Laatste nieuws

E28 Zeitkapsel

Man & Machine / 9 april 2022

Wie de fotostudio van Mayster in Vianen bezoekt, kan ergens in een hoekje een Polaris zilveren BMW 525i (E28) zien staan, in perfecte staat. Het is de mascotte van de onderneming en het bezit van BMW-liefhebber Marcel Buining.

Video-impressie: 

De BMW 5-serie (E28) kwam in 1981 op de markt als opvolger van de E12. De auto werd gebouwd van 1981 tot 1987 in de fabriek in Dingolfing, Duitsland en in totaal zijn er meer dan 700.000 exemplaren van geproduceerd. Het ontwerp was een voortzetting van de koele zakelijkheid van zijn voorganger, met veel verfijningen in het ontwerp en in de techniek. Het motorenaanbod begon met een 1,8-liter benzinemotor met carburateur, die later in 518i was voorzien van brandstofinjectie. Vanaf de 520i werd een zescilinder geleverd en met een vermogen van 208 pk was de 530i voorlopig het topmodel. Het is de eerste BMW die werd geleverd met een dieselmotor; de 524d diesel en de 524td turbodiesel. Het was ook de eerste 5-serie die als M5 op de markt kwam, met de motor uit de M635 CSi, een 3,5-liter zes-in-lijn met een vermogen van 286 pk. Geïntroduceerd als ’s werelds snelste sedan had deze M5 een topsnelheid van 245 km/h.

“Mijn fascinatie met het blauw-witte Beierse merk bestaat al zo lang ik me kan herinneren. Waarschijnlijk komt het omdat er thuis vooral BMW gereden werd. Drie opeenvolgde E28’s hebben een groot deel van mijn automobiele jeugdherinneringen gevormd en dat is decennia later, kennelijk onvermijdelijk, weer boven komen drijven. En voor je het weet zit je met regelmaat online te speuren met hoopvolle zoekopdrachten. Je weet immers maar nooit. Met het ingevoerde zoekfilter ‘Merk: BMW / Bouwjaar: tot 1985 / km-stand: max 50.000’ kwam er ineens een advertentie tevoorschijn met even summiere als spannende omschrijving: BMW 525i uit 1982. 44.000 km. Zescilinder!!.

Ondanks slechts vier vage foto’s had ik toch voldoende aanleiding om op een druilerige vrijdag maar even te gaan kijken. In een verwarmde garage bij een appartementencomplex voor senioren trof ik hem aan; verstopt onder warme dekens, een zo goed als nieuwe E28 525i in Polaris zilver.

Het bleek een origineel Nederlandse auto te zijn, geleverd en zorgvuldig onderhouden door één en dezelfde BMW-dealer. Navraag bij de weduwe leerde dat haar echtgenoot de Fünfer altijd had gekoesterd en hem geregeld van verse banden en accu heeft voorzien en vooral preventief onderhoud heeft laten plegen bij voorkeur door dezelfde BMW-monteur. Hij nam zelfs liever de fiets om zijn geliefde BMW een regenbui te besparen. Vakantietrips werden uitsluitend gepland naar hotels met verwarmde garages. Zelfs de vloermatten zaten nog nieuw in het plastic toen ik hem kocht.

Nadat ik de weduwe plechtig had beloofd om goed voor de BMW te zorgen, heb ik direct een grote beurt en nieuwe banden bij dezelfde BMW-dealer laten uitvoeren. De eerder genoemde monteur was helaas met pensioen, maar de chef werkplaats kende de 5-Serie en zijn eerste eigenaar nog goed. Prachtige anekdotes over de bijzondere band tussen Mens & Machine werden weer opgehaald.

Nu zes jaar en slechts 1.000 km verder vervult de Fünfer een nieuwe rol waarin hij wederom gekoesterd wordt. Als mascotte voor een onderneming die uit dezelfde passie is ontstaan. Een onderneming die het verhaal achter de auto vertelt, om het vervolgens in woord en beeld te vangen zodat hoofd en hart gaan verlangen. Want elke auto heeft een verhaal, een verhaal dat verteld moet worden.

Zie de mooie videobeelden op onze Facebook en Instagram pagina’s!

Nog een mooie 5-serie bewonderen? Zie Octane Auto’s Freude am Fahren

Man & Machine

BMW 525i (1982)

Marcel Buining


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Het nieuwste nummer ligt in de winkels .....

Volgend bericht

Ineos Grenadier: Een goed uitgewerkt kroegidee





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Het nieuwste nummer ligt in de winkels .....

In editie 57 bijten we het spits af met een superdikke special (25 pagina’s) over de beroemdste Ferrari aller tijden, de 250 GTO....

5 April 2022