Laatste nieuws

Een 11 TXE naar eigen inzicht

Man & Machine / 2 december 2022

Ron Kuipers heeft veel spijt van de verkoop van zijn Renault 11 Turbo. Maar lang is hij daarbij niet blijven stilstaan, want met zijn naar eigen inzicht aangepaste 11 TXE beleeft hij minstens zoveel plezier.

Als opvolger van de R14, introduceerde Renault in 1983 met de ‘11’ een hatchback die gebaseerd was op de hoekige Renault 9 sedan uit 1982. De Renault 11 was leverbaar als drie- en vijfdeurs en met een breed scala aan motoren. Net zoals de 9 was de auto ontworpen door de Fransman Robert Opron, bekend van de Citroën CX en de Renault 25.

Hij viel op door een luxe uitrusting wat toen vrij uitzonderlijk in die prijsklasse. De ‘elektronische’ versies (zoals de TXE en TSE) waren volgens Renault de eerste in massa geproduceerde auto’s met een echte hightech uitrusting. Leuk om te zien hoe elektronische dashboards in die tijd werden vormgegeven. De sportiefste uitvoering, de 11 Turbo, kwam in 1984 op de markt en had een voorin dwarsgeplaatste 1397 cm3 motor met een vermogen van 105 pk. De topsnelheid bedroeg 186 km/h en de acceleratie van 0 naar 100 km/h nam 9,0 seconden in beslag.

De verschillen met de Renault 9 zijn niet alleen de Fuego-achtige achterruit, maar ook de dubbele rechthoekige koplampen. In 1987 volgde de tweede generatie (phase II), een facelift met strakkere vormgeving en sterkere motoren. In totaal zijn er van de Renault 9 en 11 meer dan 6,3 miljoen stuks verkocht. In 1989 viel het doek voor de ‘11’ om plaats te maken voor de veel modernere Renault 19.

De eenvoudig te prepareren turbomotor maakte dat de Renault 11 Turbo een uitstekende basis vormde voor een rallyversie. Renault Sport ontwikkelde een Groep A-versie en met een 150 pk-kit werd klanten een competitieve maar betaalbare rallyauto geboden. Na de verbanning van Groep B werd de Renault 11 Turbo Groep A (180 pk) de officiële inzet van Renault Sport in het kampioenschap, met aan het stuur Jean Ragnotti en Alain Oreille. De resultaten waren niet onverdienstelijk.

Ron: “Nadat ik mijn Renault 11 Turbo had verkocht, ben ik me gaan richten op het aanpassen en verbeteren van de 11 TXE. Als een van de eerste dingen heb ik de motor vervangen door de 1,8-liter zestienklepper uit de Renault 19 16V, waarmee mijn auto nu 136 pk  heeft. Ik had de auto gekocht in Hoorn, bij Renault-specialist Kroonenburg, maar van de geschiedenis is niet zo heel veel bekend.

‘Renault is een prachtig merk met een rijke sporthistorie en het is nog steeds goed in het maken van heel  snelle en leuke hatchbacks.’

Mijn eerste auto was een Datsun 100 A, maar daarna is al snel het Renault-virus toegeslagen. Eerst had ik een R5 TS en daarna achtereenvolgens een 5 Alpine, een Fuego, een 5 TS Newman en toen kwam in 1990 een 11 Turbo van 2,5 jaar oud in mijn bezit. Die had ik nooit moeten verkopen, maar dingen gaan zoals ze gaan. Eigenlijk was ik op zoek naar een Renault 5 GT Turbo, maar toen ik de 11 Turbo tegen het lijf liep, was ik meteen verkocht. Nog steeds vind ik Renault een prachtig merk met een rijke sporthistorie en het is nog steeds goed in het maken van heel  snelle en leuke hatchbacks.

De puristen zullen wel schrikken van mijn aanpak van de TXE, want alleen de body is nog origineel, de rest heb ik naar eigen smaak en inzicht aangepast. Zoals gezegd komen de motor en versnellingsbak uit een 19 16V en het interieur is dat van een 11 Turbo. De dempers zijn vervangen door exemplaren van Bilstein en ik heb een onderstel van Eibach gemonteerd. Ook de remmen komen van een 19 16V. Het meeste technische werk kan ik zelf doen en als ik er helemaal niet uitkom, schakel ik de hulp van een goede vriend in. De motorwissel is door Kroonenburg uitgevoerd.

Het leuke aan deze auto is dat hij zo onbekend is. Heel veel mensen zijn vergeten dat Renault deze auto, en ook de R9 sedan, ooit in het programma had. En dat terwijl de 9 in 1982 zelf tot Auto van het Jaar was verkozen. De grote glazen achterklep is een mooi ontwerpdetail en waar mijn Turbo een Phase II was, is dit nog het eerste ontwerp, met de dubbele vierkante koplampen. De Renault wordt hobbymatig ingezet, voor reisjes en autoritten. Ik ben ook lid van de Club Renault Sportives. Op een concours zal ik nooit een prijs winnen, want daar zijn ze helemaal gericht op origineel, en dat is die van mij zeker niet. Toch krijg ik veel positieve reacties van voorbijgangers.

Als ik nog een keer tijd heb zou ik er een 2.0 16V motor in willen leggen; het kan namelijk altijd sneller. Het is een leuke auto die mij heel veel sleutel- en rijplezier biedt en die mooi past in het rijtje van andere auto’s dat ik heb: een Renault Alpine V6 GT en een Renault 19 Cabrio RSI. Op mijn wensenlijstje staat nog wel een Mégane RS R26. Wie weet, ooit?

Man & Machine

Renault 11 TXE (1986)

Ron Kuipers

Het oorspronkelijke dashboard van de TXE: elektronische high-tech

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een Ponton met patina

Volgend bericht

Het nieuwste nummer ligt nu in de winkels ....





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een Ponton met patina

Het duurde even voordat Henk van Laar afscheid kon nemen van zijn MGB om daarna de Mercedes-Benz 190b uit 1960 in zijn hart...

26 November 2022