Laatste nieuws

Drie Italianen, beschermd door Padre Pio

Octane Auto's / 21 augustus 2020

Het contrast tussen de Tesla Model 3 die Wouter Schouten dagelijks rijdt en zijn drie karaktervolle, Italiaanse youngtimers is groot. Hij geniet eens te meer van het geluid van de ‘Nord’ en ‘Busso’ in zijn Alfa’s en de roffel uit de vijfcilinder van de Lancia Kappa.

Alfa Romeo Spider (1992)

“Deze Alfa Romeo Spider van de, wat mij betreft mooiste, vierde serie, is nieuw geleverd in 1992 in de zeldzame kleur Rosso Proteo. Zelf ben ik geen sleutelaar maar wel gek op mooie techniek en motoren. Het onderhoud laat ik over aan de Alfa Spider specialisten Jan Steutel uit Almkerk en Goos van Pelt uit Veen. Met 84.500 kilometer op de teller is de Alfa nog echt in topconditie. De beroemde NORD-motor in deze Spider is de 2.0 injectievariant met 120 pk. Voor liefhebbers van de carburateurs van Dell’Orto of Weber is dit niet het ultieme model, maar voor mij wel: de beste combi van modern rijcomfort en klassieke looks en ultiem geluid. Op de met staal omvlochten remslangen van Goodridge en een carterbeschermer na is de Spider helemaal origineel.”

“In 2013 kocht ik de Alfa van een van een particulier en het enige dat ik direct heb laten doen is de montage van rode Koni’s en nieuwe rubbers. Eigenlijk rij ik te weinig met de auto, maar zomers met het hoofd in de wind, het geluid van de Nord op de achtergrond en ‘plofjes’ in de uitlaat is het heerlijk ontspannend toeren. Toch denk ik er momenteel over na om afscheid te nemen van de Spider, wat puur veroorzaakt wordt door de introductie van de nieuwe Fiat 124 Spider.”

“De klassieke 124 is ook prachtig, maar de op de Mazda MX-5 gebaseerde nieuwe Fiat is een plaatje om te zien en natuurlijk voorzien van modern comfort en rijgedrag. Mijn Italiaanse hobby loopt geregeld uit de hand en als ik te veel auto’s heb staan, is het tijd voor een rationalisering van de collectie. Afscheid nemen van een Alfa doet altijd pijn, maar ik troost me met de gedachte dat ik nog een mooie Alfa Romeo in bezit heb.”

Alfa Romeo 156 2.5 V6 Q-system (1999)

“De mooiste Alfa Romeo uit de recente geschiedenis vind ik de, onder leiding van Walter da Silva ontworpen, 156 Berlina.”

“Het zou kunnen zijn dat puristen gruwelen van mijn keuze voor deze automaat, maar ik geniet van het beroemde geluid van de Busso en van het geweldige weggedrag en stuurgevoel. De stoffen bekleding is door mij vervangen door een origineel Momo lederen interieur in de kleur Cuoio. Het stuur is nu een origineel Momo mahoniehouten exemplaar met de nagels in het zicht en de middenconsole heb ik uitgevoerd met het optionele, uit de ‘Linea Accesori’, mahoniehouten fineer.”

“Mijn eerste kennismaking met de 156 vond plaats in 1999 toen ik een JTD als leaseauto kreeg. Een common rail diesel, met blauw pluche bekleding en kunststof wieldoppen, maar toch was ik de koning te rijk. Twintig jaar later kreeg ik weer zin in een 156, maar dan in de versie die ik destijds had willen rijden. Op Mobile.de heb ik een mooi exemplaar gevonden dat te koop stond in Duitsland: een Busso V6 met het Q-system, de Aisin automatische versnellingsbak. Een auto importeren is echt een fluitje van een cent gebleken. Mensen doen daar wel eens moeilijk over, maar als je alle stappen volgt zijn er geen nare verrassingen. Na aanschaf ben ik aan de slag gegaan met het ‘upgraden’ van de Alfa; de originele 16 inch ‘teledial’-wielen vervangen de kleine 15 inch exemplaren en een originele radio ‘met logo’ prijkt nu trots in het dashboard. Op Marktplaats heb ik voor weinig geld het lederen Momo-interieur op de kop getikt en eenvoudig zelf in kunnen bouwen. Het stuur heb ik bij een specialist gekocht omdat deze sturen vrij zeldzaam aan het worden zijn. Door de Corona-crisis heb ik de auto pas recent bij de RDW gekeurd, waarmee de import is afgerond. Mijn zoon heeft recent zijn rijbewijs gehaald en is ook geïnfecteerd met het virus, dus de auto is ook min of meer voor hem bestemd, al wil ik natuurlijk zelf ook regelmatig ervan kunnen genieten. Het al goede geluid van de Busso is verbeterd doordat een specialist de inlaatbuizen van een 3,0-liter motor erop heeft gemonteerd. Het genieten kan nu beginnen!”

