Laatste nieuws

De Baby II laat zich niet in hoek zetten

Rij-impressies / 15 december 2020
Je mag hem gerust ‘Baby’ noemen, maar zeg niet dat deze verkleinde Bugatti Type 35 speelgoed is. Er zullen er veel gekocht worden voor de nazaten van diegenen die zich een full-size Type 35 kunnen veroorloven, maar dan betekent nog niet dat de topsnelheid van de kleine EV kinderspel is, met zijn bijna 70 km/h laat hij zich niet in hoek zetten. ‘De EU vindt dat hij te snel is om als speelgoed geclassificeerd te worden”, zegt Ben Hedkley, CEO van de Little Car Company, dat 500 stuks bouwt in opdracht van Bugatti.

Bijna een eeuw geleden bouwde Bugatti een elektrische Type 35 op halve ware grootte voor de vierde verjaardag van Ettore’s jongste zoon Roland. De klanten die het joch rond de fabriek zagen scheuren, wilden er ook een, als gevolg waarvan er zo’n 500 exemplaren van de originele Bébé zijn gebouwd. Ze hebben nu een grote waarde.

De nieuwe, de Baby II, is 2/3 van de ware grootte, er kan zich dus een volwassene in wurmen, al is hij op maximaal tieners berekend. Qua constructie lijkt hij sterk op de echte Type 35, echter is het koetswerk van de goedkoopste versie van kunststof. De wielophanging is correct, met zichtbaar positief camber voor de voorwielen. Hij is prachtig afgewerkt en dat mag ook wel voor een starttarief van € 30.000. Het stuurwiel – van Nardi – kan losgemaakt worden om de instap te vergemakkelijken.

Er is keuze uit meerdere uitvoeringen, te beginnen met een 4 kW (5,45 pk) electromotor achterin en een 1,4 kW/h 48-Volt accupakket onder de ‘motorkap’. Daarmee haalt hij 50 km/h. De € 43.500 kostende Vitesse heeft een 10 kW (13,6 pk) motor, een 2,8 kW/h accupakket en haalt tegen de 70 km/h. Daarvoor moet je wel over een ‘Speed Key’ beschikken, à la Chiron. Topper is de Pur Sang van € 58.500 met de aandrijflijn van de Vitesse, echter met aluminium plaatwerk. De accu’s kunnen in vier uur opgeladen worden en de actieradius is 50 kilometer als je de grootste accu hebt – dat moet genoeg zijn voor het gemiddelde landgoed.

Het rijden is een avontuur(tje). Je zit open en bloot en het rechts stuur dwingt je als volwassene tot een enigszins ongemakkelijke positie. Je gewicht heeft echter nauwelijks invloed op de potentie van de Baby. Het is een rappe sprinter, in zes seconden van 0 naar 60 km/h, aldus LCC. Je hebt aan een kort stukje genoeg om de topsnelheid te rijden. De besturing is licht en opmerkelijk precies en de grip van de Michelin motorfietsbanden is minstens zo indrukwekkend. Het regeneratiesysteem remt zo sterk dat je de (hydraulische) remmen op alle vier wielen nauwelijks nodig hebt. LCC heeft van kabelremmen afgezien omdat die ‘dodelijk’ waren.

Hoewel de Baby II niet bedoeld is voor gebruik op de weg, kun je bij LCC een pakket kopen dat knipperlichten en een mistlamp bevat. Je zou de Baby II zelfs in sommige landen op kenteken kunnen zetten, zegt LCC. De Little Car Company heeft nog meer plannen zoals dit, een kleine Aston Martin DB5 is in aantocht.

TEKST MIKE DUFF

 


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Marcello Mastroianni en Hugh Grant

Volgend bericht

Rolls-Royce Ghost, de prijs van vooruitgang





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Marcello Mastroianni en Hugh Grant

De donkerblauwe Lancia Gamma Berlina uit de derde Godfather film deed Paul Vaarkamp verliefd worden en tot daden over te gaan....

12 December 2020