Laatste nieuws

De perfecte 10 – De uitslag

Reportages / 7 maart 2022

Welke tien auto’s steken met kop en schouders boven het maaiveld uit en zou je, als geld geen probleem is, in je droomgarage zetten?

Tekst Frank Goedhart // Fotos Luuk van Kaathoven, Lilla Leopold, RM Sotheby’s

Dat was de hamvraag, waarbij er een paar beperkingen waren om tot een zo realistisch mogelijke collectie te komen. Je kunt immers niet elke dag met een trackday special op pad, er zijn ook dagen dat een 4×4 de juiste keuze is, of een stationwagon, of een luxe sedan, een snelle gran turismo, een hete hatchback of een fijne lichtgewicht. Vandaar onze suggestie daar rekening mee te houden – voor elke gelegenheid een auto, dat was het idee. Voorts waren er twee simpele spelregels: één auto per merk en alleen auto’s die uit productie zijn.

We hebben een overweldigende hoeveelheid inzendingen mogen ontvangen en uit de argumentatie en begeleidende uitleg werd snel duidelijk dat het veel deelnemers de nodige hoofdbrekens heeft gekost voordat ze op ‘verzenden’ durfden te drukken. Soms volgde ook al snel daarna een aangepaste lijst en heel soms daarna nog een.

Iedereen had er in ieder geval veel plezier in. Niet iedereen heeft zich aan de spelregels gehouden, want het was soms te moeilijk om maar één Ferrari of Porsche te mogen kiezen. Sommige inzenders hielden het eenvoudig, die volstonden met ‘doe maar een 911’. Anderen waren zeer specifiek, die wilden weliswaar een Porsche 962C, maar dan alleen de korte versie zoals Brun op Le Mans reed in 1990; of het moest per se een Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale zijn of een Austin 7 Gordon England Sunshine Saloon van 1932. Sommige inzenders toonden zich heel bescheiden door een Lada Niva, een Suzuki Alto en een Renault Mégane Scénic van 1997 (‘toch een slim ontwerp van Patrick Le Quément’) te kiezen, anderen legden de lat heel hoog met de wens ooit een Pegaso Z102 Cupula, Pagani Huayra of een Maserati A6G/54 GT ‘Allemano’ Coupé in hun garage te stallen.

Octane’s webredacteur Frank Goedhart heeft zich soepel en met veel begrip door alle inzendingen geworsteld – soms ook in opperste verwondering – en heeft een lijst opgesteld die de inzendingen en de auto’s zo goed mogelijk recht doet. Het resultaat mag er zijn. Auto’s die de top tien net niet gehaald hebben zijn de BMW M3, McLaren F1, Maserati Quattroporte, Aston Martin DB5 en Maserati A6 GCS.

DE TOP 10 EINDUITSLAG: 

  1. Porsche 911 (alle modellen)
  2. Ferrari 250 (alle modellen)
  3. Lancia Delta Integrale EVO(2)
  4. Ferrari F40
  5. Jaguar E-type
  6. Mercedes-Benz 300SL
  7. Citroën SM
  8. Peugeot 205 GTI
  9. Alfa Romeo 8C Competizione
  10. Lamborghini Miura

OPVALLENDE ENKELINGEN

Onder de vele inzendingen vonden we deze tien prachtige pareltjes, getuigend van een originele smaak. Er waren er nog véél meer: de totale lijst met genoemde auto’s sturen we graag naar u op. Mail naar frankgoedhart@octanemagazine.nl 

  • ALFA ROMEO 6C 3000 SUPERFLOW IV
  • ABARTH 205A BERLINETTA VIGNALE
  • DUAL GHIA L6.4
  • TATRA 87
  • BRISTOL BLENHEIM 3
  • CORD L-29 CONVERTIBLE COUP
  • RILEY 9 ‘ROEBILL’ SPECIAL
  • MESSERSCHMITT TIGER TG500
  • MASERATI 5000 GT FRUA
  • FERRARI 375 MM SCAGLIETTI COUP BY ROBERTO ROSSELLINI

De onderstaande quote geeft een duidelijk beeld van de worsteling van de vele inzenders: 

‘Hoe moet ik nu kiezen uit al die modellen met het Cavallino Rampante? Wordt het een 166 MM, F40 of toch het aller grootste icoon, de 250 GTO? Het geluid van die Colombo V12, de vier uitlaten, die wulpse lijnen, sex on wheels’ !

ROGIER STROBAND

Meer quotes en toelichtingen zijn te vinden in het volledige artikel in Octane Magazine 056!

Bestel dit nummer in onze webshop: www.octanemagazine-shop.nl


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Freude am Fahren met E21’s

Volgend bericht

Benzine, lucht en een vonkje





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Freude am Fahren met E21’s

Dat Jeroen de Laat helemaal weg is van de BMW 3-serie E21 is een understatement. Hij bezit er meerdere en is nu al 25 jaar...

4 March 2022