Laatste nieuws

De nieuwe Defender

Nieuwe auto's / 29 september 2019

Land Rover heeft vriend en vijand verrast met een nieuwe, jeugdige versie van een geliefd icoon.

Eindelijk is hij er. Meer dan drie jaar nadat de laatste traditionele Defender van de band rolde, is de vervanger gearriveerd. Hij is volgepakt met nieuwe technologie, maar is zeker geen totale breuk met het verleden. Je herkent zijn voorganger terug in de hoekige schouders, de motorkap die tussen de voorschermen ligt ingebed en zijn markante silhouet. Land Rover biedt hem aan als de bekende 90 en 110, alhoewel de wielbasis’ van beide typen 102 en 119 inch zijn. De eerste heeft stalen veren, de twee luchtvering, die overigens voor de ‘90’ optioneel zal zijn.

Er komt ook een stationwagon op basis van de 90. In Frankfurt, waar de nieuwe Defender werd onthuld, heeft Land Rover deze 90 Commercial al laten zien, met stalen wielen, en ‘Wilks Bros – 4×4 Specialists since 1948’ erop, een knipoog naar het prille begin.

In het eerste kwartaal van 2020 komt de 110 op de markt, de 90 volgt later. Prijzen? De Defender 90 is er vanaf € 94.300,-, de 110 vanaf € 101.300-. De Commercial zou vanaf € 46.730,-  bereikbaar zijn, dat alles berekend naar het belastingplan van 2019.

Het gamma benzinemotoren bestaat uit de viercilinder P300 met 300 pk en de krachtigere (en gloednieuwe) zescilinder P400. Deze is voorzien van twin-scroll turbotechnologie, een geavanceerde 48-volt elektrische supercharger, geïntegreerde startmotor en een 48-volt lithium-ion accupakket. Hiermee heeft deze Defender een koppel van 550 Nm en sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden.

Verder biedt Land Rover de keuze uit twee viercilinder turbodiesels: de D200 met 200 pk en de sterkere D240 met 240 pk. Beide produceren een koppel van 420 Nm.

De nieuwe Defender heeft geen separaat chassis meer, maar een lichte aluminium monocoque. Land Rover meldt dat het drie keer stijver is dan een traditioneel ladderchassis en het maakt een maximum daklast van 168 kilogram (statisch 300 kilogram) mogelijk plus een laadvermogen van 900 kilogram en een maximum geremd trekvermogen van 3.720 kilogram.

De terreinkwaliteiten liggen onveranderd op een hoog niveau, garandeert Land Rover. De bodemvrijheid bedraagt normaliter 70 mm, maar kan met één druk op de knop verhoogd worden tot maximaal 145. De New Land Rover Defender heeft een bodemvrijheid van 291 mm, een aanrijhoek van 38 graden, hellingshoek van 28 graden en een afrijhoek van 40 graden. De maximale doorwaterdiepte bedraagt 900 mm.

Standaard is de New Defender, zoals Land Rover hem noemt, voorzien van permanente vierwielaandrijving, een tussenbak met hoge en lage gearing, een centraal differentieel en optioneel een Active Locking Rear Differential. Verder is er de keuze uit drie programma’s om de gasrespons en het gedrag van de transmissie, besturing en tractiecontrole aan te passen. Met Configurable Terrain Response 2 kunnen ervaren terreinrijders het onderstel van de New Defender volledig op de ondergrond afstemmen. Voor onervaren terreinrijders detecteert de rijassistentietechnologie zelf de ondergrond om vervolgens via de intelligente Auto Function de aandrijflijn daarop aan te passen.

In het terrein biedt geavanceerde ClearSight Ground View-technologie de bestuurder uitzicht aan op het terrein dat normaliter door de motorkap aan het zicht wordt onttrokken.

Land Rover breidt het aanbod in 2021 uit met een plug-in hybride: de P400e PHEV. Over een volledig elektrische versie rept Land Rover niet.

Beetje jammer is dat Land Rover het 100% doelmatige van de oude Defender overboord heeft gegooid door de nieuwe te voorzien van een overbodig paneel op de achterste zijruiten en een soort van ‘kieuwen’ op de voorschermen. Een leuke en ook zinvolle vondst is echter de optionele zijdeglans ‘wrap’. Deze zou ‘zelfhelend’ zijn bij lichte krassen. Na een aantal jaren zou je de zelfverdedigende wrap kunnen verwijderen om je Defender schitterend in de ‘nieuwe’ lak te zetten.

Er is een groot aantal accessoires beschikbaar, waaronder en vouwladder om op het dak te komen, een buitenkoffer om natte spullen in op te bergen, een compressor en een draagbaar was-systeem om je Defender na een partijtje modderworstelen schoon te spuiten.

TEKST Mark Dixon / FOTO’s Land Rover


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ford Mustang GT

Volgend bericht

Ben Pon overleden




Uitgelicht

Ford Mustang GT

In zijn jeugd zat Kees-Jan Honig op de achterbank de auto van zijn vader, een Ford Taunus,  met een vinyl dak. Toen...

27 September 2019

Webdevelopment Passionate Bastards