mooi en toepasselijk: Blu Olandese, oftewel Hollands blauw. De achterkant is in mijn ogen wel het meeste charmante van de auto; het schuine uitlaatpijpje en de mooie letters die allemaal verchroomd zijn.

De vorige eigenaar heeft er de afgelopen vier jaar maar enkele honderden kilometers in gereden en in dat opzicht vond ik het wel een beetje spannend hoe de auto zou rijden na zoveel stilstand. Tot dusver heeft de Giulia mij zeker niet teleurgesteld en voelt hij motorisch heel fris aan. Ik heb de afgelopen weken de auto best goed kunnen bekijken en daarbij kwam ik heel veel nieuwe onderdelen tegen: de complete wielophanging, uitlaat en benzinetank zijn onder andere zeer recent vervangen. De motor ziet er van buiten ook erg schoon uit en ik vermoed dat deze misschien wel compleet gerestaureerd is. Ook onderdelen zoals de luchtinlaat en radiator, die vrij snel roesten, zitten strak in de verf. Al met al veel punten die mij vertrouwen geven in de technische staat van de auto.

Uiteraard zijn er genoeg dingen die ik de komende tijd wil aanpakken. Te beginnen met het interieur, waarvan de bestuurdersstoel een grote scheur in het stof vertoont. Ook zal ik de lak een goede polijstbeurt geven om zo van de doffe plekken en krasjes af te komen. Daarnaast wil ik de Giulia nog wat strakker laten rijden. Ik heb al gezien dat er genoeg mooie schokdempers van Koni en Bilstein te koop zijn; daarnaast zou een verlaging van een paar centimeter de auto in mijn ogen erg goed doen. Overigens heb ik de eerste aanpassing al doorgevoerd. De auto stond op originele 14 inch stalen wielen met flinke ballonbanden waardoor de wegligging niet echt fantastisch was, dus deze heb ik vervangen door nieuw 15 inch verbreed staal met originele Alfa naafkapjes. Ook zitten er 5 mm spoorverbreders op waardoor de Giulia net even wat beter smoelt. Dankzij de bredere wielen en de sportieve Dunlop bandjes krijg ik veel meer feedback tijdens het rijden.

De komende maanden zal ik er voornamelijk plezier van hebben tijdens de mooie zomeravonden en in het weekend. In september heb ik me ingeschreven voor de eerste oldtimerrit en op twee oktober kom ik ook graag langs bij de tweede Octane Scramble in Amersfoort. Hopelijk kan ik volgend jaar de Giulia eens meenemen naar Goodwood Revival: dat is in mijn ogen toch wel de ultieme roadtrip door het prachtige Britse landschap. Al met al heb ik de komende jaren weer een geweldige auto waar ik nog veel dingen aan kan verbeteren. De Alfa leent zich erg goed voor modificaties en dat bevalt me wel. De originele looks behoud ik graag, maar onderhuids wil ik graag nog het één en ander doen.”

Man & Machine

Alfa Romeo Giulia Nuova Super 1300 (1976)

Roy ter Steeg


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Reizen zoals vroeger

Volgend bericht

De toekomst van benzine





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Reizen zoals vroeger

Een mooie reis met twee klassieke auto’s naar een historische bestemming, rijdend over secundaire en tertiaire wegen. Eric...

9 August 2022