Laatste nieuws

De geur van ultieme luxe

Reportages / 26 september 2019

Tijdens het persevenement ‘Design Essentials III’ in Nice liet Mercedes-Benz, met de opening van een nieuw designcentrum en uitgebreide presentaties, zien hoe er hard gewerkt wordt aan de ‘toekomst van luxe’. Met presentaties, diverse workshops en enkele onthullingen speelde Mercedes open kaart over zijn visie op luxe, klimaat, design, interactie en merkpositionering in de toekomst.

De onthulling van de conceptauto ‘Vision Mercedes Simplex’ legde een directe link tussen het verleden van Simplex in Nice en de toekomst van interieur- en exterieurontwerp van Mercedes en Maybach. Een kleine stap in de toekomst werd gemaakt door het vertonen, onder embargo, van de nieuwste toevoeging aan het Mercedes-Maybach modellenprogramma.

Mercedes bouwt aan de toekomst, hetgeen onderstreept wordt door de nieuwe advanced design studio in Sophia Antipolis, het Franse equivalent van Silicon Valley. In deze creatieve, inspirerende omgeving, waar meerdere automerken gevestigd zijn, heeft Mercedes een internationaal team van 50 ontwerpers samengebracht, waarvan een deel graduates zijn van de nabijgelegen school voor autodesign. Inmiddels heeft Mercedes-Benz wereldwijd zes van dit soort studio’s, elk gespecialiseerd in bepaalde aspecten van het interieur- en exterieurontwerp van de auto’s van de toekomst. Zo werken de zes teams, onder leiding van Steffen Köhl (Head of Advanced Exterior Design) vanuit Frankrijk, Duitsland, Californië, Italië en China aan de ontwikkeling van nieuwe materialen, vormen, toepassingen en UI/UX (User Interface / User Experience) technieken die in een later stadium hun weg zullen vinden naar nieuwe modellen van Mercedes, AMG, Maybach en EQ. Daarbij worden de ontwerpers direct geïnspireerd door de omgeving van de betreffende studio, waardoor er een mondiale mix van lokale ideeën en ontwerpen ontstaat.

Elk merk onder de Mercedes vlag heeft een eigen positie in de markt, maar de grote gemene deler is ‘luxury’. Het hoofdmerk Mercedes staat voor het beste (oder nichts) met een modern luxe-aanbod. Het sportieve AMG wordt getypeerd door de kreet ‘driving performance’ waarbij ‘performance luxury’ wordt nagestreefd. Het allerbeste van het allerbeste is vanzelfsprekend Maybach, met de focus op het bieden van ‘ultimate excellence’ en ultieme luxe-beleving. Het nieuwste merk, EQ, staat voor elektrische intelligentie in combinatie met ‘progressive luxury’.

Volgens de designbaas van Mercedes, Gorden Wagener, ondergaat het concept van luxe een grote transformatie: “Luxe is voor iedere persoon verschillend en wordt steeds meer immaterieel. Dat betekent dat ook Mercedes in het DNA van de merken een nieuwe definitie van het begrip luxe nastreeft. We willen wereldwijd transformeren van een premium autofabrikant naar een geliefd en toonaangevend designmerk. We gaan van autodesign naar ‘haute couture’.” Zijn designidioom is ‘sensual purity’, dat hij verder uitwerkt naar de ontwerprichtlijnen: love, ease, respect en trust. Zijn uiteindelijke doel is dat we weer verliefd worden op onze eigen auto.

Wat dat in de praktijk betekent werd bijvoorbeeld duidelijk tijdens de workshops waarin we kennis maakten met nieuwe technieken waarmee oppervlakten van het interieur als displays kunnen worden aangepast naar de smaak en gemoedstoestand van de inzittenden. Houtnerfprojectie wordt op die manier afgewisseld met videobeelden of met het licht van een sterrenhemel. Door oppervlakten tactiel te maken, kan aanraking van een paneel muziekklanken genereren, waardoor bijvoorbeeld gitaar spelen op een middenconsole tot de mogelijkheden behoort. Maar concreter is, als voorbeeld, het openen van een raam door het aanraken van een deurpaneel.

Nog concreter is het gebruik van nieuwe materialen die volledig recyclebaar zijn. In de Vision EQS conceptauto is Dinamica, een nieuw microvezel, toegepast. Het is helderwit en compleet verkregen uit hergebruik van afval zoals PET-flessen en kleding. Hiermee zijn de deuren en stoelen in het interieur bekleed. Nieuw is ook de toepassing van kunstmatig leer, dat de uitstraling en zachtheid heeft van origineel nappaleder.

Gorden Wagener geeft aan dat duidelijk zichtbaar is hoe de jongere autokoper aankijkt tegen begrippen als luxe, status en prestaties. Het grote onderscheid is volgens hem nu te maken in de interactie tussen gebruiker en auto, samengevat in de afkorting UI/UX. “De grenzen tussen de individuele disciplines zoals ‘advanced’, exterieur-, interieur- en UI/UX-design vervagen snel. Door ontwikkelingen in semi- of volledig autonoom rijden, elektrische mobiliteit, kunstmatige intelligentie en de meest geavanceerde infotainmentsystemen ontstaan er grote mogelijkheden in de styling maar ook in het personaliseren van de auto. Het bezit en gebruik van een auto zal steeds meer een onderdeel worden van een mobiliteitsconcept. Dit speelt vooral bij jongere generaties een grotere rol.”

