Laatste nieuws

Peugeot 508 PSE: de uitdaging is aangegaan

Rij-impressies / 12 april 2021
De sterkste auto die Peugeot ooit in serie heeft gebouwd. Met die tekst boven zijn CV maakt de 508 Peugeot Sport Engineered – af te korten tot PSE – een fiere start in de nieuwe wereld der prestatiegerichte hybriden.

Meteen maar de cijfers: als alle drie de motoren hun uiterste best mogen doen, heeft de 508 PSE 360 pk onder het pedaal. Hij haalt een (begrensde) 250 km/h en heeft slechts 5,2 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten. Indrukwekkender – en behulpzamer in de dagelijkse rat race – is het tussensprintje van 80 naar 120 km/h, dat doet deze nieuwe Peugeot in slechts drie seconden.

De Franse collega’s hebben hem op Le Mans mogen rijden, voor ons Nederlanders zat dat er vanwege Covid-restricties niet in, wij moesten hem in eigen land op de openbare weg aan de tand voelen en hebben de PSE daardoor niet zo diepgaand kunnen testen als we wilden, maar dat komt zeker nog wel een keer. De op Le Mans gemaakte foto’s zijn ons echter wel als troost aangereikt, en daar hebben we met graagte gebruik van gemaakt.
Liefhebbers betalen graag meer voor een patente bolide en autofabrikanten putten zich uit om deze mensen aan zich te binden met alternatieve aandrijflijnen, die speciaal zijn gemaakt om een grijns op je gezicht te toveren – en geld uit je portemonnee. Daarvoor is Peugeot Sport, waarvan we in 2009 afscheid hebben genomen, nieuw leven ingeblazen onder de nieuwe naam Peugeot Sport Engineered. Het nieuwe label is niet per se een vervanger voor de aanduidingen ‘GT’ en ‘GTI’. Die insignes blijven wellicht nog gebruikt worden voor rappe nieuwe modellen met alleen een verbrandingsmotor.

Met de 508 PSE slaat de leeuw van Peugeot zijn klauwen krachtiger uit dan hij ooit heeft gedaan

De 508 PSE ziet er uitstekend uit, hij is er als Berline en als SW, en zoals gewoonlijk smaakt de tweede het beste. Het kiezen van een kleur is niet moeilijk want er zijn slechts drie opties: wit, zwart en gris selenium, een unieke metallieke lak speciaal voor deze Peugeot ontwikkeld. Elke PSE is voorzien van contrasterende elementen in de groengele kleur kryptonite welke zich niet gemakkelijk met bijvoorbeeld rood of blauw laten combineren, vandaar dat het beschikbare kleurenpalet zo klein is. Dat kryptonite tref je aan op de voorste remklauwen en in de koelopeningen in de voorspoiler, en op de drie schuine streepjes die het logo vormen van PSE. Ook in het interieur is het op subtiele wijze verwerkt. Met de 508 PSE slaat de leeuw van Peugeot zijn klauwen krachtiger uit dan hij ooit heeft gedaan, dat wordt gesymboliseerd door die drie streepjes, die we als de krassen van zijn nagels moeten zien. Ander kenmerk is het typische rooster in de grille, dat niet uit horizontale spijltjes bestaat maar uit verticale die lijken te zweven. Opvallend elementen zijn ook de drie ‘blades’ onderaan de flanken, een voor de voorwielen en twee voor en achter de achterwielen. De suggestie dringt zich op dat ze er zijn om de rijwind van de wielen en wielkasten weg te leiden, een valide aanname omdat de spoorbreedten voor en achter achtereenvolgens 24 en 12 millimeter groter zijn, maar volgens Peugeot zijn het puur optische ‘versieringen’, gevonden in de juwelenkist van de autosport. Achter draagt de 508 PSE een decente diffuser. Vóór staat de hij 10 millimeter lager op zijn wielen en achter slechts één millimeter. Op beide assen houdt een 22 millimeter dikke stabilisatorstang de carrosseriebewegingen zo onbuigzaam mogelijk in toom.

Je zou Peugeot’s nieuwe krachtpatser kunnen zien als de opvolger van de 405 Mi16 en T16

De PSE draagt ook 20 inch lichtmetalen wielen, met een specifiek ontwerp waarin ook de ‘krassen’ als thema zijn gebruikt. Ze hebben een richtingsgevoelig ontwerp, helaas zijn de wielen aan beide zijden hetzelfde, waardoor ze aan een kant van de auto de ‘verkeerde’ richting opdraaien. Begrijpelijk vanwege de meerkosten, en omdat het door de meeste bewonderaars sowieso niet gauw opgemerkt zal worden, zeker niet als de PSE rijdt.
Je zou Peugeot’s nieuwe krachtpatser kunnen zien als de opvolger van de 405 Mi16 en T16, beide snelle versies van Peugeots toenmalige middenklasse sedan. De laatste kwam zelfs met 220 pk aan de start en heeft nota bene dienstgedaan bij de Franse Gendarmerie.

