Laatste nieuws

Een 51 jaar oude Italiaanse schone

Octane Auto's / 19 september 2020

Een reis naar Italië met zijn Alfa Romeo Duetto Spider uit 1969 zit er voor Ed van Ingen niet in. Maar zodra regionale rally’s van start gaan is hij zeker weer van de partij.  

“De liefde voor auto’s zat er bij mij al vroeg in. Hoewel ik een brede interesse had, ontstond er al snel een gezonde voorkeur voor Alfa’s. Immers, de historie van dit merk, het design, de successen in de racerij maar ook de diepe dalen zorgen ervoor dat Alfa Romeo bij veel ‘petrol heads’ een speciaal plekje heeft. Mijn eerste Alfa was een 33 1.3 Imola waarna er een groot aantal andere volgden. Mijn 156 was een van de hoogtepunten, een prachtig ontwerp dat zelfs nu nog, anno 2020, een tijdloze schoonheid heeft. Een aantal jaren geleden heb ik de machtige V8 van BMW ontdekt. Eerst door aanschaf van een 540 uit de E39 serie, gevolgd door de auto die ik nu heb, een 550i (F11-serie). Heerlijk om een V8 in het vooronder te horen en te voelen, nu het nog kan.”

“Mijn eerste Alfa Romeo Spider was het type III. Misschien niet het meeste fraaie model met de rubber lip op de kofferdeksel, maar de 2,0-liter motor gaf heel veel rijplezier. In 2007 kocht ik de Duetto. In mijn ogen is dat de meest iconische Spider omdat dit het laatste model van Battista Pininfarina zelf is.”

Alfa Romeo Spider Duetto (beeld FCA Heritage)

Alfa Romeo introduceerde de eerste Spider in 1966 en dit oer-model, de Duetto, wordt door puristen nog steeds als meest gewilde versie gezien en daarmee loopt de waarde van goede exemplaren snel op. De rol van de auto in de film ‘The Graduate’ maakte de Alfa ook erg populair in de Verenigde Staten. Ook de ‘Coda Tronca’ is een gewilde klassieker, terwijl de in 1983 voorstelde versie met grote rubberen spoiler, ook wel ‘spoiler spider’ genoemd, minste aantrekkingskracht heeft. De in 1990 geïntroduceerde serie 4, in productie tot 1993, is de laatste klassieke Spider.

De vierde serie Spider (beeld FCA Heritage)

“De auto is een 105.62 serie uit 1969, waarmee aangegeven wordt dat hij voor de Amerikaanse markt was voorbestemd. De auto is echter afgeleverd in Duitsland aan een aldaar gelegerde Amerikaan die profiteerde van een regeling waarmee in die tijd militairen kosteloos een auto naar het moederland konden meenemen. Jan Steutel, een specialist die volgens mij elke Duetto in Nederland wel heeft gezien, heeft de Spider in Florida gekocht en geïmporteerd. Het was voor mij een perfect exemplaar want ik wilde persé een roestvrije carrosserie.”

De auto zoals die aangetroffen werd

Donorauto 1750 Berlina

“De onderdelen voor de techniek zijn voor deze 105-serie nog prima te krijgen. Er moest wel een iconische 1750 motor in komen. Hiervoor heb ik een 1750 Berlina aangeschaft, alleen maar voor de motor. Een prachtig exemplaar, compleet met 32 mm Webers, hetgeen mij verloste van de eventuele kuren van het Spica injectiesysteem. Naast het uitwisselen van de motor hebben we ook het interieur volledig vernieuwd alsmede het cabriodak. In de jaren daarna pakte ik zelf steeds wat op: GTA-wielen van Alfaholics, rondom nieuwe bumpers, gele Koni’s, nieuwe rubbers etc.”

“De auto is al jaren in onderhoud bij Usato in Ridderkerk. Dat zijn ouderwetse vakmannen die nog kunnen horen wat er mis is. Het kleine onderhoud doe ik zelf. Denk hierbij aan het chroomwerk, dreunplaten, remmen en dergelijke. Het rijden met de Duetto is erg leuk, maar misschien vind ik het sleutelen nog wel leuker. Dat is overigens nog wel eens een uitdaging. Je kunt niet overal goed bij en ik denk dat de fabriek veel eigen gereedschap heeft gefabriceerd. Maar met een warmgestookte en krom geslagen sleutel 10 kom ik er ook wel bij, uiteindelijk.”

“De Duetto is een probleemloze auto. Hij hangt mooi aan het gas en met 125 pk vermogen en het gewicht van 1080 kg kom ik in het verkeer zeker goed mee. De dubbele remcilinder en schijven rondom zorgen voor een prima vertraging. Als ik rijd, is de kap naar beneden, ook omdat ik anders gewoonweg niets kan zien. De Alfa komt te weinig aan rijden toe. Zeker nu er nauwelijks rally’s worden georganiseerd. Bovendien heb ik nog meer ouder spul op wielen wat ook aandacht vraagt. Een droomreis naar Italië met de Duetto zit er zeker niet in. Vanaf een lengte van 1,85 meter is de zit niet heel comfortabel en daarnaast is een oudere cabrio bloedheet in de zomer. Ook kunnen we (te) weinig bagage meenemen vanwege de ondiepe kofferbak.”

“Op de planning staat nog het strak maken van de carrosserie gevolgd door het aanbrengen van een nieuwe laklaag. Een klus die ergens in de komende jaren aangepakt wordt, alhoewel ik nog wel twijfel; ze is een Italiaanse schone van 51 jaar oud die goed heeft geleefd, dus misschien moet ik dat wel gewoon onaangetast laten. De Duetto is een ‘Belle Machina’ die veel mooie reacties uitlokt en ze worden schaars en duur; de taxatiewaarde uit 2019 van deze auto is 42.000 euro. De verkoopprijzen liggen vaak aanzienlijk hoger.”

“Wat mij betreft is de Spider een blijvertje die in de schuur naast toekomstige droomauto’s mag staan, mochten die er ooit komen: een Porsche 911 van begin jaren ‘70, Ford Escort MkII, BMW 2002, Ferrari Dino 246GT, Mustang, Renault 5 Turbo. De wensenlijst is lang maar voorlopig heb ik al veel plezier met de verhalen en foto’s van andere gepassioneerde autoliefhebbers.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Alfa Romeo Duetto Spider (1969)

Ed van Ingen

Meer informatie over de verschillende uitvoeringen van de Alfa Romeo Spider is te vinden op de website van FCA Heritage (link).


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Meer karakter: Portofino M

Volgend bericht

Het nieuwste nummer is naar de drukker





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Meer karakter: Portofino M

Ferrari introduceert de Portofino M als ‘de evolutie van de Ferrari GT 2+ Spider’. Het nieuwe model werd online gepresenteerd,...

17 September 2020