Lancia Kappa SW LS 2.0 5V (1999)

“Mijn autoliefde heeft eerder al geresulteerd in het bezit van andere Italiaanse auto’s, waaronder zelfs een Fiat Multipla van het eerste type! Misschien dat die ooit nog wel een klassieker zal worden. Ook heb ik alle versies gehad van de Lancia Kappa: twee Coupé’s, twee Berlina’s en inmiddels de enige variant die nog ontbrak: de door Pininfarina getekende SW. Het vinden van een goede Kappa wordt steeds lastiger. Wat weinig mensen weten is dat de Kappa een erg goed gebouwde auto is, uitgevoerd met nagenoeg onverslijtbare vijfcilindermotoren. Waar Volvo de naam heeft, overschrijdt de Kappa met minstens net zoveel gemak de 400.000 kilometers.”

“Na het gebruikelijke speurwerk online stuitte ik na verloop van tijd op een ongelooflijk goed geconserveerde Kappa SW, met 63.000 op de teller. De auto stond te koop in Duitsland, dichtbij de grens met de voormalige DDR. De vorige eigenaar was een liefhebber die de auto naast een Ferrari en Maserati in een verwarmde garage had gekoesterd en er slechts sporadisch mee reed. De Lancia is voorzien van Waxoil antiroestbehandelingen waardoor de carrosserie perfect is gebleven. Ook het donkergrijze Alcantara interieur ziet eruit alsof er nog niemand in gereden heeft.”

“Met deze auto naar Italië rijden staat nog op mijn verlanglijstje, met de gedachte om al reizend de grote kofferbak te vullen met wijn, pasta, olijfolie en San Pellegrino en afgeladen terug naar Nederland te rijden. De Kappa is zo mooi dat ik het bijna zonde vind om ermee te rijden. Ondanks dat ik vind dat je auto’s vooral moet rijden en niet moet stallen, heb ik er moeite mee om de kilometerstand te verhogen. De Kappa is naar mijn mening een verborgen pareltje met hoge kwaliteit. In landen als Polen en natuurlijk Italië was de Kappa hét statussymbool voor regeringsfunctionarissen. Er was destijds ook een verlengde limousine uitvoering leverbaar. Als opvolger van de Thema werd de Kappa zelf vervangen door de Lancia Thesis, een (te) complexe auto die minder betrouwbaar was de Kappa. Leo Arendse Auto in Duiven is gespecialiseerd in Kappa’s en op dit moment heeft hij een bijna nieuwe Coupé te koop staan, wachtend op een liefhebber en kenner.”

“Het leuke van mijn autovoorkeur is dat de auto’s, met uitzondering van de Spider, voor relatief normale bedragen te koop zijn. Het vinden van een goed exemplaar wordt wel steeds lastiger, zeker in Nederland. Het ontwerp, de techniek en het rijplezier van dit automobiele Italiaanse erfgoed maken een ritje in een van mijn auto’s altijd tot een zonnig feestje. Als bijgeloof plak ik op iedere auto een sticker met de afbeelding van Padre Pio, de beschermheilige die je in Zuid-Italië en Sicilië vaak tegenkomt. Misschien scheelt dat uiteindelijk in de verzekeringspremie.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo Spider / Lancia Kappa SW LS / Alfa Romeo 156 2.5 V6

Wouter Schouten

 


Tags: , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Innocenti Mini Cooper 'met werk'

Volgend bericht

Op reis met Octane Magazine





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Innocenti Mini Cooper 'met werk'

Wat begon als een kleine deelrestauratie van zijn Innocenti Mini Cooper 1300 Export, is voor Wim Takken uitgelopen op een veel...

14 August 2020