Laatste nieuws

De ‘Monte’ met 652 cm3

Man & Machine / 16 december 2022

Nadat de Fransman Georges Gomis met zijn Alfetta had deelgenomen aan de Rallye Monte Carlo Historique, was de volgende uitdaging de rally nogmaals te rijden – in een echt Franse volksauto. In 2019 is hij met co-piloot Roland Crouzet aan de start gekomen, in een Citroën Dyane uit 1976.

“Het is allemaal begonnen in februari 2018 toen ik me realiseerde dat ik op slechts drie kilometer afstand  woonde van de Dyane 2CV Club in Saint Martin de Crau, in het zuiden van Frankrijk, nabij Arles. De eerste keer dat ik mee had gedaan met de Rallye Monte Carlo Historique reed ik met mijn vaste navigator Roland Crouzet in een Alfa Romeo Alfetta uit 1976. Na deze positieve eerste ervaringen kreeg ik het idee om nog een keer mee te doen, maar nu in een echte Franse ‘auto van het volk’, de 2CV. We gingen op zoek naar een 2CV van voor 1959, want dat is de enige die in aanmerking komt om toegelaten te worden. Bij mijn eerste bezoek aan de club sloeg de wanhoop meteen al toe. Dit model was moeilijk om te vinden en als er al een te koop stond, was het voor een veel te hoge prijs. Bovendien levert het motortje erg weinig vermogen en is het moeilijk om de 2CV op te voeren en te prepareren voor inzet in de zware ‘Monte’.

‘We hebben ook nog een Dyane 6 uit 1976 voor je te koop’, meldde Bruno, de voorzitter van de club. Twee dagen later, nadat ik mij ervan had verzekerd dat de Dyane zou worden geaccepteerd voor de Rallye, was de koop gesloten. Daarmee waren we ‘en route’ voor deelname aan de 2019 editie van de beroemde, nu historische rally!

‘Rijden met de Dyane vergt een grote fysieke inspanning, maar de sfeer en de reacties uit het publiek zijn hartverwarmend’

De Dyane was al uitgerust met een zogenoemde ‘652 cc-set’ en elektronische ontsteking en ik heb daar nieuwe lak, gasschokdempers en een betere uitlaat aan toegevoegd. Daarmee was de auto klaar voor deelname. In deze eerste rally behaalden we met de Dyane de 204e plek in het eindresultaat en onderweg waren we overal toegejuicht door een verbaasd maar enthousiast publiek. Missie volbracht, maar ik was wel bezorgd geworden over het slecht functioneren van de trommelremmen; niet helemaal onbelangrijk om beter voor elkaar te hebben voor de volgende deelname.”

De Dyane was vanzelfsprekend niet bedoeld voor het zware race- en rallywerk. Dat de auto werd nu toegelaten in de Rallye Monte Carlo Historique vond zijn reden in de historische deelname van Michel Peyret en Jean-Jacques Cornelli, in een Dyane, in de loodzware editie van 1976. Helaas hebben zij de finish niet gehaald, maar met 48 auto’s van de 167 die wel de eindstreep bereikten, was dat geen schande. Het was het jaar dat de Lancia Stratos de eerste drie plekken voor zijn rekening nam.

“Voor de editie van 2020 editie heb ik met hulp van mijn goede vrienden van de club de trommelremmen door schijfremmen en heb ik kuipstoeltjes gemonteerd. Ook dat jaar was het een plezier om de rally te rijden en op de vooral droge wegen gedroeg de Dyane zich naar behoren en we zijn als 194e geëindigd. Progressie!

In 2022 hebben we ten opzichte van 2020 niets aan de auto gewijzigd, maar hebben wel het team verder uitgebreid. Na Sébastien in 2019 en Christophe in 2020 was het de beurt aan Roland om naast mij plaats te nemen. Onze vrienden Daniel en Didier zijn meegekomen in het ondersteuningsteam, met een correcte auto, een Acadiane. Ondanks kleine remproblemen door een motorolielekkage die er ongewild voor zorgde dat de rechterschijf ‘gesmeerd’ werd, zijn we dat jaar als 124e geëindigd, dus 70 plaatsen winst ten opzichte van de voorgaande editie! Rijden met de Dyane vergt een grote fysieke inspanning, maar de sfeer en de reacties uit het publiek zijn hartverwarmend. We hebben de auto nu ingeschreven voor 2023 in de Monte Carlo en daarvoor gaan we nu werken aan het lichter maken van onze auto.

Dankzij een partnerschap met de vakschool van Port de Bouc kunnen we veel carrosseriedelen in koolstofvezel uitvoeren. Met behulp van Koni Frankrijk hebben we een testuitvoering van vier nieuwe schokdempers gemonteerd, exemplaren die nog niet te koop zijn, maar die speciaal voor de 2CV zijn ontwikkeld. Na onze praktijktest in januari komen ze ook voor andere 2CV en Dyane-rijders beschikbaar. We nodigen iedereen van harte uit om in januari naar onze verrichtingen te komen kijken!”

Volg George en zijn team op Instagram op: @rallye.mch

Het Dyane Team bestaat uit Georges Gomis, rijder en eigenaar van de auto, Roland Crouzet, co-piloot, Daniel Bas en Didier Thomas, servicemonteurs.

Man & Machine

Citroën Dyane (1976)

Georges Gomis (FR)

 

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Wat is de mooiste?

Volgend bericht

Nijdige vlieggewicht





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Wat is de mooiste?

In de gesprekken die we met autoliefhebbers hebben komt vaak de stelling boven dat 'al het moois reeds gemaakt is', dus dat er geen...

14 December 2022