De aandrijflijn op de vooras is in wezen hetzelfde als die van de sterkste 508 HYbrid echter heeft de viercilinder met turbo nu een vermogen dat van 180 naar 200 pk is opgevoerd. Hij wordt net zoals in de HYbrid geassisteerd door een 110 pk elektromotor die zich tussen de viercilinder en de achttrapsautomaat bevindt. De hogere prestaties van de PSE komen vooral tot stand door een extra elektromotor in de achteras met 113 pk, waardoor het totale vermogen in theorie riant boven de 400 pk uitkomt, maar daarvan is wegens mechanische beperkingen 360 pk beschikbaar – en alleen als de bestuurder de stand ‘sport’ heeft gekozen. Het maximaal beschikbare systeemkoppel is 520 Nm, ook een kloeke hoeveelheid. De motor achterin wordt daar gezelschap gehouden door een 11,5 kWh lithium-ion accupakket, waarmee je een WLTP elektrische actieradius van 42 kilometer hebt. Peugeot heeft de extra motor en het accupakket in de 508 onder weten te brengen zonder verlies van ruimte in kofferbak of interieur, dat mede door de benzinetank iets kleiner te maken.
Het totaalgewicht van de PSE is 1850 kilo (1875 voor de SW), wat zo’n 55 kilo meer is dan de vergelijkbare 508 Hybrid. Het is daarmee zeker geen lichtgewicht, maar als je weet dat BMW’s nieuwste M3 al tegen de 1800 kilo aan schurkt, kun je stellen dat Peugeot de PSE redelijk slank heeft weten te houden.
Het interieur is in grote lijnen hetzelfde als dat van andere 508’s, echter met wat kryptonite opsmuk, niet te veel maar decent, precies genoeg om iedereen aan boord te laten zien dat hij of zij in iets speciaals zit. En diegenen die dat niet zien, zullen het snel genoeg voelen.

De zitpositie is goed, de stoelen zijn uitstekend, de ergonomie is goed voor elkaar, met een gemakkelijke toegang tot allerlei functies met kanteltoetsen onder het navigatievenster. Naast de versnellingspook bevindt zich een knop waarmee je de rijstanden kunt kiezen.
Als je wegrijdt, gebeurt dan puur elektrisch, net zoals bij de andere hybride ‘leeuwen’. Je kunt ervoor kiezen puur elektrisch te blijven rijden en dan kun je tot 140 km/h door accelereren. Als je dat gretig doet, zul je de reikwijdte uiteraard rap zien slinken. In de stand ‘Electric’ komt hij uiteraard niet zo snel uit de startblokken als een Tesla Model 3, maar traag is hij zeker niet. Als je wilt kun je wat elektrisch vermogen reserveren, bijvoorbeeld als je later stilletjes een stad in wilt sluipen. Aardig is dat je op het scherm dan te zien krijgt hoe twee of meer cellen in het accupakket daarvoor apart worden gezet.

Dagelijks zal de PSE meestal in de stand Hybrid worden gereden, waarin je 330 pk aan vermogen beschikbaar hebt. Dan kiest het ‘brein’ van de 508 PSE zelf welke motoren wanneer worden ingezet, zodat de bevelen van de bestuurder optimaal worden gehonoreerd. In Comfort doet hij hetzelfde, alleen worden de variabele dempers dan iets zachter afgesteld. Overigens zul je zelden de behoefte voelen die rijmodus te gebruiken. Hij staat op laag Pilot Sport 4S rubber van Michelin, maat 245/35/20, maar ondanks dat is het rijcomfort zoals we dat van Peugeot gewend zijn: gerieflijk, maar stevig genoeg voor een sportieve rijstijl, met beheerste carrosseriebewegingen en een goed absorptievermogen van imperfecties in het wegdek.

Het sprintvermogen is zonder meer indrukwekkend, altijd is er onmiddellijk een meer dan stevige duw in je rug, en je vergeet al snel dat je met meer dan 1800 kilo onderweg bent. Het volle systeemvermogen van 360 pk heb je alleen ter beschikking in de stand Sport, waarin de benzinemotor er continu voor zorgt dat er genoeg puf in de accu zit om beide elektromotoren hun stuwende werk te laten doen. Topsnelheid rijden doe je alleen met het voorste deel van de aandrijflijn. Dat komt doordat de achterste motor slechts één overbrengingsverhouding kent waardoor hij bij 190 km/h moet afhaken omdat anders zijn toerental te hoog oploopt.

