Laatste nieuws

D8 GTO-JD70 R: krachtiger, sneller, veiliger

Nieuwsberichten / 27 oktober 2020

Donkervoort introduceert de nieuwe D8 GTO-JD70 R, een speciaal voor het circuit gebouwde Donkervoort die in vergelijking met de JD70, waarop hij gebaseerd is, krachtiger, sneller en veiliger is. 

Donkervoort claimt: “de D8 GTO-JD70 is het kloppend hart van Donkervoort, maar de JD70 R is de ziel — hardcore en compromisloos”. De JD70 werd eerder dit jaar gelanceerd ter ere van de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort, de oprichter van het merk.

De JD70 R werd volgens het merk ontwikkeld met het doel om de snelste, meest aanvallende en minst gecompromitteerde Donkervoort ooit te zijn; hij zou in staat moeten zijn om baanrecords te breken en races te winnen, met een fractie van het brandstof-, remmen- en bandenbudget van traditionele sportwagens.

“De wijzigingen die we hebben aangebracht, komen allemaal uit de ontwikkelingsfase van de JD70,” vertelt Denis Donkervoort. “De veiligheid is verbeterd met zaken als een race-ABS, een complete brandblusinstallatie, racestoelen met zespuntsgordels en betere brandbescherming voor de benzinetanks. Voor iedere seconde die van je rondetijd af gaat, hebben we de veiligheid exponentieel vergroot.”

De JD70 R heeft een vermogen van 415 pk (340 kW) en een koppel van 520 Nm. Net zoveel vermogen als de JD70, maar toch is hij sneller doordat de handgeschakelde vijfversnellingsbak is vervangen door een sequentiële transmissie met zes versnellingen, die met schakelpaddles bediend kan worden. Volgens Donkervoort schakel je daar daardoor sneller dan je met de hand ooit zou kunnen, al is het maar omdat je volgas op kunt schakelen. Bij terugschakelen zorgt de elektronica ervoor dat er tussengas wordt gegeven. Bovendien is de complete aandrijflijn versterkt, van de aandrijfassen tot de cardanas het het sperdifferentieel.

De Donkervoort D8 GTO JD70 R is klaar voor het circuit. De prijzen beginnen bij 198.000 euro (exclusief belastingen).

Technische specificaties: 

Motor: AUDI 2,5L R5 TFSI, vijfcilinder lijnmotor met turbo

Vermogen: 415 pk

Gewicht: 725 kg

Acceleratie 0 – 100 km/h: 2,7 sec

Topsnelheid: 280 km/h

 


Tags: , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Kippenvel van een Kadett GT/E

Volgend bericht

Het Ferrari archief van Jean-Louis Bezemer wordt geveild





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Kippenvel van een Kadett GT/E

Bij het lezen over de reünie van de familie Koemans met zijn Kadett GT/E kreeg de Belgische Isabelle Swinnen direct kippenvel....

23 October 2020