Laatste nieuws

De Tomaso is terug, en hoe…

Nieuwe auto's / 12 juli 2019

Een van de grootste onbekende verhalen uit de autogeschiedenis krijgt een vervolg. Zestig jaar na de oprichting van De Tomaso introduceert een nieuw bedrijf de ‘schitterende P72, een supersportwagen die de potentie heeft om zijn marksegment op zijn kop te zetten.

De De Tomaso P72 is ontwikkeld door hetzelfde bedrijf dat de Apollo IE bouwt. Hij deelt een belangrijk deel van dienst techniek, onder meer het chassis en de wielophangingen. De onderneming, die gevestigd is in Hong Kong, wordt met privévermogen van één enthousiaste – en welstandige – ondernemer gefinancierd, Norman Choi. Hij heeft in 2014 de rechten verworven om De Tomaso nieuw leven in te blazen en daarna is in het diepste geheim aan de ontwikkeling van de P72 gewerkt. De auto is tijdens het Festival of Speed in juli voor het eerst aan de wereld getoond en beleefde zijn officiële (statische) persintroductie in Utrecht, bij Louwman Exclusive, dat de Europese vertegenwoordiging van het herboren merk heeft verworven.

Om de gedachten achter de nieuwe De Tomaso te begrijpen is een korte duik in de geschiedenis noodzakelijk. De Tomaso, vooral bekend vanwege de succesvolle Pantera, werd in 1959 opgericht door de coureur en visionair Alejandro de Tomaso. Het Italiaanse autoblad Quattroruote noemde hem ooit ‘een van de meest controversiële en actieve mannen uit het Italiaanse industriële panorama’. Samen met Dallara ontwikkelde hij F1-auto’s voor Frank Williams. Daarnaast bouwde hij een industrieel conglomeraat op met daarin Ghia, Innocenti, Vignale, Moto Guzzi en Benelli, en Maserati in de periode van 1975 tot 1993.

De P72 is echter een eerbetoon aan een ander project van Alejandro de Tomaso, de T70. Hij wilde het imago van zijn merk verbeteren en ging daarom in 1964 een samenwerking aan met Carroll Shelby, bekend van de fameuze Cobra, die een zwaar kaliber raceauto wilde bouwen, met een 7-liter Amerikaanse V8, voor deelname in de Amerikaanse ‘bijna-alles mag’ Can-Am raceserie. Ook Peter Brock – ontwerper van onder meer de Shelby Daytona Coupé – was bij het project betrokken. De samenwerking verliep niet zonder spanningen, zoals wel vaker tussen mannen met zeer uitgesproken karakters, en Carroll Shelby richtte zich steeds meer op de begeleiding van het raceprogramma rond Fords GT40. Daardoor is het maar bij één T70, het prototype, gebleven.
Volgens de overlevering heeft De Tomaso zich buitengewoon in de steek gelaten gevoeld door Shelby. Hij heeft het chassis van de T70 vervolgens gebruikt voor de creatie van een nieuwe sportwagen, de Mangusta. Naar verluidt heeft hij die naam gekozen om zich min of meer te wreken op Carroll Shelby, een ‘mangusta’ (mangoest) is immers een dier dat met genoegen cobra’s verorbert.

In de lijnen van de fraaie – en spectaculaire – P72 is de P70 duidelijk te herkennen: vooral door de uitgesproken ronde vormen. In het totale ontwerp herken je de sportprototypen uit de jaren ’60 zoals de Ferrari 330 P4 en de Lola T70. Met als in het oog springend verschil dat hij enigszins overgedecoreerd is met zijn koperen buitenspiegels en uitbundige glimmende instrumentarium. Het is dan ook nadrukkelijk een auto voor de openbare weg.

De P72 deelt zijn koolstofvezel chassis met wielophangingen met de bewezen Apollo IE, maar heeft een geheel eigen carrosserie, bestaande uit slechts zes grote delen, eveneens van koolstofvezel. De P72 die op het Goodwood Festival of Speed reed, had de – naar verluidt van Ferrari afgeleide – motor van de Apollo IE hypercar aan boord, een 6,3-liter V12 met meer dan 750 pk.
Het is niet vanzelfsprekend dat de maximaal 72 De Tomaso P72’s die geproduceerd zullen worden, ook met die motor uitgerust zullen zijn. Gezien het feit dat de nieuwe De Tomaso een eerbetoon is aan de P70 zou een krachtbron van Ford de auto in historisch opzicht meer recht doen. Ryan Berris, general manager van De Tomaso, wilde daar nog niets over kwijt. “We zijn er nog niet uit. We moeten het proces van homologatie nog in met de P72 en het verloop daarvan zal mede bepalend zijn voor de motorkeuze”, zei hij.

De geambieerde 72 kopers mogen rekenen op een volwassen sportwagen. Hij wordt namelijk ontwikkeld door het Duitse HWA, het team van Hans Werner Aufrecht, de man die AMG oprichtte en in 1998 verkocht aan Mercedes. HWA werkte ook mee aan de ontwikkeling van de Apollo IE en ontwikkelde voor Mercedes de zeer succesvolle CLK DTM GT1, plus een fiks aantal andere raceauto’s. Alle P72’s zullen uitgerust zijn met een handgeschakelde versnellingsbak.
Berris onthulde dat de basisprijs voor een P72 ‘slechts’ 750.000 euro zal zijn. “In vergelijking met andere auto’s in dat segment is dat een koopje. Een Zonda kost meer dan het dubbele, bijna het drievoudige zelfs. De nieuwe De Tomaso gaat daardoor het segment der hypersportwagens op zijn kop zetten. Reken daar maar op”.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Double Twelve: bulderen op Brooklands

Volgend bericht

Met 220 pk naar De Hel XL




Uitgelicht

Double Twelve: bulderen op Brooklands

Martin Philippo kwam tijdens zijn vakantie langs het Brooklands circuit in Surrey. Met tekst en beeld vertelt hij over een typisch...

26 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards