Laatste nieuws

Dankzij Octane een Lotus Elise

Octane Auto's / 25 juli 2020

Als nieuw lid van het toen nog jonge Octane Magazine kreeg Arjan van Gemerden de kans om in een Morgan 3 Wheeler te rijden. Met als resultaat dat zijn zoektocht naar een 911 werd omgezet – naar een Lotus Elise. 

“In het eerste jaar van Octane Magazine Nederland kregen mensen die tijdens Interclassics abonnee werden, de kans om met een Morgan 3-Wheeler te rijden. Op dat moment was ik me aan het oriënteren voor een hobbyauto en had ik duidelijk een Porsche 911 (964) bovenaan mijn wensenlijstje staan. Een collega van mij had een 964 en tijdens het vele meerijden heb ik besloten te gaan sparen voor mijn eigen Porsche. De rit met de Morgan maakte mij duidelijk dat de snelheid waarmee je met de 911 pas echt plezier hebt ver buiten de ‘rijbewijsgrens’ ligt. De Morgan toonde aan dat niet zozeer het getalletje op de teller bepalend is, maar vooral het plezier van de rijbeleving. En die ligt bij een 3-Wheeler ruim binnen de acceptabele snelheidsnormen. De Morgan is niet echt een praktische auto, maar na een proefritje in de Lotus van een vriend van mij was ik overtuigd. De Lotus was voldoende ‘hardcore’ en bood veel plezier, gevoel en beleving. Dit was de auto die het moest worden.”

Na het overlijden van Colin Chapman, de oprichter van Lotus, keerde het merk in 1995 terug naar het geloof van Colin: ‘To add speed, add lightness’. Met de introductie van de Elise op de Frankfurt Motor Show presenteerde Lotus een lichte, ‘hardcore’ roadster met een gelijmd aluminium chassis en een carrosserie van polyester. De Serie 1 (S1) maakte gebruik van de Rover K-series 1,8 liter viercilinder en dankzij het lage gewicht van de auto was het vermogen van 120 pk voldoende op de Lotus in 5,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te laten accelereren en kwam de topsnelheid uit op 202 km/h. De wendbaarheid, strakke vering en het directe sturen maakten het een auto die ook al bij lagere snelheden veel rijplezier bood. De Elise is de basis geweest voor een hele serie afgeleide modellen zoals de Lotus Exige, maar ook de Opel Speedster en de eerste Tesla Roadster hebben het concept van de Elise als basis gehad.

“Na vele uren zoeken en lezen op allerlei fora kwam ik er wel achter dat ik een zo puur mogelijk exemplaar moest zien te vinden. Dat betekende voor mij een Elise S1, origineel linksgestuurd, schadevrij en liefst met een lage kilometerstand. Daarbij maakte ik het mezelf nog extra moeilijk door me te beperken tot een S1 in ‘Azure’-blauw. Het heeft me meer dan een jaar en vele bezichtigingen gekost voordat ik een geschikt exemplaar gevonden had. Mijn S1, uit 1999, stond bij een dealer in België, had slecht één eigenaar gehad, was schadevrij en voldeed dankzij de kleur en slechts 42.000 gereden kilometers volledig aan mijn wensen.”

“De afgelopen vijf jaar heb ik het een en ander aangepast en gepersonaliseerd aan de Lotus. Er is een setje AWI-wielen gemonteerd, gespoten in een originele Lotus kleur, gelijk aan hoe Lotus het model destijds presenteerde. De stoelen hebben een upgrade gekregen en ik heb mijn aandacht gericht op het onderstel; dankzij nieuwe veren, dempers en banden en het goed uitlijnen en uitwegen is de wegligging sterk verbeterd.”

“Ook is het luchtfilter vervangen voor een betere versie, is een groter gasklephuis gemonteerd en heeft het uiterlijk een betere ‘look’ gekregen met een splitter, skirts en een heuse diffuser. Daarmee rijdt de S1 veel beter en strakker en ziet hij er ook nog eens veel mooier uit. Mocht het ooit nodig zijn, dan kan ik al die aanpassingen terugdraaien waardoor de auto weer origineel wordt.”

“De Lotus wordt door mij vooral gebruikt als ik zin heb in echt lekker autorijden. Mooie ritjes, alleen, of in clubverband. Een enkele keer bezoek ik er een leuk auto of race-evenement mee omdat ik foto’s maken erg leuk vindt. Kijk gerust op mijn website (www.arjan916.nl) voor foto’s van Goodwood, Le Mans Classic en nog veel meer. Op die website staat ook veel informatie en beeld over de enige echte droomauto die ik zou willen kunnen bezitten, de McLaren F1. Van vrijwel alle exemplaren heb ik wel wat historie met foto’s en verhalen en ik heb ook het geluk gehad dat ik al in meerdere F1’s heb kunnen rijden. Wie weet loop ik dankzij een lot uit de loterij en de persoonlijke contacten die ik met McLaren eigenaars heb ooit nog eens tegen mijn eigen F1 aan. Tot die tijd heb ik veel plezier van mijn Lotus en hou ik ook sportieve Alfa Romeo’s in de gaten als mogelijk alternatief.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lotus Elise S1 (1999)

Arjan van Gemerden


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Doe eens (elektrisch) gek!

Volgend bericht

De nieuwe Mercedes-AMG GT Black Series





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Doe eens (elektrisch) gek!

Onder het motto ‘doe eens gek’ heeft Ford een 1.419 pk sterke Mustang Mach-E 1400 gebouwd, met zeven elektromotoren!...

21 July 2020