Laatste nieuws

De eerste Europese Ford

Octane Auto's / 4 juni 2021

Een kennis van Charles Lindeman had een Ford Y en Charles zocht als hobbyfotograaf een leuke auto voor trouwfoto’s. Hij vindt het een feest om de auto te hebben.

De Ford Model Y was de eerste auto van Ford die speciaal ontworpen was voor markten buiten de Verenigde Staten. Ford produceerde de auto van 1932 tot 1937, in het Verenigd Koninkrijk (Dagenham), in Zuid-Afrika en in Duitsland, eigenlijk als de vervanging van de Model A. In Engeland stond de auto ook wel bekend als Ford 8, een aanduiding die het aantal fiscale paardenkrachten van de motor aangaf. Kleine aantallen van de auto zijn ook gemaakt in Australië, Japan, Letland en Spanje. De auto werd aangedreven door een 933 cm3 Ford viercilinder met zijkleppen. Het leveringsprogramma omvatte een twee- en vierdeurs uitvoering.

“Mijn Ford is een Model Y uit 1935, uitgevoerd met een viercilinder motor.De Ford was van een vriend van mij die zelf op zoek was naar een auto uit de jaren ‘20 en uiteindelijk heb ik hem overgenomen. Daarvoor heeft de auto in het verzetsmuseum te Groningen gestaan. Omdat ik fotografie als hobby heb wil ik misschien de auto inzetten voor foto’s met bruidsparen. Alles met een motor heeft mijn interesse, niet alleen auto’s, maar ook motoren, zoals de mooie Heinkel motorscooter die ik naast de Ford in mijn garage heb staan.”

“De Ford is door de vorige eigenaren gerestaureerd en is in zeer goede staat. Hij is zo origineel mogelijk gehouden, maar de verlichting is wel iets wat aangepast omdat het anders in het moderne verkeer niet te doen is. Je moet wel kunnen zien, en ook gezien kunnen worden. Het is een prachtige pur sang auto die samen met genoemde motor mijn garagebox bezet. Het is wel duidelijk te merken dat het een auto van bijna 100 jaar oud is; hij rijdt echt voor geen meter. Maar als je de leeftijd in ogenschouw neemt, en je neemt de tijd en stuurt veelvuldig bij, dan is het wel erg leuk en simpel om ermee te rijden.”

“Zelf doe ik wel kleine dingetjes in het op de weg houden van de auto, zoals het repareren van de startmotor, maar soms reserveer ik een dagje bij een goede monteur die niet hoofdprijs vraagt. Het gebruik beperkt zich tot een kort ritje, vooral omdat het maken van langere ritten echt niet heel comfortabel zou zijn. Wel ben ik lid van een oldtimer club in de buurt die tourritjes hier in omgeving organiseert met andere oude auto’s. De mensen reageren heel erg enthousiast op de auto; ze vinden het een feest om de Ford te zien en ik vind het een feest om hem te hebben. Binnenkort gaat het eerste bruidspaar erin gefotografeerd worden.”

“Het is in Nederland een zeldzame auto. In Engeland zijn er nog veel meer exemplaren en is er een actieve club.  In Nederland zijn misschien nog wel tweedeurs te vinden maar mijn vierdeur carrosserie is bijna uniek. Toen ik er laatst in een autobedrijf nog een aan het plafond zag hangen heb ik die meteen gekocht; een goede bron voor vervangingsonderdelen. Het is en blijft een opvallende en bijzondere auto waaraan ik veel plezier beleef!”

Foto’s: Charles Lindeman

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ford Y (1935)

Charles Lindeman


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Nu online te bestellen, Octane's nieuwste nummer

Volgend bericht

De rode draad in 20 Lancia's





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Nu online te bestellen, Octane's nieuwste nummer

Editie 052 van Octane ligt op 18 juni in de winkels en is te bestellen via onze webshop octanemagazine-shop.nl. Klik HIER...

3 June 2021