Laatste nieuws

Dakar Classic met een succesnummer

Man & Machine / 15 januari 2022

Herman van Oldenmark schreef zich met een Mitsubishi Pajero Evolution (1997) in voor de Dakar Classic 2022. In Octane Magazine 055 schreef hij over de voorbereiding.

“Al van jongs af aan volg ik de Dakar en heb ik aan diverse tv-evenementen meegewerkt met deelnemers onder wie Gerard Jimmink, Erik Verhoef, Marcel van Vliet, Jan Lammers en Gert-Jan van der Valk. Daardoor werd mijn interesse in de Dakar nog persoonlijker. Afgelopen jaar zag ik de nieuwste aanvulling van de Dakar, de ‘Classic Dakar’, en heb ik direct tegen mijn vrouw gezegd dat ik mezelf daarvoor absoluut wilde inschrijven. Uiteraard is dat heel wat anders dan rally’s zoals de Winter Trial, Tulpenrallye of de Monte-Carlo Historique waar ik al eerder aan heb deelgenomen. Het heeft me behoorlijk wat overredingskracht en toezeggingen van mijn kant gekost, plus flink wat afvallen en een personal training, om ook van haar het groene licht te krijgen.

Na het besluit om me te gaan inschrijven heb ik mij verdiept in de auto’s van de deelnemers in 2021 en heb ik uiteraard gekeken welke auto’s er mochten deelnemen aan de Classic Dakar. Dat bleken auto’s tot 2000 te zijn die vroeger aan de Dakar of soortgelijke rally’s hebben deelgenomen. Ik ben toen gaan kijken welke auto’s er in het verleden het meest succesvol waren en kwam uit op de Mitsubishi Pajero Evolution, die als standaard auto eind jaren ’90 bijna alle podium prijzen heeft weggekaapt. Tussen 1985 en 2007 won Mitsubishi maar liefst twaalf keer de Dakar Rally, waarmee het nog altijd het succesvolste automerk in dat evenement is. Mitsubishi is in 1998 met het idee gekomen om met een monster van een wagen in de T2-klasse mee te doen. Dat was de Pajero Evolution, waarvan ze precies de 2500 exemplaren hebben gebouwd die nodig waren om in de standaard klasse uit te komen.

De Pajero Evolution is voorzien van een scoop, een enorme bodemvrijheid en een schitterende dakspoiler. Onder de kap een dikke 3,5-liter V6 met variabele kleptiming, goed voor bijna 300 pk. De keuze was dus snel gemaakt en ik ben op zoek gegaan naar een beschikbare wagen, die eigenlijk redelijk snel gevonden was. Allereerst ben ik een navigator gaan zoeken en de reglementen van 2021 gaan bekijken. Ook heb ik diverse mensen van de organisatie en oud-deelnemers benaderd om te vragen waar ik rekening mee moest houden. Ik kan je vertellen dat het een behoorlijke waslijst heeft opgeleverd. En eerlijk gezegd, als ik alles had geweten dat ik nu weet, dan had ik waarschijnlijk een andere auto uitgekozen. Als je een nieuwe auto bouwt moet je aan totaal andere voorschriften voldoen dan wanneer je met een auto rijdt die eerder aan de Dakar heeft meegedaan. In ons geval moet de auto aan de nieuwste FIA-eisen voldoen.

Ook verschillen alle regels per klasse. In de Classic Dakar zijn drie klassen, de verschillen zitten in de leeftijd van de auto en de snelheidsklasse waarvoor je inschrijft. Voor de snellere klasse, waarvoor wij hebben ingeschreven, zijn bijvoorbeeld een uitgebreide brandblusinstallatie nodig, een speciale brandstoftank, beschermende kleding en andere noodvoorzieningen.

De keuze voor de Pajero Evolution is gemaakt omdat de auto specifiek gehomologeerd was voor de Dakar en in principe – dacht ik – weinig aanpassingen nodig heeft.

Als je een auto wilt prepareren is mijn advies om echt met iemand te praten die al eerder FIA (KNAF) Rally Raid- gekeurde auto’s heeft gebouwd. Op de website van de KNAF of Dakar kun je daarvoor de juiste gegevens vinden. Realiseer je ook dat je met een Franse organisatie te maken hebt, de regels veranderen nogal eens en de FIA kan met aangescherpte eisen op de proppen komen. Je zult tijdens de voorbereiding continu de website in de gaten moeten houden.

De keuze voor de Pajero Evolution is gemaakt omdat de auto specifiek gehomologeerd was voor de Dakar en in principe – dacht ik – weinig aanpassingen nodig heeft. Uiteraard is er in de eerste plaats een goede rolkooi nodig. Voor de Dakar geldt dit jaar nog dat er geen specifieke keuring op hoeft te zitten maar dat wel aan de eisen van de organisatie moet worden voldaan. Let op, in de toekomst moet dit echt een FIA (KNAF)- gekeurde kooi zijn.

Goede schokdempers zijn ook essentieel. Gelukkig heb ik al jaren een goede relatie met Intrax uit Oss en dat heeft een super set, op vele manieren instelbaar, voor deze auto gerealiseerd. En geloof mij, je weet niet wat je meemaakt als je ermee rijdt. Intrax kan met de Epic Raid- versie al terugkijken op mooie resultaten en heeft voor de Pajero een plug-and-play set geleverd die geheel binnen het reglement van de Classic Dakar valt.

