Laatste nieuws

DAF 66 ‘Truusie’

Octane Auto's / 28 augustus 2019

De autootjes van Daf, ooit onze nationale autoproducent, lijken steeds populairder te worden bij liefhebbers van klassieke auto’s. Rikkert Koelewijn uit Amersfoort besloot om zijn levenslange bewondering voor het merk om te zetten in de aanschaf van een Daf 66 ‘met werk’.

“Met de aanschaf van mijn Daf ging een lang gekoesterde wens in vervulling. Ooit, heel lang geleden, op twaalfjarige leeftijd, leende ik bij de bibliotheek het boek ‘Dafjes’ van Jan de Lange om mee te nemen op vakantie. Op de stranden van de Cote d’Azur verslond ik het boek meerdere malen. Van het feit dat er ooit een Nederlands merk auto’s in serie  produceerde, was ik helemaal ondersteboven. In het boek vond ik bijna elke Daf erg mooi en ik stelde me voor hoe het was om er ooit zelf een te rijden. Mocht het ooit zover komen, dan moest het een Daf 66 worden, dat wist ik zeker!”

“Jaren later verhuisde ik met mijn vrouw naar Amersfoort. In een straat achter ons huis hadden een vader en een zoon een paar Dafjes. Als ik daar ging kijken, wakkerde het sluimerende vuurtje weer aan, maar ik deed er op dat moment nog niets concreets mee.

Mijn werk, de kinderen en de drukte van alledag verhinderden een zoektocht naar een leuke Daf, laat staan de aankoop ervan. Begin 2018 kreeg ik  onverwacht een gezondheidsprobleem. Ik werd doof aan mijn linkeroor en ik kreeg er flink oorsuizen bij cadeau. Mijn leven stond opeens volledig op zijn kop en ik was een paar maanden uitgeschakeld. Toen ik op begon te krabbelen, bedacht ik dat me ook iets had kunnen overkomen waardoor ik bijvoorbeeld mijn droom een Dafje te bezitten nooit zou kunnen waarmaken. Dat was de aanzet om direct en heel gericht op zoek te gaan.

Uiteindelijk heb ik deze Daf 66 uit 1974 gevonden. Het is echte ‘Hollands Glorie’ met nog geen ton op de teller. Ik heb hem vorig jaar gekocht van de eerste Nederlandse eigenaar die hem in 2015 uit Duitsland had geïmporteerd. Een origineel Duits geleverde Daf dus die in Duitsland  bijna twintig jaar in een garage had stilgestaan. Na het overlijden van de eigenaar erfde een zoon de garage en de andere zoon de Daf. De ene zoon wilde zijn garage graag verkopen maar de zoon met de Daf wilde wachten tot de auto meer waard zou worden. Zo is een patstelling van twintig jaar gevolgd waarin de Daf in een garage stond die niet verkocht kon worden met de Daf erin. Uiteindelijk is deze impasse doorbroken en is de Daf verkocht.”

“De 66 is een echte sedan, de opvolger van de door Giovanni Michelotti ontworpen Daf 55. Ten opzichte van de 55 was het front nieuw en was er een De Dion achteras geplaatst, in plaats van de vroegere pendelassen. De auto was leverbaar in vier uitvoeringen: sedan, combi, bestel en coupé. De motor is van Renault en heeft een inhoud van 1100 cm3. Met een vermogen van 53 pk haalt de Daf een top van 135 km/h. De auto die hierop volgde heette geen Daf meer, maar Volvo. Met de dikke Zweedse bumpers was de Volvo 66 opeens een heel ander autootje.”

“De vorige eigenaar van mijn Daf reed er weinig in, waardoor ik de eer heb gekregen om de ‘stilstand-schade’ op telossen. De aanschaf en aanpak van de Daf was voor mij, naast het feit dat ik eindelijk mijn droom in vervulling had laten gaan, ook duidelijk van therapeutische waarde. Deze nieuwe hobby heeft mij de broodnodige afleiding gebracht bij eerder geschetste problemen.”

“Op het loopvlak van de riemen op de schijven van de Variomatic, ontstaat na stilstand onvermijdelijk roest. Dat was bij mijn Daf ook het geval. Ik heb inmiddels een compleet nieuwe Variomatic transmissie gemonteerd. Ook het stuurhuis en de radiateur waren aan vervanging toe. Daarna heb ik veel elektronische problemen gekregen, wat mij verbaasde gezien de simpele techniek in deze Daf. De elektronica heb ik stap voor stap aangepakt totdat de storingen wegbleven. Momenteel is de kachelradiator kapot en ben ik naarstig op zoek naar een vervangende. Al dat sleutelen is voor mij een mooi onderdeel van de hobby, met die gedachte troost ik mezelf af en toe. Inmiddels geniet ik al meer dan een jaar van mijn mooie, rode Daf 66.

Ik vind het grappig om te zien dat een auto die in zijn tijd gezien werd als een beetje tuttig en vooral bestemd voor oude mensen nu langzamerhand steeds meer verschijnt op klassiekerevenementen en zelfs bij historische rally’s. De reacties op mijn Daf zijn altijd positief. Mensen vinden de vormgeving erg eenvoudig maar mooi, en natuurlijk haalt iedereen zijn of haar persoonlijke herinnering aan Daf erbij op.

Mijn dochtertje is ook helemaal dol op de Daf. Volgens haar is het ‘onze Daf’ (dus van haar en van mij) en ze noemt hem liefdevol ‘Truusie’. Wat mij betreft is het zeker een blijvertje, een leuk autootje waaraan ik veel plezier kan beleven. Als ik de ‘66’ zie staan tussen een rij Dafjes uit de buurt, ben ik heel erg blij en trots.”

Rikkert

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Daf 66 (1974)

Rikkert Koelewijn

Heeft u ook een interessante klassieker of youngtimer met een verhaal? Mail naar frankgoedhart@octanemagazine.nl !


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Uitslag Internationaal Concours Soestdijk

Volgend bericht

Renault 5 Alpine Turbo





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Uitslag Internationaal Concours Soestdijk

De uitslag van het Internationaal Concours d'Elegance Paleis Soestdijk Best of Show Mercedes 540 K Cabriolet A 1963...

27 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards