Laatste nieuws

‘De verbetenheid en moed waarmee hij weer instapte, zijn ongeëvenaard’

Alle columns / Ton Roks / 14 juni 2019

Het is een merkwaardig toeval dat het bericht van het overlijden van Niki Lauda zo onmiddellijk gevolgd is op het nieuws dat de Formule 1 terugkomt naar Zandvoort. Lauda was namelijk de man die in 1985 de laatste Grand Prix op onze duinpiste won. De race daarvoor, in Oostenrijk, had hij aangekondigd te gaan stoppen, maar dat verhinderde hem niet zijn McLaren-TAG over de finish te rijden met een voorsprong van 0,2 seconden op zijn teamgenoot Alain Prost.
De laatste tien ronden van de race waren alle ogen en camera’s gericht op het gevecht tussen Lauda en de iets snellere Prost, die in de laatste twee ronden dicht genoeg genaderd was om aan te vallen, maar door de Lauda gewiekst werd afgehouden. De Oostenrijker scoorde daarmee zijn 25ste Grand Prix overwinning. Achter de beide teamgenoten had overigens ook een mooi gevecht plaats, tussen Senna in de Lotus-Renault en Alboreto in de Ferrari. De twee gingen met minder dan een halve seconde verschil over de meet, Senna voorop.
Ik zag Lauda al volgend jaar de eerste Nederlandse Grand Prix in de nieuwe eeuw openen, met enkele ereronden in zijn McLaren van toen, die vast nog wel ergens te vinden is. Dat zou een mooie openingsceremonie zijn geweest!

Lauda is overleden op 70-jarige leeftijd. In april verleden jaar hadden we een groot interview met hem in Octane, waarbij hij zich in alle opzichten nog ‘alive and kicking’ toonde. Hij was even recht-voor-zijn-raap als altijd en dreef zelfs nog de spot met zijn oren, verminkt door het afschuwelijke ongeluk in 1976 op Nürburgring, waarbij hij zo ernstig gewond raakte dat een priester hem de laatste sacramenten is komen toedienen. Lauda had daarin toegestemd omdat hij, naar eigen zeggen, dacht elke hulp wel te kunnen gebruiken. De verbetenheid en moed waarmee hij slechts enkele maanden later weer in een F1-auto stapte, terwijl zijn wonden nog niet geheeld waren, zijn ongeëvenaard.
Hij won drie wereldkampioenschappen maar is waarschijnlijk het meest bekend vanwege dat ongeluk, zijn herstel en de (verfilmde) titelstrijd met James Hunt. De crash op de Ring is hem zijn leven blijven achtervolgen, met gezondheidsproblemen die uiteindelijk aan zijn dood hebben bijgedragen.
We hebben, nadat hij uit de F1 was gestapt nog lang van hem mogen genieten, ondermeer als TV-commentator met scherpe analyses en de voor hem zo typische, altijd ongezouten, opmerkingen. Door de aard van de sport heeft de racerij veel helden voortgebracht, maar zoals Lauda is er geen tweede.

Iets heel anders: na het nieuws dat de F1 naar Zandvoort komt, heb ik me verbaasd over de commentaren die ten beste worden gegeven, zonder dat men zich er kennelijk in verdiept heeft. Zo worden er verkeersinfarcten in en rondom Zandvoort voorspeld, terwijl tijdens de Jumbo Racedagen al meerdere malen gedemonstreerd is dat het aan en afreizen van 100.000 enthousiasten of meer zonder grote problemen mogelijk is. Op de sociale media wordt een F1-race een aanslag op het milieu genoemd en wordt de teloorgang van de duinvegetatie voorspeld door de uitstoot van CO2. Het is deze commentatoren kennelijk onbekend dat kooldioxide geenszins giftig of slecht voor de gezondheid is, het is een broeikasgas, net zoals waterdamp.
Een F1-bolide verbruikt tijdens de race overigens – een streng gereglementeerde – 105 kg benzine (dezelfde als wij, alleen met een hoger octaangetal), wat neerkomt op 145 liter. Daarmee rijdt zo’n auto in de race 305 kilometer, het verbruik is dus pakweg 1 op 2. Met andere woorden, tijdens een F1-race rijden 20 auto’s (of minder, want er gaan er geregeld stuk) twee uur lang rondjes en ze verbruiken daarbij achtmaal zoveel als een gewone auto. En daardoor zou Zandvoort ten onder gaan?


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

‘Lamborghini en Ferrari hebben aangekondigd nimmer afscheid van hun V12’s te nemen’

Volgend bericht

Fantastische Fantuzzi onder de hamer




Uitgelicht

‘Lamborghini en Ferrari hebben aangekondigd nimmer afscheid van hun V12’s te nemen’

Soms proef ik twijfel bij autoliefhebbers dat de hobby langzaam maar zeker om zeep geholpen gaat worden. Snelheidslimieten...

14 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards