Laatste nieuws

Eagle’s nieuwe hoogvlieger

Nieuwsberichten / Slider / 7 augustus 2020
De Lightweight GT is de nieuwste creatie van het Britse Eagle – en hij is op subtiele wijze anders dan de Jaguar E-type.

In de eerste oogopslag lijkt de Eagle GT een E-type Lightweight, maar als je hem nader beschouwt zijn er toch een paar dingen anders. In positieve zin, want hij ziet er zo mogelijk nog spannender en doelgerichter uit de originele racemachines uit Coventry. De neus is anders, de dorpels zijn dan ook, en de achterruit is schuiner. De voorste richtingaanwijzers bevinden zich in de neus, niet erop, en de deuren hebben geen raamlijsten. Ook zijn de rondingen van de spatschermen wat minder uitbundig vormgegeven dan die van Jaguar’s originele Low Drag GT.

Onder de motorkap ligt een 4,7-liter zescilinder in lijn, helemaal van aluminium, met een speciale wide-angle cilinderkop. De motor wordt via een special inlaatsysteem van koolstofvezel gevoed door drie dubbele Webers. Om het een overtuigende Lightweight te maken, heeft Eagle er zoveel mogelijk magnesium ingestopt – voor onder meer de versnellingsbak, het differentieelhuis, de oliepan en de wielnaven. De Lightweight GT is bovendien voorzien van een spruitstuk van Inconel, holle aandrijfassen, lichtgewicht draagarmen voor de wielophangingen en aluminium ‘spinners’ voor de wielen.

Ook het interieur is een plaatje, met prachtig leer en aluminium en zeer uitnodigende kuipstoelen die je uitstekend op je plaats houden.Egale heeft nog geen prijs genoemd voor deze ‘ultieme E-type’ , maar als je weet dat er 8000 uur werk in de Lightweight GT zit, weet je ook dat hij zeker niet goedkoop zal zijn.

De motor levert 385 pk en heeft een maximum koppel van 508 Nm. Het droog gewicht is slechts 1017 kilo, dus reken erop dat de nieuwste aanwinst van Eagle spetterende prestaties levert. It is a real flyer, zouden de Britten zeggen. Van Eagle hadden we niets anders verwacht. Als topsnelheid wordt ‘ meer dan 270 km/h’  opgegeven en voor een sprint van 0 naar 100 km/h zou je aan vijf seconden voldoende hebben.

TEKST Henry Catchpole FOTO’s Dean Smith

 

 


Tags: , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Pontiac Firebird, geen vreemde vogel  

Volgend bericht

Morgan Plus Four, de snelste in 110 jaar





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Pontiac Firebird, geen vreemde vogel  

Nieuwe auto’s met grote motoren gaan in de toekomst schaars worden. Dat kan betekenen dat klassiekers met een dikke V8 aan aantrekkelijkheid...

7 August 2020