Laatste nieuws

Denkend aan 1981

Man & Machine / 29 april 2022

De vorige keer dat Guido Kroos in deze rubriek verscheen, noemde hij zijn voorliefde voor ‘verguisde auto’s’, en zijn Lancia Gamma Berline was daar een bevestiging van. Alsof dat nog niet genoeg was, heeft hij nu ook de kleinere variant in huis: een Beta Berlina in oogstrelend ‘Marrone Parioli’.

In april 2020 openden we het artikel over de Lancia Gamma Berline met: “Guido Kroos uit Amsterdam wordt blij als hij zijn ‘Italianen’ ziet, ruikt en hoort. Hij houdt van de verschillen, het ontdekken van ontwerpdetails en van het met vrienden analyseren hoe de auto’s tot stand gekomen zijn. Hij is dol op zijn ‘verguisde’ auto’s.” Guido neemt ons nu mee in het vervolg op dit verhaal.

“Het was in 1981, ik weet het nog erg goed, dat ik op de achterbank van de FIAT 132 Lido van m’n ouders, in Italië onderweg naar de Adriatische kust, om me heen keek naar alles wat voorbijkwam. Op de Autostrada tussen Bologna en Rimini werden we met stevige snelheid gepasseerd door een Nederlandse beige auto met daarin een gezin. De vader reed, de rechterarm van de moeder lag comfortabel op het portier en een paar kinderen vermaakten zich achterin. Deze auto was voor mij meteen het synoniem voor de term ‘reiswagen’. Het was een Lancia Beta Berlina. Toegegeven, ik ben al mijn hele leven bevooroordeeld geweest waar het om Italiaanse wagens ging.

Opgroeiend in Friesland, zag ik niet veel Lancia’s. Lancia’s waren chique en duur en vooral zeer onderscheidend. Maar in Italië zag ik ze wel; in alle verschijningsvormen, met boten op het dak, achteloos geparkeerd in een loom dorpje, seinend op de linkerbaan tussen Verona en Mantova. Het was duidelijk, er moest een Beta komen. Dat gebeurde ook, want in 1991 heb ik de eerste gekocht; een witte, enigszins sleetse, 2000 Berlina van de tweede serie. Jaren later, in 2005 volgde een zilvergrijze 1600 Coupe en in 2012 kocht ik een donkerblauwe 2000 van de derde serie. De laatste twee zijn nog in uitstekende staat en rijden ook nog steeds rond.

Mijn huidige Beta had ik al een tijdje op het oog. Hij stond in Friesland bij een bedrijf dat hoogwaardige Italiaanse klassiekers verkoopt, waar de, in topstaat verkerende, diepbruine 1600 Berlina al tijden in de showroom stond. Beta’s zijn niet echt gewild, dus blijkt dat ze vaak langer te koop staan dan andere klassiekers. Maar gelukkig heb ik juist een voorliefde voor deze enigszins verguisde automobielen, hetgeen de Gamma en FIAT 130 Berlina in mijn garage benadrukken.

In 2021 kon ik de auto overnemen en aan mijn bescheiden collectie toevoegen. De langdurige stilstand vereiste wel een grondige opwaardering, maar dat is inmiddels gebeurd en de eerste ritten heb ik al gemaakt. En als ik in de Beta rijd, denk ik even aan dat moment in 1981. Heerlijk.

Mijn Beta Berlina 1600, met kenteken 81-YD-99, werd in 1976 in Brescia afgeleverd en pas in april 2021 door mij op Nederlands kenteken gezet. De auto had slechts 53.491 (origineel) gereden en dat zie je aan alles. Inmiddels staat de teller zo’n 1000 km verder. De zeldzame bruine kleur, Marrone Parioli, staat de wagen zeer goed en in combinatie met de lichtbruine stoffen bekleding vind ik het een streling voor het oog. Deze Beta is van de tweede serie. Na de introductie in 1972 volgde in 1974 een facelift, waarbij Pininfarina werd ingeschakeld. De raampartij aan de zijkant werd strakker gestileerd, vanaf de 1600 zaten de dubbele koplampen achter een glaspartij en op de achterzijde sierde een aluminium strip de kofferklep. In 1979 volgde de derde serie met het futuristische door Mario Bellini ontworpen ‘gaten’-interieur.

De hele Beta-serie die volgde op de Berlina bestaat uit stuk voor stuk eigenzinnige, onderscheidende auto’s: Coupe, Montecarlo, HPE, Spider en Trevi. Was de Beta bij zijn presentatie tijdens de autosalon van Turijn in 1972 al een vreemde eend in de bijt, zo was ook de ‘shooting break’ carrosserie van de Beta HPE afwijkend van de grijze massa en ontwierp Lancia de Spider niet als een echte cabriolet maar als een Targa-model met uitneembaar dak. Uit deze serie is ook de (nu peperdure) spectaculaire Rally 037 voortgekomen.

De Beta wordt aangedreven door de onvolprezen viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen van meesteringenieur Aurelio Lampredi. Een van de fijnste en beste motoren van die tijd. Deze werden door de jaren heen in de Beta’s geleverd met cilinderinhouden van 1300, 1600, 1800 en 2000 cm3.

Tijdens het rijden ontpopt de Beta zich als een sportieve en comfortabele wagen. De Lampredi is sterk, soepel en produceert een zalige roffel die nooit gaat vervelen. De stoelen zitten fijn en de vormgeving van het interieur is een lust voor het oog. Kleine, typische en vaak onbegrijpelijke Lancia details toveren een glimlach op het gezicht van meerijdende mensen omdat het anders dan anders is. Deze auto is wat mij betreft een blijver, evenals de andere klassiekers in mijn ‘stal’.”

Grappig detail is nog dat deze Lancia een kort moment heeft gefigureerd in de televisieserie ‘De vreselijke jaren 80’; ongeveer een minuut in beeld, op straat geparkeerd in de ‘Ter land, ter zee…’-aflevering.

Nog even teruglezen wat Guido schreef over zijn Lancia Gamma Berlina? Klik hier!

Man & Machine

Lancia Beta Berlina (1976)

Guido Kroos


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Joop Donkervoort

Volgend bericht

Een avond om nooit te vergeten





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Joop Donkervoort

Hij heeft de leiding over Donkervoort Automobielen uit handen gegeven, maar houdt zich nog wel bezig met toekomstige modellen....

23 April 2022