Laatste nieuws

De groeten uit Dubai van Jannarelly

Nieuwsberichten / 28 december 2020
Zie hier de Jannarelly Design-1, een verrassend aantrekkelijke straatracer met het karakter van een sportwagen uit de jaren ’60, met moderne componenten.

Hij ziet er super goed uit, met een vleugje Cobra, 250 Testa Rossa en Chevron B8, maar toch meer dan voldoende origineel om de belangstelling diepgaand te prikkelen. De Design-1 is het geestkind en het debuut van het in Dubai gebaseerde Jannarelly, opgericht door Anthony Jannarelly. Zijn intenties zijn simpel: met de Design-1 een ‘retro-futuristiche’, pure en rauwe sportauto op de markt brengen, met het karakter van een sportwagen uit de jaren ’60, maar met moderne componenten aan boord. Min of meer zoals Cyan met de P1800, maar dan anders, met een origineel en heel attractief eigen ontwerp.

De Design-1 heeft een buizenchassis, met een carrosserie van koolstofvezel, aluminium en polyester. Midscheeps achterin ligt een 3,5-liter V6, afkomstig uit de rekken van de Nissan (350Z), hetgeen we niet meteen als ‘te gewoon’ mogen afdoen, want van collega’s die met de Design-1 gereden hebben, hoorden we dat bij buitengewoon inspirerend klinkt. Aan vermogen ontbreekt het bovendien niet: hij levert 325 geheel atmosferische pk’s en is goed voor 370 Nm aan koppel. Daarmee sprint hij volgens Jannarelly in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is 217 km/h, echter veel belangrijker is dat hij slechts 810 kilo weegt, waardoor de pk/gewichtsverhouding heel veelbelovend is.

Je bedient de Design-1 met een zestraps handbak en je houdt hem onder controle met ondermeer onbekrachtigde remmen van Wilwood en een zelfsperrend differentieel, waarbij je moet vertrouwen op fikse grip van het Toyo R888 rubber. De besturing is onbekrachtigd, tractiecontrole is optioneel. Vergis je niet in zijn afmetingen, de Design-1 is kleiner dan hij lijkt, hij heeft min of meer dezelfde lengte als een Mazda MX-5.

Je kunt de in Dubai gebouwde Design-1 bestellen als open roadster, maar als coupé is hij verreweg het aantrekkelijkst. Om zijn bedrijf te leiden heeft Anthony Jannarelly de voormalige CEO van Singer Vehicle Design gerekruteerd.

Jannarelly is van zins meerdere markten te betreden met de Desgn-1, op de Britse markt is al een speciale launch edition van de coupé verkrijgbaar voor £ 115.549, voor de open versie wordt een basisprijs van £ 85.000 genoemd. Om zijn maximaal 499 Design-1’s te bouwen, wil Jannarelly in 2021 ook een productiefaciliteit in de USA inrichten. We hopen er snel een op de Nederlandse wegen te zien!

 


Tags:



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Hoe de duivel volwassen werd

Volgend bericht

Dikke Ford's uit Roermond




Meer historie

Hoe de duivel volwassen werd

De Diablo heeft Lamborghini in een heel tumultueuze periode op de been weten te houden. Onlangs is hij dertig geworden, een mooie...

28 December 2020