Laatste nieuws

Derde Kraantje Lek Revival

Reportages / 3 maart 2020

Tien equipes meldden zich aan voor de start van de derde Kraantje Lek Revival, de rally om de Maus Gatsonides Trofee.

Geen groot startveld en dat is ook helemaal de bedoeling van het organiserend comité.  De Revival mag klein blijven, gezellig en overzichtelijk. Je mag het bijna intiem noemen. Toch is het geen eenvoudig plezierritje, er moet wel degelijk vakkundig genavigeerd worden. Maus Gatsonides zelf zou dat ook zo gedaan hebben en de rally is tenslotte in zijn nagedachtenis.

Van die tien equipes zijn er vier die het voorgaande jaar ook reden. Het concept van de rally bevalt dus. Een uiteenlopend veld, van vooroorlogs Bugatti T51 tot  TVR. Er zijn mensen met veel ervaring en er zijn mensen die hun eerste stappen doen in het rallyrijden.

Veteraan rallynavigator André Schoonenwolf is mede verantwoordelijk voor de uitgezette route en dat heeft geresulteerd in een heerlijk parcours door het Noord-Hollandse landschap.  Geweldig om te zien hoe je in een bescheiden gebied toch bijna eindeloos kunt slingeren over dijken en landweggetjes.  De route leidt langs de weidse Noord-Hollandse vergezichten, inclusief die práchtige Nederlandse luchten. Donker en dreigend aan de ene kant, stralend blauw aan de andere.

Het gezelschap heeft geluk, de dagen voorafgaand aan de rally zijn nat en koud maar de rit kan bijna droog afgerond worden. Er zijn ook voldoende stops ingelast in kleine pittoreske plaatsjes met Hollandse huisjes om even bij te komen, een versterkende bak koffie te drinken en nog even te praten met mede rijders over het afgelegd parcours.

De eindhalte is zoals gebruikelijk weer bij het beroemde Kraantje Lek in Overveen voor een afsluitende maaltijd en de prijsuitreiking.  Dat ervaring niet altijd super belangrijk is bewijzen Ron Schoonderbeek en Yvonne Philippo door de meeste punten in de wacht te slepen in de Jaguar XK 120 en die begeerde Maus Gatsonides Trofee voor een jaar op de schoorsteenmantel te mogen stallen. Volgend jaar mogen ze hem weer verdedigen, 7 maart 2021 staat de volgende al weer gepland.

Tekst: Martin Philippo

Foto’s: Martin Philippo en Robbert Moree


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Giulia GTA, de legende is terug

Volgend bericht

Lotus Elan M100 S2 (1994)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Giulia GTA, de legende is terug

Geïnspireerd op de Giulia GTA van 1965, zowel qua techniek als concept, dat is Alfa Romeo’s nieuwe GTA. Geheugenopfrisser:...

3 March 2020