Laatste nieuws

Een avond om nooit te vergeten

Reportages / 4 mei 2022

Tijdens de Tulpenrally 2021 brengt Ron Nakken een gedenkwaardige avond door in een Jaguar werkplaats op het Franse platteland; na 30 jaar een hereniging van auto en motorenbouwer.

Tekst: Ron Nakken

Oktober 2021; na menig uitstel gaat de Tulpenrally eindelijk door! Ik ben er al helemaal klaar voor als ik het spijtige nieuws krijg dat mijn vaste rallypartner en vriend Michiel Hehenkamp dit jaar last-minute moet annuleren. Er volgt een hectische week want als ik mee wil moet ik mijn eigen auto vertrekkensklaar maken en een nieuwe partner zoeken. Gelukkig hoef ik niet te lang te zoeken en is mijn andere vriend Jan van Poppel bereid in te vallen.

“Waar haal je op een maandagavond in het Franse Limoges een startmotor voor een V12 E-Type vandaan?”

Op zaterdag 2 oktober rijden wij probleemloos met mijn E-Type V12 van 1971 naar de startplaats Bordeaux. Maar als ik zondag wil starten maakt de startmotor de onheilspellende geluiden van knarsende tandwielen. Gelukkig start de motor nog wel want de optie van aanduwen is er niet aangezien het een automaat is. Maandagochtend voor de start is het probleem erger geworden maar gelukkig kunnen we de motor nog steeds starten. De enige oplossing om de dag door te komen is om de motor zo min mogelijk af te zetten (alleen bij de lunch een uiteraard s’ avonds bij het hotel).

‘s Avonds rond een uur of vijf vraag ik aan één van de sleutelteams om raad. Doch zij hebben behalve het vervangen van de startmotor ook geen oplossing. Maar waar haal je op een maandagavond in het Franse Limoges een startmotor voor een V12 E-Type van 1971 vandaan?

In eerste instantie heb ik rondgebeld naar Nederlandse en Belgische onderdelenleveranciers. Die konden echter op korte termijn geen oplossing bieden. Ondertussen was Jan op het internet aan het zoeken gegaan en had hij een Classic Jaguar garage gevonden in Vichy, het eindpunt van de volgende dag. Ideaal dus!
Dus ik in mijn beste Frans aan deze man uitgelegd wat er aan de hand was en dat ik een nieuwe startmotor nodig had. Hij kon mij echter ook niet helpen. Maar hij gaf mij het telefoonnummer van zijn goede kennis Richard (op zijn Frans uitgesproken). Die zou zeker een oplossing hebben!

Dus Richard gebeld en opnieuw mijn uitleg in mijn beste Frans gedaan. Richard deed een hele uitleg over zijn bedrijf dat V12 motoren van vooral Jaguar reviseert en tuned. Tijdens het gesprek viel het mij al wel op dat Richard een flink Engels accent had. En je kan het al raden: Richard bleek een Engelsman te zijn die voor de liefde naar Frankrijk verhuisd was. Het was dus ook niet Richard met een Franse uitspraak, maar Richard met een Engelse uitspraak.

Richard had inderdaad nog de juiste startmotor liggen en op zijn vraag waar wij verbleven kwam het antwoord: “Oh da’s een uurtje rijden van hier en jij wil de startmotor er vanavond nog onder geplaatst hebben zeker?”. Wie ben ik om zo’n aanbod af te slaan. Terwijl het gesprek nog wat verder ging vertelde Richard dat hij gespecialiseerd was in het opvoeren van deze motoren middels allerhande conversies zoals aangepaste carburateurs, vergroten van de cilinderinhoud etc. Terloops vertelde ik dat mijn motor een cilinderinhoud conversie van 5.3 L naar 6.3 L had ondergaan, waarop Richard vroeg wie dat dat gedaan had. Ik antwoordde: “Een zekere Ron Beaty. Misschien ken je hem”. Het werd een seconde stil aan de andere kant van de lijn voordat Richard antwoordde: “Mijn naam is Richard Beaty en Ron Beaty was mijn vader! Ik heb indertijd alle motoren voor mijn vader gebouwd, dus ik heb jouw motor gebouwd! Kom maar naar hier. Ik maak de brug vrij en dan kunnen we de startmotor vervangen”.

Nog nauwelijks bekomen van de verbazing stond mijn auto een goed uur later op de brug in de werkplaats bij de man die 30 jaar eerder mijn motor verbouwd heeft. Ook was Richard zelf erg enthousiast om een door hem gebouwde motor na zoveel jaren eens terug te zien.

“Hij was verantwoordelijk geweest voor de motoren van de vermaarde group-C Silk Cut Jaguar’s.”

Achteraf bleek dat hij na de stopzetting van het bedrijf Forward Enginering van zijn vader (inmiddels overleden), 27 jaar voor TWR  (Tom Walkingshaw Racing) had gewerkt. Hier was hij verantwoordelijk geweest voor onder andere de motoren van de vermaarde group-C Silk Cut Jaguar’s die in de jaren 90 de nodige overwinningen behaalden in races zoals de 24 uur van Le Mans. Na een stressvol leven bouwt Richard nu op het rustige Franse platteland motoren (al dan niet full race) voor onder andere E-Type, XJS etc. In zijn werkplaats stonden meerdere E-Types in verschillende fasen van opbouw en motor-upgrades.

De startmotor hebben we zelf kunnen vervangen terwijl Richard die tijd gebruikte om even langs huis te gaan. Waardoor wij daar op een afgelegen plek een uur van Limoges tussen de meesterwerken van Richard Beaty stonden. Het vervangen van de startmotor was zo gebeurd. Kort daarna hoorden we de Aston Martin DB7 V12 van Richard in de verte al aankomen. Hij geniet dagelijks van zijn eigen V12’s.

Het duurde wel even voordat we terug naar het hotel reden, want we bleven om met ongeloof te luisteren naar de verhalen over de tijd van zijn vader bij Jaguar, zijn eigen avonturen en successen bij TWR en zijn passie voor de V12. Zo kwamen we na een bewogen dag en een vooral extraordinaire avond rond middernacht terug bij ons hotel in Limoges. We waren klaar voor hernieuwde actie. Een avond om nooit te vergeten! Mochten we weer eens in de buurt zijn, dan zoeken we Richard zeker nog een keer op.

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Denkend aan 1981

Volgend bericht

Een oer-Hollandse American Dream





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Denkend aan 1981

De vorige keer dat Guido Kroos in deze rubriek verscheen, noemde hij zijn voorliefde voor ‘verguisde auto’s’, en zijn...

29 April 2022