De nadruk bij UI/UX, of de Mercedes variant ‘MBUX’, ligt op het versimpelen van zaken voor de gebruiker, waarbij Mercedes wil zorgen dat de chauffeur en passagier alleen die informatie en diensten krijgen aangeboden die op dat moment relevant zijn. De auto biedt een overvloed aan mogelijkheden, maar de gebruiker of de omstandigheden bepalen welke daarvan beschikbaar komen. Ontwerpers zijn bezig om het totale interieur van de auto in te zetten bij het overbrengen van informatie of het bieden van entertainment. Ook dit is luxe, maar dan in een nieuwe vorm: ‘digital luxury’.

Hoe ver Mercedes gaat in de beleving van luxe werd benadrukt met een presentatie van Sabine Engelhardt over ‘the scent of luxury’, de geurbeleving in een auto. Maybach heeft een eigen parfum ontwikkeld dat via een diffuser verspreid wordt door het interieur. Sabine: “Doordat onze neus minimaal een minuut nodig heeft om een reactie op een bepaalde geur te verwerken en om ervoor te zorgen dat de geur niet als indringend wordt ervaren, doseren wij de verspreiding van het parfum in de Maybach met intervallen van vijf minuten aan en uit. Hierdoor ontstaat een gevoel van lichtheid en zuiverheid dat het comfort in de auto sterk vergroot.” Vanzelfsprekend kan de Maybach klant ook zijn of haar eigen voorkeursparfum in de diffuser zetten, waarmee zelfs de geur van de auto gepersonaliseerd wordt.

Nicola zur Nieden (Brand and Communications Strategy) vertelde meer over de ontwikkelingen van het submerk Mercedes-Maybach. Nadat Mercedes in 2002 het merk Maybach nieuw leven in had geblazen met de Maybach 57 en 62is in 2014 besloten dat het merk verder zou gaan als submerk van Mercedes. Vanaf dat moment werd de modellijn opgebouwd uit ‘ultimate luxury’ versies van de bestaande Mercedes S-klasse.. Met succes, want sinds de introductie zijn er al meer dan 45.000 stuks verkocht. De afnemers bevinden zich vooral in Azië, Rusland, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Een Maybach wordt ook veel ingezet als luxueuze ‘shuttle’ tussen tophotels, kantoren en vliegvelden. Net als bij Bentley en Rolls-Royce wordt de klant, die het aan niets mag ontbreken, wereldwijd welkom geheten in zogenaamde ‘excellence centers’ waar zorgvuldig wordt bepaald welke persoonlijke voorkeuren en opties in de configuratie van een Maybach kunnen worden meegenomen. Daarbij lijken de mogelijkheden onbeperkt en ligt de nadruk op het verwennen van de passagier op de achterbank. Dat is meestal de plek waar de nieuwe eigenaar zal vertoeven.

Ondertussen laat Maybach een interessante opbouw zien in conceptauto’s, te beginnen met de ‘Vision Mercedes-Maybach 6’ uit 2016, zoals onlangs nog te bewonderen was op het concours in Soestdijk. Een jaar volgde de Vision 6 Cabriolet die samen met een antieke Simplex voor de designstudio in Nice geparkeerd stond.

In 2018 heeft Maybach een kruising tussen een limousine en een SUV gepresenteerd: het ‘Ultimate Luxury’ studiemodel. Nicola ziet met vertrouwen uit naar de viering van het honderdjarige bestaan van Maybach in 2021. Volgens haar zit het merk duidelijk op het goede spoor, met aandacht voor ultieme luxe in combinatie met de modernste technieken. Luxe niet alleen in het gebruik van de auto, maar ook via de ‘circle of excellence’ service waarmee eigenaren van een Maybach toegang krijgen tot concerten, diners, vernissages en andere vormen van ultieme luxe.

Aan het einde van een prachtige zomerdag, in een villa hoog in de bergen, uitkijkend over de baai van Nice, kregen we, na inlevering van onze telefoons, het nieuwste model van Mercedes-Maybach te zien. Eind november volgt op een beurs in China de openbare onthulling. Wetende dat Maybach nu een merk is van luxe-varianten op bestaande Mercedes modellen, en wetende dat het SUV-segment een grote wereldwijde groei doormaakt, zal het straks niemand verrassen hoe de volgende Maybach eruitziet. Andreas Zygan (Director Development SUV): “Luxe is ook om in het verkeer vanuit een hogere positie naar anderen te kijken”.

TEKST Frank Goedhart
FOTO’s Mercedes-Benz en Frank Goedhart


Tags: , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Lokaal product: Morris Minor Traveller

Volgend bericht

Ford Mustang GT





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Lokaal product: Morris Minor Traveller

Op het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk kwamen we in gesprek met Henk Bannink, die daar als vrijwilliger werkte. Toen...

23 September 2019

Webdevelopment Passionate Bastards