Laatste nieuws

Een beroemde dame op je arm

Chrono / 7 december 2018

 

Een horloge in de vorm van een radiatorgrille, nota bene van een Rolls-Royce. Compleet met het beroemde logo en de bevallige ‘Spirit of Ecstasy’.
Rolls-Royce is in de autowereld synoniem voor perfectie, weelde, traditie en exclusiviteit. Er is een horlogefabrikant die geprobeerd heeft die eigenschappen te vatten in een bijzonder horloge, dat extra bijzonder is doordat het de vorm heeft van de beroemde radiatorgrille van Rolls-Royce. Die fabrikant met lef was Corum.

Een ‘Rolls-Royce’ horloge van Corum krijg je zelden in handen, en je laat het niet snel los, want het is prachtig gemaakt. De grille is heel mooi driedimensionaal nagebootst en de aandacht voor detail is geweldig. Je kijkt door de spijlen heen naar de eigenlijke wijzerplaat, waarop ook de badge met de letters RR en de namen Rolls en Royce met grote zorg zijn aangebracht. Het spreekt voor zich dat de legendarische ‘Spirit of Ecstasy’ niet ontbreekt. Het ornament, een schone dame die haar armen naar achteren uitstrekt, alsof ze wil gaan vliegen, staat bovenop de grille, net zoals bij de auto’s.

Corum is in 1955 in La Chaux-de-Fond opgericht door Rene Bannmart en heeft zich altijd onderscheiden met bijzondere – en geregeld nogal exorbitante – horloges zoals de $ Liberty Eagle, met een gouden Amerikaanse munt van $ 20 als wijzerplaat. Een andere bekende Corum is de Golden Bridge, een horloge met een geheel open kast, eigenlijk meer een lijst, want je kijkt er pal doorheen. De kast wordt in het midden overspannen door een dunne ‘brug’, waarin heel knap het kaliber is ondergebracht. Corum heeft er ook een variatie van gemaakt, de Golden Bridge Golden Dragon, waarin de ruimte naast de brug ‘gevuld’ is met een gouden miniatuur van een draak.

De eerste Corum ‘Rolls-Royce’ kwam in juni 1976 op de markt, in de winkel van juwelier Garrard in Londen. Corum heeft voor dit horloge gebruik gemaakt van een heel bijzonder mechanisch uurwerk. Het is het ultradunne caliber 21 van Frédéric Piguet. Een relatief eenvoudig maar toch heel mooi stukje techniek, want het is in 1925 ontwikkeld om het allerslankste uurwerk te worden dat toen in de industrie te vinden was. Frédéric Piguet is er zonder meer in geslaagd dat ‘record’ te vestigen, want zijn caliber 21 was maar 1,75 millimeter dik en het is 21 jaar lang het dunste gebleven dat er was. Het uurwerk is nu, ruim 90 jaar later, nog steeds in productie.

De Corum ‘Rolls-Royce’ die we nu in de winkel hebben is van de eerste serie. Ondanks dat de vraag naar het aparte en extravagante horloge groot was, heeft Corum er maar 263 exemplaren van gemaakt: 143 van wit en 120 van geel goud.
Vanaf 1990 heeft Corum jaarlijks een tweede serie gemaakt, gelimiteerd tot zestig stuks en ook van wit en geel goud. De eerste serie is te herkennen aan de grote maatvoering: 40 bij 32 millimeter.

Corum heeft de radiatorgrille, de mascotte en de badge van 1975 tot 1996 van Rolls-Royce mogen gebruiken. Er wordt gezegd dat dit horloge de eerste samenwerking was tussen een topfabrikant van horloges en een topfabrikant van luxe automobielen. Dat gaat wellicht wat ver, want in de jaren ’20 van de vorige eeuw bestonden er al dergelijke verbanden. Zo was er een relatie tussen Aston Martin en Jaeger-LeCoultre, dat exquise dashboardinstrumenten vervaardigde voor deze Britse automobielen. In de jaren ’30 was er bovendien al een zakelijke connectie tussen Rolex en de recordbreker Sir Malcom Campbell, die niet alleen een passie voor snelheid had, maar ook voor de horloges van Rolex. Die samenwerking is in 1963 nog gevierd met de lancering van de Cosmograph ‘Daytona’. We kunnen echter wel zeggen dat de samenwerking tussen Corum en Rolls-Royce vrijwel zeker de eerste is waarbij een autofabrikant zo ver ging zijn drie allerbelangrijkste trademarks aan een horlogefabrikant uit te lenen. Het horloge is daarom niet alleen een zeldzaamheid, maar ook een mijlpaal.

Het is niet voor bescheiden lieden, je trekt ogenblikkelijk bekijks als je deze Corum op je pols draagt, maar bekijks heb je met een Rolls-Royce ook. Dat zijn nu eenmaal geen auto’s voor timide mensen. Ik gok erop dat er binnenkort een koper met een Cullinan bij ons voor komt rijden…

Roel van den Haak is gespecialiseerd in vintage horloges en heeft een winkel in de Amsterdamse Reestraat (www.amsterdamwatchcompany.nl). Hij is tevens dealer van de fabrikanten Squale, Dornblüth, Christiaan van der Klaauw en Roland Oostwegel.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Gouden cadeau van Porsche

Volgend bericht

Goud voor het eerste horloge op de maan




Uitgelicht

Gouden cadeau van Porsche

  In de jaren ’50 was het heel bijzonder als je probleemloos 100.000 kilometer met een auto reed. Porsche schonk je dan zelfs...

7 December 2018

Webdevelopment Passionate Bastards