Laatste nieuws

Onder de indruk van de nieuwe TVR Griffith

Alle columns / Ton Roks / 28 januari 2019

Ik ben even naar Louwman Exclusive bij Maarssen geweest om de nieuwe TVR Griffith te aanschouwen. Louwman was vroeger importeur van het Britse merk en heeft de banden met het herrezen bedrijf opnieuw aangehaald en gaat het weer vertegenwoordigen in ons land.

Ik ben onder de indruk teruggekomen, ik denk dat we straks na Alpine een tweede naam aan de lijst van geslaagde revivals mogen toevoegen.

De bouwkwaliteit van de nieuwe Griffith is op een hoog niveau, zonder meer. Mooi (koolstofvezel) plaatwerk, een uitstekende afwerking en mooie, goed doordachte techniek – van Gordon Murray had ik eigenlijk niets anders verwacht.

De Griffith ziet er goed uit ook, niet zo wild als de laatste TVR’s voor de ondergang, hij is een tikje braver, maar zeker onderscheidend. Je kent TVR helemaal terug als je de vijf liter V8 hebt gehoord: luid, bruut en vooral ongepolijst – zo hoort het. Klik op hier om hem te horen.

De nieuwe Griffith is een tweezitter, maar een forse bagageruimte. Interessant is dat de uitlaatdempers zich achter de voorwielen bevinden, iets dat Gordon Murray al eerder heeft gedaan, bij de Mercedes SLR McLaren. Het voordeel daarvan is dat het uitlaatsysteem niet meer onder de hele auto doorloopt, waardoor de bodemplaat in volle omvang ingezet kan worden voor het genereren van downforce. De plaat alleen is op topsnelheid voldoende om 572 kilo neerwaartse druk op te wekken. Dat wil overigens niet zeggen dat de Griffith met al die kilo’s extra op het asfalt wordt gedrukt als je plank gas over de Autobahn raast, want het koetswerk genereert een fikse hoeveelheid lift – net zoals bij elke andere auto – maar die lift wordt ruimschoots gecompenseerd door de downforce.

De uitlaten monden pal achter de voorwielen uit, maar een van de vertegenwoordigers van TVR heeft me verzekerd dat er meer dan voldoende demping is om de geluidsdruk in het interieur op een comfortabel niveau te houden. Er wordt zelfs een beetje geluid welbewust het interieur in gevoerd. Er zit een ‘sound imposer’ aan de V8, die verbonden is met de chassisbuizen en waarlangs de mooiste resonanties de cabine in worden geleid.

Het chassis is overigens van staal, en het wordt extra stevigheid gegeven met aluminium platen in de open ruimten rondom het passagierscompartiment.

De aandacht voor detail zie je ook terug in de buitenspiegels, die zijn aan de onderkant helemaal vlak zodat ze helpen downforce op te wekken, samen zouden ze goed zijn voor 16 kilo.

Het interieur ziet er uitstekend uit, met staande aluminium pedalen, een hoge middentunnel en een heel korte versnellingspook, die zich uit de pols laat schakelen.

De V8, die ontwikkeld is door Cosworth, onderscheidt zich doordat hij zowel direct injection als port injection heeft, de brandstof wordt dus niet alleen direct in de cilinders gespoten, maar ook in de inlaatbuizen. Dat geeft het beste resultaat wat trekkracht betreft bij zowel hoge als lage toerentallen.

De leiding die naar de chassisbuis loopt functioneert als ‘sound imposer’ en geeft het geluid van de V8 door naar het interieur

TVR streeft naar om en nabij de 100 pk per liter, dus we mogen op rond de 500 pk rekenen, wat een overvloedige hoeveelheid is voor een 1250 kilo lichte tweezitter. De V8 is een middenmotor, hij ligt pal achter de vooras en drijft de achterwielen aan via een zesbak van Tremec. Power oversteer zou een fluitje van een cent zijn. De gewichtsverdeling is prima: 50/50%. “It will be very much a drivers car”, aldus een van de mensen van TVR. Je moet wel je verstand meenemen als je met de nieuwe Griffith op pad gaat, want er zijn geen elektronische beschermengelen, buiten ABS en een ‘milde vorm van tractiecontrole’.

De knop ‘Kill’ dient niet om de Griffith in een supersportstand te zetten voor de achtervolging van een Porsche of Ferrari: het is een hoofdstroomschakelaar

De Griffith heeft een achterspoiler die zich automatisch opricht – en ook weer neer vleit als hij meent niets te kunnen toevoegen aan de stabiliteit van de TVR.

Qua topsnelheid mogen we op 320 km/h rekenen. Je zou in minder dan vier seconden van nul naar 100 moeten kunnen accelereren.

De auto is 4,31 meter lang, 1,85 breed en nog geen 1,25 hoog.

De eerste serie van 500 stuks, de zogenaamde ‘launch edition’ is al volledig uitverkocht.

Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive, zei een Nederlandse verkoopprijs van rond de 225.000 euro te verwachten. Leveringen zullen in 2020 beginnen.
Ton Roks

FOTO’s Ansho Bijlmakers

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Concours Het Loo verhuist naar Soestdijk

Volgend bericht

Lo Stivale II, onze nieuwste lezersreis




Uitgelicht

Concours Het Loo verhuist naar Soestdijk

Het vermaarde concours d’elegance in Apeldoorn heeft dit jaar in augustus plaats, onder verantwoordelijkheid van een nieuwe...

26 January 2019

Webdevelopment Passionate Bastards