Om alles goed op de weg of het zand te houden heb je natuurlijk ook goede banden nodig. Gelukkig hebben wij in Cooper Tires een goede partner gevonden die ons gehele team van de nodige banden en service voorziet. De banden waarmee wij rijden hebben speciaal geprepareerde zijwangen om lek rijden te voorkomen, wat lekke banden natuurlijk niet geheel uitsluit. Wij hebben daarom gekozen voor een set-up met een speciale compressor met extra vultank om zo snel mogelijk banden te wisselen en op de juiste spanning te brengen. Ook hebben we speciale kriksteunen op de auto gelast om met een hydraulische speed-krik de auto snel op hoogte te krijgen. De temperaturen van motor en versnellingsbak zijn ook heel belangrijk. Samen met leverancier Swepco Olie hebben we een mooi pakket samengesteld dat de temperatuur behoorlijk wat lager moet houden en zijn de drie koelers op de auto voorzien van een extra fan. Ook zijn onze bak en beide differentiëlen bij specialist Aangepastebak.nl in Loosdrecht gespoeld en voorzien van speciale olie. Ook hier wist ik niet dat er zulke grote verbeteringen mogelijk waren.

Een eis van de organisatie is dat je ruim 550 kilometer op een tank moet kunnen afleggen, daarom hebben we een 170-liter ATF3-tank geïnstalleerd. Ook ben je verplicht minimaal twee reservebanden bij je te hebben en met deze maatvoering neemt dat behoorlijk wat ruimte in beslag in de toch al zo krappe – want korte – Pajero. Met de extra krik, luchtcompressor, zandscheppen, zandplaten, gereedschapset, medische kit, extra vers-watervoorziening, navigatiesystemen en dergelijke zit je al snel aardig vol. Al met al weegt de auto nu ruim 2500 kg.

Qua voorbereiding is de Classic Dakar zeker niet vergelijkbaar met andere rally’s, ook niet qua systemen die we daar moeten gaan rijden. We gaan met een digitaal roadbook een moeilijke versie van bol-pijl met wisselende snelheden rijden. Op een bepaalde afstand moet je exact een gemiddelde snelheid aanhouden, waarna je weer hetzelfde moet doen maar dan met een andere snelheid. Dus een foutje met een verkeerde afslag kost je snel veel strafpunten

Het andere systeem is het rijden van de kortste route naar way points, binnen een bepaalde tijd. Dit systeem is voornamelijk voor de woestijn bedoeld, waarbij je de keuze hebt om over een zandberg heen of er omheen te rijden. Uiteraard krijg je strafpunten voor tijdsoverschrijding en voor te veel afgelegde kilometers ten opzichte van de ideale afstand. Nadat je in een etappe gefinisht bent zul je snel verder moeten om op tijd bij het volgende startpunt te staan.

Gelukkig krijgen we ondersteuning van mensen die de Dakar al hebben gereden en van wie wij met ons team een cursus ‘Dakar rijden en navigeren’ zullen krijgen. Uiteraard kan ik dit niet alleen en heb ik in Ad van der Werf een zeer ervaren navigator gevonden waarmee ik al eerder onder meer de Winter Trial heb gereden. Ad hoefde, nadat ik hem had uitgelegd dat ik dit avontuur aan wilde gaan, gelukkig niet lang na te denken en kon met hulp van zijn dochter gelukkig ook zijn vrouw overhalen om dit avontuur aan te mogen gaan.

Naast ons zitten er nog drie equipes in het Cooper Tires Classic Dakar Team, onder wie Bart Rietbergen. Bart en ik hebben samen de randzaken voor het team opgepakt en ook dat is weer een heel avontuur op zich. Visa, vluchten, telefoonkaartjes in Saudi-Arabië, hotels, transport van de auto’s naar de boot in Marseille, de douanepapieren en alle verdere documenten, dat hebben we allemaal moeten regelen.

Tijdens de rally worden wij ondersteund door twee monteurs die met een servicewagen in het bivak aanwezig zullen zijn en door twee monteurs met een snelle pick-up die rond het wedstrijdparcours zullen ‘rondzwerven’. Ook erg belangrijk is de ondersteuning die we voor dit avontuur krijgen van onze sponsors CericaSolar, Asbigreen, AplusK, NuSign en vele participanten. Ik wil hier ook graag mensen en bedrijven bedanken als Mitsubishi Ten Harkel in Zutphen, Albert Roelofs, Carrosseriebouwer Feldkamp die onze service verzorgt, en uiteraard mijn monteur Joey die wonderen heeft verricht en veel slapeloze nachten heeft gehad.”

Foto’s: Luuk van Kaathoven

Inmiddels is de Dakar Classic (1 tot en met 14 januari 2022) ten einde en kunnen we op de Facebook pagina van Herman constateren dat het team heelhuids aan de finish is gekomen!

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Meer dan het instapmodel van Ferrari

Volgend bericht

Een jeugddroom met 'patina'





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Meer dan het instapmodel van Ferrari

We hebben in het verleden al eens kennis gemaakt met de drie filmauto’s van Frederik van Acker uit België: een ‘Back...

14 January 2022