Laatste nieuws

De GVR en een blaze-orange MGB GT

Octane Auto's / 29 januari 2021

Terwijl een nieuwe generatie klaar staat om de MG B GT en de ‘Grote Vriendelijke Reus’ Range Rover Vogue van Jan Bové uit te laten, geniet hij ook zelf van elk moment aan het stuur van beide auto’s.

MG B GT

‘Zorg er goed voor’ zei mijn tante met een hese stem terwijl ze me de sleutels in mijn hand drukte. Zij was zo aan ‘haar’ MG gehecht, dat ze zichtbaar ontroerd was. Maar haar zwakke gezondheid liet niet meer toe dat ze nog met de MG op pad ging. Mijn oom volgde het tafereel van op afstand en hij had er duidelijk veel minder moeite mee dat de MG de deur uit ging. Voor hem was de auto niet meer dan een louter vervoermiddel en zelf had hij er trouwens nooit één meter mee gereden. De knalorange ‘Blaze’ MG B GT had veertien jaar eerder een Triumph Herald Cabriolet opgevolgd. Vanaf dag één was mijn tante weg geweest van haar MG en ze had meermalen geopperd hem nooit van de hand te doen. Na aandringen van haar man moest ook zij uiteindelijk toegeven dat veilig autorijden met de MG niet meer lukte.

93 pk op de achterwielen

We schrijven 13 juni 1985; mijn oom is opgelucht, mijn tante diep ongelukkig, mijn bankdirecteur bezorgd, en ik … ben de hemel te rijk. Gedurende jaren is de MG mijn enig vervoermiddel geweest. Kleine onderhoudsklussen voerde ik zelf uit. Voor het echte werk volstond een ritje naar de plaatselijke dealer van British Leyland 500 meter verderop. Daar was de MG in 1971 nieuw aan mijn tante geleverd en is hij al die tijd met veel toewijding en vakkennis onderhouden. Maar ook daar kon men niet voorkomen dat de MG zienderogen achteruit ging. Bij de overname in 1985 had de B GT amper 54.000 ‘echte’ kilometers op de teller staan. Maar vergeet niet dat begin jaren zeventig de teloorgang van British Leyland in een stroomversnelling zat. En hoe goed Guido, de werkplaatsverantwoordelijke van de dealer zijn best ook deed, in 1994 was de tijd rijp om de MG duchtig onder handen te nemen.

Klaar voor een nieuwe laklaag

Het koetswerk kreeg nieuwe chassisbalken, voorste spatborden en dorpels aangemeten en een nieuwe diepglanzende laklaag. De motor werd opgewaardeerd met een aangepaste cilinderkop met grotere kleppen en gecalibreerde verbrandingskamers met geharde klepzittingen voor het gebruik van loodvrije benzine. Het motorblok werd opgeboord tot 1820 cm3 en van gesmede zuigers en een fellere nokkenas voorzien. Alle bewegende onderdelen werden nauwgezet gebalanceerd. Ondertussen kreeg de ontsteking een upgrade en werd een ‘big bore’ uitlaat met passend uitlaatspruitstuk gemonteerd. Vooraan kregen old stock Cibié-verstralers een prominente plaats. Het interieur verkeerde nog in uitstekende staat en bleef onaangeroerd maar werd wel van een kaartleeslamp en Halda Tripmaster voorzien.

Dochter Charlotte met de wisselbeker Gilbert Staepelaere

Gedurende een trip naar Bretagne heb ik de aandrijflijn zorgvuldig ingereden. Achteraf boekten we een sessie op de vermogensbank bij LMB Racing in Wijnegem nabij Antwerpen. De motor presenteerde zich top fit; 93 pk op de achterwielen bij 5.750 omw/min. Dat was een aangename vermogenswinst van ongeveer 30 % ten opzichte van het origineel.

Ton Roks vol bewondering voor de MG

Deze aanpassingen maken van de MG een aangename en vooral vlotte metgezel.  De kids naar de kinderopvang brengen, ’even’ naar Spa-Francorchamps, Zandvoort, Zolder, Nürburgring, een deelname aan een nachtelijke kaartleesrit of uitdagende regelmatigheidsrally…. De MG draait er nog steeds zijn hand niet voor om. De auto bracht me als freelancer naar tal van reportages van zeer uiteenlopende klassiekers; een circuittest met een Ford GT 40, een rijimpressie van een Lambo Miura SV, Jaguar C-Type of Ferrari 166 en een interview bij Jacques Coune thuis waar hij ons liet kennismaken met een MG Coune Coupé en een Volvo 122 S Coune Cabriolet.

In gezelschap van een mooie Coune Coupé

Nog steeds geniet ik van elk moment aan het stuur van de MG. Maar ik moet hem wel  steeds meer delen met onze zoon. Sinds hij zijn rijbewijs heeft gehaald, is hij gebrand om de MG even ‘uit te laten’. Mijn tante kan gerust zijn: een nieuwe generatie staat  klaar om goed voor de MG te zorgen.

