Laatste nieuws

De droom van Merlin Cofano

Nieuwsberichten / 10 april 2020

Een groepje creatieve doeners met een technische- en autosport achtergrond heeft het idee opgevat de onvoltooide M-1 van Merlin Cofano alsnog af te bouwen.

Cofano was een Amerikaanse kunstenaar van Russische afkomst, die ook een bekwaam bouwer van prototypes was. Zo ontwikkelde hij een stijlvolle versie van de buggy onder de naam ‘Dena’.
Cofano is ook aan een sportwagen met middenmotor begonnen, vermoedelijk in het begin van de jaren ’90, met een stalen chassis en polyester carrosserie. Hij heeft de auto echter nooit afgebouwd.

Chassis en carrosserie zijn enige tijd geleden in handen gekomen van Frans Amsing, een Nederlandse liefhebber en maker van onder meer het tv programma Prautotype voor RTL Nederland. Amsing raakte gefascineerd door het project en heeft de Cofano M-1 gekocht en naar Nederland gehaald. Hij streeft ernaar de auto af te bouwen, zoals Merlin Cofano hem bedoeld heeft – alhoewel daarover vooralsnog veel onduidelijkheid bestaat. Wellicht had hij een motor van een Corvair op het oog om achterin in de M-1 te monteren zoals ook wel bij buggy’s gedaan werd. Dat zou hem de prestaties kunnen geven die bij zijn snelle uiterlijke passen, maar het kan ook zijn dat hij een krachtbron van Porsche op het oog heeft gehad.

Er is weinig bekend over Merlin Cofano, buiten dat hij ook met een Ferrari 250 GTO koetswerk is bezig geweest om op een Datsun 240 Z te bouwen. Hij zou ook carrosseriedelen voor Mercedes en GM gemaakt hebben en beelden en schilderijen verkocht hebben aan beroemdheden. De inmiddels overleden Cofano zou een zoon in de USA hebben, met wie door Amsing contact wordt gezocht.
Amsing heeft een klein team gevormd met Donald Bramer van Tachyon, dat racewagens prepareert. De twee willen een groter team om zich heen verzamelen om mee te denken hoe Conafo’s ‘onvoltooide’ af te bouwen, een bekende Nederlandse designer heeft zich al aangemeld. Octane zal het proces op de voet volgen.

Amsing: “We zoeken creatieve partners, bedrijven en eventueel ook technische scholen om mee te denken en te bouwen, met het doel de M-1 rijdend te maken, mogelijk met een innovatief alternatief aandrijfsysteem. Het gezamenlijke eindresultaat zal een zéér bijzondere en opvallende auto die laat zien waarin we in Nederland allemaal goed zijn.”
Het is de bedoeling om de auto in het stadium waarin hij nu verkeert bij Octane op het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk te tonen – en om hem in 2021 daar te laten terugkeren, in volle glorie, in afgebouwde staat.

Om het project financieel mogelijk te maken worden momenteel ideeën uitgewerkt. “Er wordt gedacht om het resultaat uiteindelijk via Sotheby’s te veilen of op voorhand te verkopen. Als we vooraf aan een koper kunnen komen, zullen we die natuurlijk bij het bouwproces betrekken. Als zich geen koper of financier meldt, gaan we proberen de auto af te bouwen met enthousiasten die daarvoor de kennis en de vaardigheid hebben – en hun handen met ons uit de mouwen willen steken”, aldus Frans Amsing, die voor geïnteresseerden te bereiken is via frans@amsingconcepten.nl.


Tags: ,



redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Giga-klus: restauratie ‘uitgeklede’ race Alfa

Volgend bericht

Rover SD1 3500 Vanden Plas & 827 Vitesse




Meer historie

Giga-klus: restauratie ‘uitgeklede’ race Alfa

Een Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport met een nogal turbulente geschiedenis gaat gerestaureerd worden door het Britse bedrijf...

10 April 2020