Laatste nieuws

Een auto om vrolijk van te worden

Octane Auto's / 16 oktober 2020

Op twaalfjarige leeftijd maakte de Méhari van zijn tante een zodanig onuitwisbare indruk op Wouter Loots dat hij inmiddels meerdere road trips met zijn eigen knalgele Citroën heeft voltooid.

“Mijn tante woonde in Spanje, in de buurt van Barcelona, in een mooie villa op een erg steile berg. Om haar vuilnisbakken beneden aan de straat te zetten gebruikte zij een oranje Méhari uit 1968. Tijdens een familiebezoek ontdekte ik de auto en was ik meteen super enthousiast. Natuurlijk had ik als twaalf jarige nog nooit in een echte auto gereden, maar tijdens die vakantie mocht ik, onder begeleiding van mijn vader, rondjes rijden op een braakliggend terrein. Dat was een ervaring die heel veel indruk op mij heeft gemaakt.”

Citroën produceerde de Méhari, die is gebaseerd op het onderstel en de motor van de 2CV, tussen 1968 en 1988. De koets is van kunststof (ABS). De auto werd geleverd met voorwielaandrijving, maar er was ook een versie met vierwielaandrijving. Hoewel de Méhari vooral voor recreatieve doeleinden is bedacht, heeft hij ook ‘gediend’ in het leger. Wie de films van Louis de Funès kent weet dat ook de gendarmerie er gebruik van heeft gemaakt.

“Jaren later, toen ik 23 was, wilde ik samen met mijn oudere broer tijdens de zomervakantie wat leuks gaan doen. Na lang nadenken besloten wij een road trip te gaan maken en de auto waarin we dat wilden doen, moest natuurlijk een Citroën Méhari zijn. Na wat zoeken op Marktplaats hebben we een gele Méhari uit 1980 gevonden bij een particulier in Leiden.”

“Wat nu bij ons bekend staat als ‘De Roadtrip 2012’ begon vanuit onze woonplaats, Broek op Langedijk. Met een volgeladen Méhari zijn we vertrokken en in één ruk naar België gereden. Daarna hebben we vier weken heerlijk rondgereden in Frankrijk, waar we in totaal 5.500 km hebben afgelegd, met veel leuke belevenissen; vastgestaan op een tankbaan, door duinen gereden, de motorkap verloren en zonder voorruit gereden.”

“Maar we hebben helemaal geen pech gehad op die reis. Na de vakantie kon ik geen afscheid nemen van mijn Méhari. Vanaf toen ben ik de auto gaan gebruiken om er leuke dagtripjes mee te maken. Tijdens een latere vakantiereis met de familie naar Frankrijk hebben we wel wat pech gehad: de rubber slang tussen de tank en vulhals lekte, maar met de binnenband van een fiets konden we dat ter plaatse repareren.”

“Tot mijn schrik kwam tijdens de APK in 2017 aan het licht dat het ladderchassis was verbogen en het subframe voor en achter was doorgerot. Toen heb ik de keuze gemaakt om de Méhari te restaureren, op de aandrijflijn en ophanging na. Gelukkig is er voor deze Citroën een grote beschikbaarheid van nieuwe onderdelen en is de techniek vrij eenvoudig.”

“Samen met mijn vader heb ik de oude auto helemaal uit elkaar gehaald en vervolgens de nieuwe opgebouwd, naast elkaar. Gelukkig had mijn broer een huis met een grote schuur waar we lekker konden sleutelen. De restauratie heeft totaal vijf maanden geduurd waarna hij weer zo goed als nieuw was; een nieuw chassis, nieuw subframe en een nieuwe body. Doordat we de Méhari van twee- naar vierpersoons versie hebben omgebouwd, moest het kenteken worden omgezet van bedrijfs- naar personenauto. Dat verklaart de verschillende kentekens op de foto’s. Binnenkort wil ik bij de RDW proberen om mijn oude kenteken terug te krijgen. Na de restauratie heb ik de auto voornamelijk voor dagritjes gebruikt, samen met vrienden door Noord-Holland, maar in 2018 kwam het plan voor een tweede road trip met mijn broer.”

“De ‘Road Trip 2018’ begon met de inschrijving voor de Budapest rally. Deze rally gaat van Amsterdam via  mooie Europese wegen naar Budapest. De start van de rally vond plaats in het Olympische stadion in Amsterdam, waar het opgestelde deelnemersveld meer dan indrukwekkend was. Via tien landen zijn we naar de finishlijn in Budapest gereden. Tijdens de rally heeft de Mehari het prima gedaan, we hebben zelfs de Stelvio pas beklommen wat een aardige uitdaging bleek te zijn. De pas hebben we helemaal in de eerste versnelling naar boven gereden waarbij de remmen, die achter de motor zitten, nogal heet waren geworden. Boven gekomen hebben we alles goed laten afkoelen en zijn we voorzichtig naar beneden gereden om naar de overnachtingsplaats te rijden. De auto trok zoveel bekijks dat er tijdens het tanken langs de snelweg in Hongarije een auto op de snelweg stopte om een foto van de Citroën te maken!”

“Het is echt heel leuk om een Mehari te bezitten en te gebruiken. Hij is zeker niet duur in onderhoud en omdat ik ben opgeleid als technisch specialist personenauto’s kan ik bijna alles zelf doen. Hij is zeer betrouwbaar en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Bij veel mensen die ik onderweg tegenkom, brengt het autootje altijd een glimlach op het gezicht. Net als bij mezelf overigens. Het is een auto om vrolijk van te worden!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën Méhari (1980)

Wouter Loots

 

 

 


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Debuut Mustang Mach 1 tijdens Goodwood Speedweek

Volgend bericht

1600 kilometer, met 25 pk ter beschikking





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Debuut Mustang Mach 1 tijdens Goodwood Speedweek

Ford heeft vandaag bekendgemaakt dat de in gelimiteerde oplage gebouwde Mustang Mach 1 voor het eerst beschikbaar komt voor...

16 October 2020