Range Rover 3.5 Vogue 1988

Wij noemen hem de ‘GVR’, niet te verwarren met ‘SVR’, een typeaanduiding van Range Rover. ‘GVR’ verwijst natuurlijk naar dat heerlijke verhaal van Roald Dahl over de Grote Vriendelijke Reus die door zijn onschuld en onbeholpen gedrag de harten van zijn omgeving weet te veroveren. Ten huize Bové verging het de Range Rover precies hetzelfde. Aanvankelijk vroeg men zich af vanwaar die fascinatie voor die grote, logge Range Rover kwam. Simpel, die is er al sinds 1973 toen ik als broekie voor het eerst een Range Rover op het Autosalon van Brussel zag.

Zowat tien jaar geleden vonden we de tijd rijp om er een in huis te halen. Tijdens de zoektocht naar een geschikt exemplaar passeerde het hele spectrum de revue; van uitgeklede slooprijpe exemplaren voor letterlijk kleingeld tot ronduit onbetaalbare. Zo schoot de immer sympathieke Tony O’Keefe van JLR Heritage me te hulp met een driedeurs LHD, JLR Heritage Approved exemplaar uit 1978. Maar die moest wel £ 135,000 kosten. In het voorjaar van 2013 werd mijn geduld beloond. Een Nederlandse liefhebber bood een charmante vierdeurs Range Rover 3.5 V8 EFI Vogue met 88.000 km echte kilometers op de teller aan. Uitgevoerd in de koetswerkkleur ‘Alaskan Blue’ en stoelen in grijs velours. Het koetswerk was onlangs overgespoten. Verse Michelin Alpine banden sierden de opgefriste aluminium wielen. Voor kenners is deze Vogue het interimmodel dat beschikt over houtaccenten in het interieur en elektrisch verstelbare zijruiten en zijspiegels, maar niet over de toeters en bellen waarmee de jongere modellen Vogue en Vogue SE zijn uitgerust. Die laatste hebben als voordeel de grotere hoeveelheid ‘punch’ die hun 3,9-liter V8 van 185 pk biedt, tegenover mijn 3,5-liter V8 van 163 pk. Maar de airco, de elektrische verstelbare stoelen en het schuifdak van die modellen zorgen gegarandeerd voor problemen.

De eigenaar, dagelijks onderweg met een Land Rover Discovery S3, had de Range Rover een tiental jaar eerder van de eerste Duitse eigenaar overgenomen. Nu had hij een nieuwe baan in het buitenland en daarmee moest de Range Rover dus de deur uit en het liefst snel. Hoe snel merkte ik toen hij een flinke korting op de vraagprijs voorstelde. Daarboven gooide hij een extra set wielen én een interieur in nieuwstaat in de strijd. We kwamen snel tot een akkoord en een week later leverde hij de Range Rover netjes aan huis af.

Ondertussen zijn we zeven jaar verder en hebben we ons nog geen seconde beklaagd over de aanschaf van de Range Rover. Hoe dikwijls we hebben getankt en hoeveel dat heeft gekost, wil ik niet weten. Wat ik wel weet, is dat een volle benzinetank van 80 liter goed is voor ongeveer 420 km puur rijplezier.  Geen rijplezier in het genre van striemende acceleratiewaarden en hoge bochtensnelheden. Eerder gezapig en ontspannen ‘waften’ waarbij de Rover V8 onweerstaanbaar roffelend zijn ding doet en de automatische ZF-bak naadloos schakelt. De inzittenden genieten van een ongeëvenaard zicht rondom en leunen zalig achterover in de comfortable stoelen voorzien van verstelbare armsteunen.

Bovendien is de Range Rover een echte allemans vriend. Waar we ook verschijnen, krijgen we aangename reacties. Bij een bezoek aan het afvalpark, op een Concours d’Elégance, in de paddock van Spa-Francorchamps, tijdens een deftig diner, op de parking van de supermarkt; we worden steevast over de Range Rover aangesproken.

De Range Rover is een onverschrokken alleskunner. Wanneer de versnellingsbak van de VW Golf van dochterlief het voor bekeken hield, had de Range Rover geen moeite met de VW Golf achter op de autotrailer. Als de tuin moet worden aangepakt, lacht de Range Rover met de dubbelas aanhanger gevuld met teelaarde. Ook een ontspannen ritje met vrienden met picknickmand achterin, de Range Rover doet het allemaal met evenveel gemak. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat we het zwaardere terreinwerk achterwege laten. Hoe zit het met die legendarische (on-)betrouwbaarheid? Op een defecte ontstekingscondensator en een geknapte V-snaar na is er niets bijzonders te melden. En dat laatste hoort dochterlief graag, want zij is misschien wel de grootste fan van de GVR. Oh ja, ook van het boek!

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

MG B GT (1971) & Range Rover 3.5 Vogue (1988)

Jan Bové


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Jaguar C-type 'Continuation'

Volgend bericht

Power to the people





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Jaguar C-type 'Continuation'

Jaguar Classic viert zeventigste verjaardag van Jaguar C-type met een serie handgemaakte nieuwe exemplaren (Continuation-programma)...

28 January 2021