Laatste nieuws

De grenzeloze tractie van een Evo 2

Octane Auto's / 16 juli 2021

Na het nodige geduld heeft Reinier van Beest uiteindelijk de Lancia Delta Integrale 16 Evo2 kunnen kopen die hij al lang in zijn vizier had. Nu is het rijden in dit icoon een blijvend feestje.

“Wie was er in de jaren ’90 nou niet verliefd op de Lancia Delta HF Integrale? En dan vooral op de ultieme uitvoering, de Evo 2 in de opvallende kleur rosso, staand op de typerende 16” lichtmetalen wielen, met in het interieur de prachtige ‘high back’ zetels van Recaro, bekleed met beige Alcantara. Zelf vergeet ik nooit meer het moment dat ik er een in het in wild zag, precies in de beschreven uitvoering. Dat moet begin deze eeuw zijn geweest, aan de Kruiskade in Rotterdam. Sinds die eerste ontmoeting heb ik er geregeld  naar gekeken en heb ik zelfs een paar keer op het punt gestaan om er een te kopen. Maar dan sloeg of de twijfel toe – over onderhouds- en storingsgevoeligheid, kosten en hoe weet ik dat ik een goede koop? – of het beoogde exemplaar was alweer weg. Om tot een koop te komen is snel handelen geboden en ze worden steeds schaarser, want de productieaantallen waren al niet heel hoog.”

“Het heeft nog vele jaren geduurd voordat de koorts weer oplaaide. Ondertussen had ik een groot aantal andere liefhebbersauto’s in bezit gehad: meerdere Alfa 75’s, een Giulia GT junior en een Giulia 1600 Super, een BMW Z3, een MGF, Fiat Barchetta en maar liefst zeven Porsche 911’s in luchtgekoelde en watergekoelde uitvoeringen. Toen een goede vriend van mij in 2019 een Evo 2 kocht, ben ik weer serieus op zoek gegaan. Maar de Evo 2 was toen al zo kostbaar dat die buiten het gestelde budget lag en een Evo 1 was het eigenlijk net niet voor mij.”

“Mijn genoemde vriend wisselde nogal eens van auto’s en moest op een gegeven moment zijn collectie tot maximaal acht stuks beperken, simpelweg omdat er niet meer in zijn garage aan huis pasten. Toen hij verleden jaar overwoog om de Evo 2 in te ruilen op een Ferrari F12 en ik de inruilprijs hoorde, heb ik aangegeven de auto te willen kopen. Die F12 werd het uiteindelijk niet, dus bleef de Evo nog waar hij was. Na aanhoudende en steekhoudende argumenten van mijn kant over de noodzaak om te rijden met zo’n auto en de ‘TLC’ die hij nodig heeft én door de optie die mijn vriend had om een Maserati GTI Sebring aan te schaffen werd het in maart van dit jaar toch een feit; de Evo 2 was van mij!”

“Wat een feestje om in te rijden! Veel auto’s met een iconische status vallen door de mand als je erin rijdt maar deze absoluut niet. Alles rammelt en piept en langzaam rijden vindt de Delta zeker niet fijn. Als de turbo erbij komt voel ik de versnelling, maar niet zo heftig als bijvoorbeeld bij een Alfa 75 1.8 Turbo die echt listig was. Daarna gaat de versnelling maar door en is de tractie is grenzeloos. Langzaam rijden is geen optie in zo’n icoon, dus ik haal er graag uit wat erin zit.”

“Deze Delta is in 1993 in Duitsland geleverd en in mei 1999 door de eerste eigenaar verkocht aan een Engelsman, en dus uitgevoerd naar Engeland. De tweede eigenaar heeft er een paar jaar mee gereden en de Lancia toen tien jaar stilgezet door veranderende omstandigheden zijnde een vriendin en een auto van de zaak. In maart 2017 is de Delta verkocht aan een andere Engelsman die hem weer rijdbaar wilde maken om hem te kunnen doorverkopen. Dat had iets meer voeten in aarde dan verwacht; roest op bekende plaatsen moest worden aangepakt en alles moest nagelopen en waar nodig vervangen worden. Bij de auto kreeg ik een fotoreportage van het plaatwerk en het overspuiten van de koets, samen met een stapel facturen, een keuringsdocument, de ‘Fahrzeugbrief’ en nog veel meer documentatie. In april 2019 heeft mijn vriend de auto gekocht van Tanc Barratt, een bekende Delta Integrale specialist in het Verenigde Koninkrijk.”

“En nu ben ik dus, twee jaar later, de vierde eigenaar. Door de stilstand, en waarschijnlijk als gevolg van een paar zaken die in Engeland nog niet waren aangepakt, heb ik er zelf al aardig wat tijd aan moeten besteden en ook het nodige uit laten voeren. De verlichting achter werkte niet als gevolg van een defecte stuurschakelaar. De snelheidsmeter functioneerde niet doordat een kapot tandwieltje in het differentieel er oorzaak van was dat de snelheidssensor niet werkte. De aircopomp lekte, waardoor een revisiepomp moest worden geplaatst en de kachelventilator was defect door een kapot lager. Een nieuwe fan loste ook dat punt weer op. Nu ga ik nog wat voornamelijk cosmetische punten en het onderstel aanpakken. De Bilsteins die er nu onder zitten zijn veel te hard naar mijn zin terwijl de veren weer wat te zacht zijn. Een specialist moet daar maar eens goed naar kijken.”

“Voor een aspirant-koper zijn de aandachtspunten talrijk. Roest op bekende plekken zoals bij de achterdeuren ter hoogte van de wielkasten, bij de achterruit en onderaan de A-stijl bij de voorruit. Maar ook de dakrand ter hoogte van de voorruit is berucht en bij de kriksteunen kan het misgaan. Wat techniek betreft is het opletten dat er geen schade aan krukas en cilinderkop is ontstaan door een te laag oliepeil. Elektrisch kan er ook veel mankeren; sowieso is het een redelijke chaos als je de kabelboom bekijkt maar in de loop der jaren kan slecht contact en vooral slechte aarding vervelende problemen veroorzaken. Handigheid met een multimeter kan voorkomen dat de portemonnee zwaar getrokken moet worden. Een sluitende historie en een duidelijk en volledig onderhoudsoverzicht voorkomen een hoop potentiële ellende.”

“Voor mij voelt het als een eer om zo’n icoon te bezitten en ik voel het dan ook als mijn plicht om hem geregeld te gebruiken en er goed voor te zorgen. De reacties onderweg zijn zonder uitzondering positief, van opgestoken duimen tot en met, soms letterlijk, een knieval. Ik hoop er nog lang plezier aan te beleven en dat gaat me vast lukken!”

Nog een Octane Auto verhaal over een Lancia Delta Evo 2: https://www.octanemagazine.nl/lancia-delta-integrale-evo-1992/

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lancia Delta Integrale 16V Evo 2 (1993)

Reinier van Beest


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Mille Miglia 2021: sfeer als vanouds

Volgend bericht

Wat van ver komt...





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Mille Miglia 2021: sfeer als vanouds

Slechts acht maanden geleden stonden we op een bewolkte herfstdag aan de finish van een bijzondere editie van de Mille...

13 July 2021