Laatste nieuws

Een banker’s muscle car

Octane Auto's / 7 augustus 2020

Nieuw in de garage van Octane is deze Chrysler 300C, hij is echter niet van Octane, maar van reispartner Petrol & Wine. Daar is de Focus ST Wagon vertrokken en na het afscheid daarvan – met weemoed – hebben we besloten geen nieuw leasecontract af te sluiten voor de nieuwe ST – overigens een nog fijnere auto dan zijn voorganger – en ook niet voor een Mustang, maar voor een youngtimer.

Bij de zoektocht naar een geschikte stationwagen stuitten we bij Premium Classics in Vught op deze 300C van juni 2005, geïmporteerd uit Zwitserland, van de eerste eigenaar, met een geheel bekende – goede – historie en slechts 86.000 kilometer op de teller. In piekfijne staat.

Ik heb altijd een zwakke plek voor de 300C gehad, eerst en vooral vanwege zijn uiterlijk. Vooral de Touring ziet er erg smakelijk uit, met die lange aflopende daklijn. Toen ik bij de introductie van de Rolls-Royce Phantom was in de USA – de eerste onder regie van BMW – vertelde een van de ontwerpers me dat het hoofdrecept voor een spannend auto-silhouet de verhouding is tussen de hoogte van het dak en de grootte van de wielen. Het dak moet niet hoger zijn dan tweemaal de hoogte van een wiel. Niet alleen bij de Phantom, maar ook bij de 300 Touring is dat het geval – daarom heeft hij van die kolossale wielen en banden met hoge wang – de exacte maat is 235/60/18. Die wielen staan hem uitstekend, dát is wat hem tot een stationwagen maakt met het silhouet van een shooting brake. Ook de naar de buiten stulpende ‘randen’ aan de spatschermen en de lage zijruiten van de 300C dragen bij aan zijn karakteristieke verschijning. De 300C is ontworpen bij Chrysler in de USA door Ralph Gilles, samen met Mark Hall en Jeff Gale met als doelstelling om met een ‘banker’s muscle car’ te komen. Naar mijn smaak zijn de heren in die missie geslaagd.

‘Het hoofdrecept voor een spannend silhouet is de verhouding tussen de hoogte van het dak is en de grootte van de wielen’

Voor Victor Vilé, eigenaar van Premium Classics, was het een experiment om een 300C in zijn showroom te zetten, tussen de vele BMW’s, Mercedessen en Porsche’s in, maar inmiddels is ook hij zodanig voor deze ‘Amerikaan’ gevallen dat hij vaker 300C’s wil aanbieden. Toen we laatst op zijn website keken, zagen we er een 300C Touring op staan met de 5,7-liter Hemi V8, met 68.000 kilometer op de klok, voor 19.950 euro. Ook moeilijk te versmaden.

Ons exemplaar is voorzien van zo goed als alle opties, alles elektrisch verstelbaar (met geheugen), een airconditioning waarmee je een ijsbeer kunt laten rillen, een mooi audiosysteem, afneembare trekhaak, leren bekleding en nog veel meer. Alleen de optionele verstelbare pedalen zitten er niet op, maar die missen we niet.

Ondanks de lage daklijn is er heel veel ruimte in de 300C. Door de lange wielbasis van meer dan drie meter (!) kun je achterin met gestrekte benen zitten, ook als er iemand van 1,85 meter aan het stuurwiel zit. Hij heeft veel handige opbergvakken en een fikse bagageruimte, met daaronder nog twee ‘verdiepingen’. In het onderste ruim, de ‘kelder’, ligt het reservewiel, in de ruimte daarboven liggen de verplichte hesjes, paraplu’s en meer van dat soort benodigdheden.

Hoewel de 300C in de USA is ontwikkeld, is hij niet 100% Amerikaans. De exemplaren die voor Europa bestemd waren, zijn in Oostenrijk gebouwd, bij Magna Steyr. Daar stond men erop dat veren en demping een andere, ‘Europese’ afstemming kregen en zo is geschied. De 300C is nog altijd een heel comfortabele automobiel, maar dat zweverige van een gemiddelde Amerikaan is er doeltreffend uitgehaald.

Onder de motorkap ligt een 3,5-liter V6, de grootse motor indertijd onder de 5,7 en 6,1-liter Hemi V8’s. Het is een geheel aluminium motor, met één bovenliggende nokkenas per cilinderbank. Hij levert 253 pk aan vermogen en ontwikkelt zijn maximum koppel van 340 Nm bij 3800 toeren. De achterwielen worden aangedreven via een viertrapsautomaat met koppelomvormer.

In 15 jaar heeft de vorige eigenaar slechts tussen de 5000 en 6000 kilometer per jaar met deze 300C gereden. Dat hebben wij er in de afgelopen twee maanden mee afgelegd, onder meer om een lezersreis door Duitsland te verkennen. Het is een heel comfortabele auto, waarmee je op de Autobahn gemakkelijk hoge snelheden kunt vasthouden. De officiële topsnelheid is 220 km/h, maar hij kruist op zijn fijnst tussen de 120 en 150 km/h, waarbij de V6 nauwelijks 3000 toeren draait. De zescilinder loopt zijdezacht en stil, behalve als je hoog in toeren moet ‘doorhalen’ voor een snelle inhaalmanoeuvre – dan laat hij zich goed horen.

Het is wel even wennen, zo’n puur atmosferische motor na de turbomachine van de Focus ST. Je hebt niet onmiddellijk zo’n enorme stoot koppel paraat als in de Ford, de Chrysler V6 heeft wat toeren nodig. Je moet je ook aanpassen aan het feit dat je niet zelf kunt schakelen, dat zou je soms willen in de bergen om op de motor te remmen. De hoogste versnelling, de IV, is daar te lang voor. Je kunt de bak weliswaar in III blokkeren, maar ook die is vrij lang, waardoor je iets meer anticipatie in je rijstijl moet stoppen om de Touring door de bergen te loodsen zonder voortdurend te remmen. Hoewel het een zware jongen is, hij weegt meer dan 1700 kilo, stuurt hij behoorlijk strak en de carrosseriebewegingen zijn goed onder controle, waardoor je er met niet al te veel moeite de lijnen mee kunt rijden die je wilt. Je moet de 300C even leren kennen, dat is alles. Wat niet wegneemt dat vooral relaxt cruisen ‘zijn ding’ is.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Chrysler 300C Touring 3.5 V6 (2005)

Ton Roks

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Morgan Plus Four, de snelste in 110 jaar

Volgend bericht

Innocenti paradijs in een ‘kijkdoos’





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Morgan Plus Four, de snelste in 110 jaar

Stilletjes is de Morgan Motor Company een modern bedrijf geworden. De Plus Eight heeft het veld geruimd voor de Plus Six,...

7 August 2020