Laatste nieuws

DS 9: eigengereide Franse luxe

Rij-impressies / 17 december 2021
Het jonge Franse luxe merk DS is op onze wegen voornamelijk met SUV’s te zien, maar nu heeft het een entree gemaakt met een grote en luxueuze sedan in het segment van de BMW 5-Serie. Het is DS menens zich met deze auto te onderscheiden, het belooft de clientèle in de watten te leggen met een uitnemende dienstverlening en een valet-service voor het halen en brengen van de auto als onderhoud nodig is. Je hoeft bovendien niet te piekeren wat je allemaal wel en niet gaat aanvinken op het bestelmenu, want standaard is deze automobiel al van veel geneugten voorzien, inclusief een mooi klokje op de middenconsole in de stijl van BRM – nee, niet de Britse renstal, maar de Franse horlogemaker Bernard Richard Manufacture.

De DS 9 is een grote auto, op zeven centimeter na is hij net geen vijf meter lang, en hij heeft een wielbasis van maar liefst 2,9 meter, waardoor je ook achterin riant zit en de instap ook daar uitstekend is. Dwars onder de motor kap ligt de 1,6-liter viercilinder met turbo die we ook van Citroën en Peugeot kennen, met een vermogen van 225 pk in de door ons gereden Performance Line. De Nederlands importeur heeft er overigens voor gekozen deze versie niet te importeren, hij richt al zijn pijlen op de E-Tense plug-hybrides. Qua ruimte en comfort leveren deze echter in grote lijnen dezelfde beleving als onze testauto.

Alhoewel de DS 9 een doorsnee silhouet heeft, trekt hij wel de aandacht door het opvallende ontwerp van zijn grille, koplampen, achterlichten en lichtmetalen wielen. Liefhebbers van de oude DS zullen met plezier zien dat kenmerkende elementen van hun vroegere ‘snoek’ voor de 9 gebruikt zijn, zoals de verchroomde strip over de motorkap (á la DS Pallas) en de knipperlichten die in het dak zijn ondergebracht.

Voorts zie je overal behoorlijk wat onderscheidende eigengereidheid, voornamelijk bestaand uit het ‘diamant’-patroon dat je niet alleen in de achterlichten terugziet, maar overal in het interieur. Dat is overigens heel fraai en luxueus met geweldig goed zittend meubilair. Aardig is ook dat je wordt welkom geheten door deurklinken die automatisch uit de portier tevoorschijn komen als je aan komt lopen.

Liefhebbers zullen met plezier zien dat kenmerkende elementen van de oude DS gebruikt zijn

De DS 9 wekt niet alleen de schijn van Franse luxe en comfort, hij levert dat ook. Rolgeluiden van de banden zijn zo goed als afwezig en de motor is heel goed gedempt – hij is merkbaar stiller dan in andere auto’s van het concern Stellantis. Het enige waaraan we even moesten wennen in de Performance Line non-hybride was het abrupte aanspreken van de motor bij het wegrijden uit stilstand, vermoedelijk doordat de gasklep extra snel opent, om zo de sportiviteit te benadrukken. Over heel het toerengebied is er altijd onmiddellijk vermogen, wat niet alleen aan het hoge koppel is te danken, maar ook aan de intelligent en beschaafd schakelende automaat met acht versnellingen.

De DS 9 beweegt zich gracieus over alle wegdekken met zijn Active Scan Suspension. De hoofdrol in dat systeem wordt vervuld door een camera achter de voorruit, die continu het wegdek ‘leest’. Hij werkt samen met vier wagenhoogtesensoren en drie acceleratiemeters die de bewegingen van de auto meten (snelheid, stuuruitslag, remkracht). Op basis van die info berekent een elektrische eenheid in delen van een seconde voor elk wiel de op dat moment beste mate van schokdemping. Het resultaat is een auto die zich zo goed als altijd met serene rust voortbeweegt, die verkeersdrempels heel zacht ‘aanraakt’ en ze vervolgens zonder extreme carrosseriebewegingen ‘neemt’. Hij doet dat merkbaar aangenamer dan andere auto’s. De 9 blijft ook verrassend goed op de weg liggen als zijn bestuurder een sportieve bui heeft of een snelle uitwijkmanoeuvre moet uitvoeren.

In Nederland komen alleen de E-Tense plug-in hybrides op de markt. Er is keuze uit drie versies met een 11,9 kWh of 15,6 kWh accupakket, waarmee ze 41 tot 60 kilometer (WLTP) op alleen de elektromotor kunnen rijden. Alle drie kunnen ze ‘puur elektrisch’ 135 km/h halen – niet lang overigens. Het verkiesbare drietal bestaat uit twee voorwielaandrijvers met een totale systeemvermogens van 225 pk en 250 pk en een vierwielaangedreven topmodel met twee elektromotoren en 360 pk.

Citroën heeft bij de introductie van het merk DS bewust de associatie opgezocht met de vroegere DS’en, in diverse opzichten een van de meest baanbrekende auto’s die de auto-industrie ooit heeft gekend. Nu is het natuurlijk niet reëel van een fabrikant te verwachten dat hij met elk nieuw model een vergelijkbaar innovatief niveau haalt, zelfs niet als hij zichzelf de letters ‘DS’ als eretekens heeft opgespeld. Die draagt hij overigens niet (meer) ten onrechte want hij is er met de 9 eindelijk in geslaagd een DS te leveren die naast een plezierige dosis eigenwijsheid bijna net zulke comfortabele rijeigenschappen levert als het oude ‘origineel’. Als bonus geeft hij je bovendien hetzelfde intense gevoel van tevredenheid als de oude DS. Dat laatste vooral omdat het zo’n verfijnde en tikje aparte automobiel is, die met zijn 3,6 millimeter dikke ‘akoestische’ glas uitzonderlijk stil is. Daarnaast is de afwerking op een zodanig hoog Europees niveau dat menige passagier niet zal willen geloven dat de DS in China wordt gebouwd. Voor de leaserijders die aan hun zoveelste BMW of Audi toe zijn, zou het weleens een heel welkome afwisseling kunnen blijken.

TEKST Ton Roks

 


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Zeker niet de zwanenzang van de 911

Volgend bericht

Le Mans 1969 in 1:8





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Zeker niet de zwanenzang van de 911

Verbazingwekkend wat Porsche heeft klaargespeeld met de motor en de prestaties met de jongste 911 GT3, ondanks de strenge...

17 December 2021