Laatste nieuws

De overtreffende trap in comfort

Octane Auto's / 29 mei 2021

Mark Dijkstra is een seriële autoliefhebber. De jacht is voor hem minstens zo belangrijk als het bezit, dus het is nu al de vraag hoelang zijn pas gekochte Citroën XM 2.0 Turbo CT SX bij hem voor de deur zal blijven staan.

Dat er op elke regel een uitzondering bestaat, bewijst Mark met het langdurige bezit van zijn BMW 3-serie (E30) en Mercedes E 220 Coupé. De laatste is al eens in Octane Auto’s is gepresenteerd (https://www.octanemagazine.nl/mercedes-e-220-coupe-1994/) en de BMW komt ooit nog aan bod, want die twee auto’s zijn zeker ‘blijvertjes’. De XM stond hoog op zijn bucket list en wij vonden het een auto die zeker past in de lijn van eerder besproken voorgangers zoals de SM, DS en CX. De auto, getekend door Marc Deschamps van Bertone, werd in 1990 verkozen tot Europese Auto van het Jaar. Bij de introductie klonken er, gebruikelijk voor een Citroën, zowel loftuitingen als kritiek. Dat laatste had vooral betrekking op de grote hoeveelheid lijnen waarmee de auto getekend lijkt te zijn.

“Er moest ooit een XM komen en ik ben heel erg blij met dit exemplaar uit 1998, vooral door de bijzondere kleur en de fijne combinatie van motor en automatische versnellingsbak. De kleur is een zeldzame, Blue Balmoral, met een velours interieurbekleding op wat je nog echte zetels kunt noemen. De XM heeft 122.000 kilometer gelopen en ik heb het volste vertrouwen dat de auto technisch helemaal goed is, omdat ik hem gekocht heb van de voorzitter van de Franse Citroën Activa Club. Die man heeft een status hoog te houden en het bleek dat hij een pietje precies is geweest in het onderhoud; de historische documentatie was sluitend en er waren heel veel foto’s en facturen van wat er allemaal aan gedaan was. Een XM is een technisch complexe auto; als er iets mis mee is dan kan het snel in de papieren lopen. Vandaar dat ik er alleen maar een wilde kopen waarvan ik 100% zeker wist dat ie goed was. Het is ook de reden dat ik uitgekomen ben op een XM ‘type 2’, hoewel ik een ‘type 1’ eigenlijk veel mooier vind, vooral wat betreft het dashboard. Maar het tweede type is wat meer uitontwikkeld en de kans op problemen is daarmee kleiner. Dat geldt ook de motor: de V6 is misschien wel een leukere aandrijving, maar zeker de vroege versies zijn niet altijd even betrouwbaar.”

“Al een tijdje hield ik in de gaten welke XM’s er werden aangeboden, maar ze bleken met een met lage kilometerstand lastig te vinden in Nederland en zeker niet voor een redelijke prijs. Vandaar dat ik uitgeweken ben naar Frankrijk. Via een website kwam ik de auto tegen en de technische staat gaf de doorslag voor mij. Tussen de lockdowns en beperkingen door ben ik naar Frankrijk gereisd om hem persoonlijk op te halen. De terugreis gaf de ervaring waar ik naar op zoek was; het is net een vliegend tapijt.”

“Van huis uit ben ik opgegroeid met sportieve BMW’s, maar gaandeweg heb ik ervaren dat ik toch meer een comfortrijder ben. Dat bewijst het bezit van bovengenoemde, comfortabele Mercedes W124 coupé. Die beviel heel erg goed en ik wilde graag het comfort van een Citroën een keer ervaren, aangezien ik er nog nooit een had gehad. De XM is wat dat betreft de overtreffende trap van de Mercedes. De auto is naar mijn mening best vlot, zelfs nog in het huidige verkeer, met slechts 150 pk vermogen en een gewicht van ruim 1500 kg. De verhoudingen van de bak zijn denk ik heel goed gekozen. Daarbij is het nog een ‘ouderwetse’ turbo die niet staat afgesteld op zuinigheid, maar op vermogen. Even invoegen is dus geen probleem!”

“De kleine parkeerschade linksvoor heb ik, samen met de APK, LHM en olie verversen laten doen door een Citroën-specialist die, zonder dat ik het wist op een paar 100 meter van mijn huis in Amersfoort bleek te zitten. De auto is tot 2018 van een ouder echtpaar geweest en dat zie je. Zowel in goede zin – goed onderhouden en altijd in garage gestaan – als in minder goede zin wat tot uitdrukking komt in wat kleine parkeerschades. Het is een vrij grote en soms onoverzichtelijke auto; ik kan me helemaal voorstellen dat voor iemand in de 80 het een lastig te parkeren voertuig is. Parkeersensoren waren denk ik toen nog niet leverbaar, maar zouden voor deze auto geen overbodige luxe zijn. De vorige eigenaar heeft een originele cruise control toegevoegd. Daarvoor was een bepaald onderdeel in de motorruimte niet meer leverbaar, maar dat heeft hij geleend van een andere XM-rijder, laten scannen en 3D laten printen!”

“Met deze auto behoor ik kennelijk tot een soort clubje. Vaak word ik gegroet door andere XM-rijders, maar ook van DS en CX-rijders komt er spontaan een handje omhoog. Een XM wordt steeds zeldzamer dus maken andere liefhebbers graag een praatje over de auto. Het plan is om een paar mooie tripjes te maken met de auto en hem dan door te verkopen aan een liefhebber. Ik heb op dit moment drie hobbyauto’s, dus ik moet helaas een beetje uitdunnen. Een grote schuur zou ideaal zijn om alles te houden wat ik mooi vind, maar ik denk dat dat de droom is voor veel autoliefhebbers. Misschien ook maar beter om een beetje beperkt te zijn. Sommige mensen, waaronder mijn vrouw, vinden het een lelijk en ‘hoekig jaren ‘80 space-ding’, maar dat is exact wat ik zo mooi vind!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën XM 2.0 Turbo CT SX (1998)

Mark Dijkstra

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

'Heritage' onderdelen voor de Delta

Volgend bericht

Nu online te bestellen, Octane's nieuwste nummer





Bezoekers lazen ook


Meer historie

'Heritage' onderdelen voor de Delta

‘Heritage’, de afdeling van Stellantis die zich bezighoudt met het erfgoed van Alfa Romeo, Abarth, Fiat en Lancia breidt...

25 May 2021