Laatste nieuws

De fantastische BRM V16 keert terug

Nieuwsberichten / 10 november 2020

British Racing Motors, bij fans beter bekend als BRM, viert zijn 70ste verjaar dag met de bouw van de drie ‘nieuwe’ V16 F1-racewagens.

Het gaat om exacte kopieën van de iconische Type 15 Mk1 BRM V16, volgens velen die meest fantastische klinkende racemachine ooit. Het eerste exemplaar gaat naar de familie Owen. Daarmee wordt een wens vervuld van een van de oudste overlevenden van de familie: dat is de legendarische BRM in actie zien en horen.

John Owen, nu 81, was nog maar 10 jaar oud toen hij het unieke huilen hoorde van de V16, die een ongelooflijke 12.000 toeren per minuut kon draaien en 600 pk leverde. De jonge Owen was ook onder de indruk van de missie waarvoor de BRM door top Britse ingenieurs was gebouwd: de strijd aangaan met de machtige naoorlogse bolides van de Italiaanse en Duitse teams. Dat de BRM gereden werd door de titanen als Juan Manuel Fangio en Jose Froilan Gonzalez, maakte het alleen maar spannender.

De vader van John was de teamleider van BRM, Sir Alfred Owen, een leidende industrieel die het op zich genomen had een topklasse racewagen te bouwen en Groot-Brittannië sportieve glorie te bezorgen, wat uiteindelijk in 1962 gelukt is.

De enig overlevende V16 Mk1 bevindt zich in een museum en blijft daar, want hij wordt als te kostbaar beschouwd om opnieuw in actie te komen. Daardoor leek de wens van John Owen nimmer vervuld te kunnen worden. “Het was heel speciaal om de Pampas Bull (Gonzalez) en vooral Fangio te zien spelen en werken met het vermogen van de V16”, herinnert John zich. “Het fantastische geluid kan ik nu, 70 jaar later, nog steeds horen. Ik zou het heel graag opnieuw meemaken, en het met anderen delen.”

In samenwerking met de specialisten Hall and Hall, die ook de nieuwe Vanwalls vervaardigen, zullen drie exemplaren van de Type 15 V16 Mk1 BRM exact nagebouwd worden, gebruik makend van de meer dan 20.000 tekeningen die bewaard zijn gebleven. Rick Hall vindt het een geweldig mooie klus, hij heeft in de vroege jaren ’70 deel uitgemaakt van BRM’s raceteam en maakt samen met zijn zoon Rob nieuwe onderdelen voor de weinige BRM’s die in privébezit zijn. “BRM is al mijn passie sinds ‘72”, zegt Rick, ‘en ik maak er al 50 jaar onderdelen voor. Het is geweldig om opnieuw een team te vormen met de familie Owen – ik zou alleen willen dat ik 20 jaar jonger was.”

Het opnieuw tot leven brengen van BRM was al lange tijd onderwerp van discussie bij Sir Alfred Owen’s kleinzoons, Simon, Paul and Nick, en heeft een kickstart gekregen toen meerdere chassisnummers werden ontdekt, die in 1950 door het BRM team waren gealloceerd aan auto’s die vervolgens nooit gebouwd zijn door veranderde regelgeving in van de F1.

De drie ‘nieuwe’ BRM’s zullen beantwoorden aan alle eisen van de FIA zodat ze zonder meer ingezet kunnen worden voor historische races.

“Zonder de ongeveer 20.000 originele technische tekeningen hadden we zo’n ambitieus project niet kunnen beginnen”, zegt Nick Hall. “Het is moeilijk voor te stellen hoe complex een zestiencilindermotor is en hoeveel kennis en energie er gestoken is in het ontwerpen van elke onderdeel, hoe minuscuul ook. Iets dergelijks zullen we waarschijnlijk nooit meer zien.”

De drie BRM’s zijn al in aanbouw bij Hall and Hall in Bourne, Lincolnshire, op slechts een steenworp afstand van de plek waar de originele auto’s ooit werden ontworpen. Er zijn demonstratieronden op het circuit zijn gepland om de 70ste verjaardag van BRM in 2021 te vieren. Twee exemplaren zijn beschikbaar voor – zeer welstandige – liefhebbers.

Blijf op de hoogte: www.britishracingmotors.co.uk

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Zeer oncomfortabel en luidruchtig, maar...

Volgend bericht

Net op tijd voor het Europatreffen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Zeer oncomfortabel en luidruchtig, maar...

Toen Marc Vos zijn MGB bij het garagebedrijf in Oirschot afleverde voor de montage van een sperdifferentieel, trof hij daar...

6 November 2020