Laatste nieuws

De kracht ligt in het midden

Man & Machine / 3 september 2021

Luc Weenink, die eerder zijn schattige gele Honda N600 met ons deelde, is inmiddels in bezit van een maagdelijk witte Porsche Boxster 987. Een auto met de kracht in het midden.

“Voor mij als autoliefhebber zijn een opwindend motorgeluid, een hoog vermogen, het mooiste design en de beste rijeigenschappen, de kenmerken waar een auto idealiter aan moet voldoen. De auto is de beste kameraad waar onvergetelijke ritjes mee gemaakt worden. Met die achtergrond ontstond er in de loop van de tijd bij mij een lijstje met meest begeerde auto’s; sommige haalbaar en andere niet haalbaar. Bovenaan de niet-haalbare lijst prijkt nog steeds een Ferrari F40. En nadat ik in 1993 voor het eerst beelden van de concept auto zag, kwam de Porsche Boxster ook op mijn lijst.”

“Wat de Boxster voor mij bijzonder maakt is de configuratie met de middenmotor. De platte zescilinder biedt verfijning en het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling tussen voor en achter, in combinatie met de achterwielaandrijving, maken de Boxster een echte liefhebbersauto. Voeg daar nog het cabriodak aan toe en ik ben verkocht. Het benodigde bedrag wist ik bij elkaar te krijgen dankzij stijgende beurskoersen en daarmee kon mijn zoektocht beginnen. Na drie maanden vond ik precies de versie die ik zocht.”

“Mijn Boxster is een 987, de tweede generatie, met een 2,9-liter zescilinder die 255 pk levert. Het geluid is verfijnd, maar als je het gaspedaal intrapt maakt hij zich echt boos en begint te brullen. Dit soort schizofrenie vind ik voor sportwagens een aantrekkelijke eigenschap. Er is ook de S-versie met een 3,4-liter motor die 310 pk levert, maar ik vind mijn versie al spannend genoeg. Mijn Boxster heeft een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen en ondanks de vooruitstrevende Tiptronic-automaten van Porsche prefereer ik toch de directe controle die schakelen biedt – en daarmee de grotere dosis rijplezier. In moderne sportwagens zijn handbakken een zeldzaamheid aan het worden en ik denk dat ook de opkomende elektrificatie er oorzaak van gaat zijn dat sportieve rijders het schakelen echt gaan missen.”

“Door de perfecte gewichtsverdeling en de stijve carrosserie stuurt de Boxster heerlijk direct. De zitpositie is sportief maar toch comfortabel genoeg voor lange ritten en met mijn 1,90 meter pas ik goed in de cabine. De bagageruimte achterin is klein, maar dat wordt goed gemaakt door de grote hoeveelheid beschikbare ruimte onder de voorklep. Zelfs bij lagere temperaturen is het aangenaam open rijden, mits het natuurlijk zonnig en droog is; zet de verwarming op maximaal, richt de uitstroomopeningen op bestuurder en passagier en schakel de stoelverwarming in. Pas onder de vijf graden buitentemperatuur wordt het echt te koud en moet het dak dicht. De 987 is sportief maar niet extreem, waardoor de vering niet heel hard is en besturing gewoon lekker licht blijft. Die combinatie van sportiviteit en comfort maakt het voor mij de perfecte auto voor mooie tripjes door Europa.”

“Zelf heb ik de wijnroute door de Elzas gereden, die van Marlenheim (bij Straatsburg) naar Colmar loopt. Dat was heerlijk rijden door een prachtige heuvelachtige streek met historische dorpjes en wijngaarden. Ook heb ik Engeland van zuid naar noord doorkruist. Na aankomst in Harwich, heb ik een paar dagen in Londen doorgebracht om vervolgens via Oxford naar de historische stad Chester te rijden. Na twee dagen ging het richting het Peak District en volgde een bezoek aan het prachtige Chatsworth House in het hart van Derbyshire. De volgende stop was York en een paar dagen later zijn we via Castle Howard en het North York Moors National Park naar de boot in Newcastle gereden. De Boxster heeft, open en dicht, zich bewezen als de perfecte reisgenoot!”

“Twee jaar geleden viel mij in het Porsche Museum in Zuffenhausen op dat de allereerste Porsche erg op de Boxster lijkt. Dit prototype van de 356 is ook een tweezitter met boxermotor voor de achteras en als dit model zou evolueren naar een moderne auto zou je op de huidige Boxster kunnen uitkomen. Eind jaren ‘80 introduceerde Mazda de eerste MX-5 die de vraag naar wendbare, compacte roadsters weer deed herleven. Porsche zat op dat moment in een dal met dalende verkopen en een verouderd gamma en zag zich genoodzaakt tot een de ontwikkeling van een auto in een gunstiger prijssegment; dat werd een cabriolet met een middenmotor! In 1993 werd de laatste luchtgekoelde 911, de 993 geïntroduceerd en op de Detroit Motorshow werd het concept van de Boxster getoond. Dit concept was afkomstig van Grant Larson, een jonge designer overgekomen van Audi. Onder de vleugels van Harm Lagaay mocht hij ook aan de slag met de 986 Boxster en de 996. Beide modellen zijn samen ontwikkeld, maar de 986 werd een jaar eerder geïntroduceerd omdat de 993 boven verwachting goed bleef verkopen. De eerste Boxster deelde 40% van zijn componenten met de 996, waarmee Porsche, ook dankzij invoering van moderne Japanse productieprocessen, grote kostenbesparingen kon doorvoeren. De Boxster staat dan ook symbool voor de vernieuwingsslag die Porsche toen heeft doorgemaakt en is daarmee de auto geworden die Porsche heeft gered. Als ‘budget’-Porsche heeft de Boxster zich meer bewezen dan de eerdere pogingen van het merk om goedkopere auto’s aan te bieden, zoals de 914 en de 924.”

“Nu de Corona beperkingen geleidelijk lijken te vervallen en we onze vrijheid weer terugkrijgen sta ik klaar om weer wat mooie reizen te plannen met de Porsche. Een bezoek aan de Gran Premio Nuvolari, begin september, wordt een mooie start. Met de Boxster voor de deur is dat iets om naar uit te kijken!”

Lees het verhaal van de Honda N600 op: https://www.octanemagazine.nl/hondan600/

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche Boxster (2008)

Luc Weenink

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Het Donkervoort virus

Volgend bericht

Details van de Jaguar C -type Continuation





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Het Donkervoort virus

Jasper Steffens is besmet geraakt met het Donkervoort virus. Zoals hij het noemt. Hij koestert zijn klassieke S8A en wacht...

27 August 2021