Het kiezen van een kleur is niet moeilijk want er zijn slechts drie opties: wit, zwart en het speciaal ontwikkelde gris selenium

De aandrijflijn werkt harmonieus, met een lichte aarzeling als je plotseling vol vermogen vraagt, en de activiteiten van de achterste motor voel je eigenlijk alleen als je met veel gas een hoek uit komt. Wat je in de PSE mist, is een fraai uitlaatgeluid, er komt nauwelijks iets onder de motorkap vandaan dat je in vervoering brengt, terwijl dat toch een fundamenteel element is van een sportsedan. Als je de viercilinder zodanig op zijn straat trapt dat hij goed te horen is, klinkt hij helaas meer industrieel dan inspirerend.
Wellicht weet Peugeot dit te compenseren met een wegligging en weggedrag die tot vreugde leiden. De voortekenen zijn goed, de 508 PSE weet als snelle sedan zeker te overtuigen, maar om hem volledig op zijn dynamische merites te beoordelen bood de rit in Nederland te weinig gelegenheid. Zodra het buitenland weer open is, hopen we hem mee te nemen naar de Schotse Hooglanden of een ander een gebied waar fraaie en vooral uitdagende stuurmanswegen te vinden zijn.

Peugeot verwacht de komende jaren in ons land tussen de vijftig en honderd 508 PSE’s per jaar te verkopen. Vermoedelijk krijgt hij in die tijd gezelschap van een 308 PSE met meer dan 300 pk. Voor de 508 PSE moet 70 mille afgedragen worden, waarmee hij doorstoot naar een prijssegment waarin Peugeot zich nog niet eerder bevond. In eigen huis moet hij een beetje concurreren met de 20 mille goedkopere topversie van de heel fijne 508 HYbrid, die met zijn 225 pk een stuk minder vermogen heeft, maar ook al een mooie stap zet in de richting van ‘Unboring the Future’ zoals Peugeot dat noemt. Met zijn veel hogere vermogen en vierwielaandrijving heeft de 508 PSE genoeg extra in huis om de gewenste afstand tot die HYbrid te scheppen.
Liefhebbers die vooral op een sportsedan van formaat uit zijn – ongeacht de aandrijflijn – zullen snel de 280 pk Alfa Romeo Giulia Veloce TI (€ 73.250) en de 374 pk BMW M340i xDrive (€ 77.430) in de prijslijsten aanwijzen. De 508 PSE plaatst zich daar qua prijs netjes tussenin en staat qua vermogen zijn mannetje, dat kunnen we nu al zeggen. Het is echter moeilijk om met een kleine viercilinder en het hogere gewicht van een elektromotor en accupakket een sportsedan neer te zetten die het tegen puur atmosferische machines op kan nemen. Het siert Peugeot dat het die uitdaging met de 508 PSE is aangegaan. Velen zullen (moeten) volgen. Om te overtuigen zal de nieuwe generatie sportsedans de oude garde qua dynamiek op zijn minst moeten benaderen dan wel evenaren. Om dat na te gaan, vraagt de kennismaking met de 508 PSE om een vervolg. We kijken er naar uit.

Tekst Ton Roks

PEUGEOT 508 PSE
MOTOR 1568 cm3 viercilinder met turbo en twee elektromotoren VERMOGEN 200 pk, 110 pk (elektrisch op de vooras), 113 pk (elektrisch achteras), totaal systeemvermogen 360 pk KOPPEL 300 Nm bij 3000 min-1, 320 Nm (elektrisch vooras), 166 Nm (elektrisch achteras), totaal systeemkoppel 520 Nm TRANSMISSIE achttraps automaat, vierwielaandrijving AFMETINGEN LxBxH 4750 x 1860 x 1410 mm (SW 4790 x 1860 x 1420 mm), wielbasis 2793 mm, bagageruimte 487 – 1537 liter (SW 530-1780 liter) GEWICHT 1850 kg (SW 1875 kg) BANDEN Michelin Pilot Sport 4S 245/35/20 rondom TOPSNELHEID 250 km/h (begrensd), ACCELERATIE 0 – 100 km/h 5,2 seconden PRIJS vanaf € 70.700 (Berline), vanaf € 72.300 (SW)


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Voor mij is het 'Ford voor en Ford na'

Volgend bericht

Flying Spur V8: concurrentie is er niet





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Voor mij is het 'Ford voor en Ford na'

Ron de Haer is gek op auto’s en heeft een zwakke plek voor Ford’s uit de jaren ’70. Zijn Capri GT XLR V6 uit 1971 in ‘period...

9 April 2021