Na twee jaar afwezigheid heeft ‘Soestdijk’ een comeback gemaakt met een tweede editie die stond als een huis. De vooruitzichten voor een derde editie van het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk in 2023 zijn dan ook uitstekend.
Tekst: Ton Roks, fotografie: Niko Bloemendal
“We zijn heel tevreden. We hebben de achterstanden die we door twee jaar corona hadden opgelopen weg kunnen werken en kijken terug op een heel positief resultaat”, zegt Jan-Peter Nijmeijers die samen met Mick de Haas verantwoordelijk was voor de totale organisatie. “Het voortbestaan van het concours is daardoor geborgd”.
“Het bezoekersaantal was uitstekend, we hadden mooie partners uit de autowereld en de tuinen van Paleis Soestdijk hebben we heel mooi kunnen vullen, er was een prima balans. De reacties zijn heel positief en daar zijn we blij om, want je bent zo goed als je laatste evenement. We zijn nu al bezig onderscheidende thema’s voor volgend jaar te zoeken, we denken ondermeer aan een speciale klasse of expositie met Woody’s.”
Tot de partners behoorden diverse merken, zoals Volvo, Honda, Lotus, Alpine, Ferrari en Bentley. Classic car dealers als ondermeer Brooks, Bloemendaal, Classic Job en Altena toonden hun collecties, Monceau en Eysing showden hun geëlektrificeerde Mercedes R107’s en ‘bromfietsen’, en dat zijn nog maar enkele namen uit de lijst met bijna 50 standhouders.
De expositie van auto’s met Nederlandse carrosserieën moet voor veel bezoekers de ogen geopend hebben, zo groot was het aantal – voor velen onbekende – auto’s.
Er was niet alleen op in de tuinen van alles te zien, maar ook in de lucht. Zo vloog er geregeld een bijzonder Cessna uit 1969 over, met zowel een duw- als een trekmotor en trokken Yak-52’s vanuit vliegveld Teuge witte strepen door het strakblauwe luchtruim boven Soestdijk. Ondertussen daalde geregeld een Amphicar af in het water van de vijver achter het paleis en werd de stilte geregeld onderbroken door ronkende motoren tijdens de sprint die door de Ducth Vintage Sports Car Club was georganiseerd.
Ronduit uniek was de expositie gewijd aan het merk Veritas, met een aantal automobielen dat wellicht zelfs in Duitsland nimmer is vertoond.
Voor het concours waren zo’n 80 auto’s ingeschreven, verdeeld over zo’n tien klassen die allemaal goed gevuld waren, op de klassen ‘Celebrating 65 Years of Lancia Flaminia’ en ‘British Open of the Thirties’ na. De slechts vier Lancia Flaminia’s waren in de klasse ‘Carrozeria Italiana of the Sixties’ wellicht beter op hun plaats geweest.
Opvallend was het grotere aantal Amerikaanse auto’s onder de deelnemers, die bovendien ook nog van een hoge kwaliteit waren – meerder zijn in de prijzen gevallen. De titel Best of Show is een Bugatti T57 Stelvio Cabriolet Speciale (1937) ten deel gevallen, ingeschreven door Jaap Braam Ruben.
UITSLAG
BEST OF SHOW
Bugatti T57 Stelvio Cabriolet Speciale (1937) – Jaap Braam Ruben
CLASS WINNERS
Celebrating 75 Years of Ferrari
1 Ferrari 250 Europa Prototipo (1955) – Paul Schouwenburg
2 Ferrari 250 GT PF Coup’e S1 (1959)- Anouk Roelofs
Iconic Sports Cars of the 80’s & 90’s
1 Isdera Spyder 033-16 (1978) – Kees Vervoort
2 Aston Martin Volante V8 (1989) – Michael Boertien
Pre-War Special Coachwork
1 Packard Twelve Touring Convertible (1939) – Louise Bouwman
2 Packard Twelve Convertible (1937) – Jasper Beukenkamp
Pre-War Special Italian Coachwork
1 Fiat 508 CS (1935) – Mark Geessink
2 Alfa Romeo 6C 1750 GS (1930) – Albert Wetz
Post-War Special Coachwork
1 Simca 8 Sport (1950) – Leen van ‘ t Hoog
2 Chrysler Town & Country Sedan C-38 (1947) – Jan de Boer
Carrozeria Italiana of the 50’s
1 Fiat 1900 Gran Luxe (1958) – Martin Willems
2 Maserati A6 15000 Coupé (1949) – Hans van Hattem
Carrozeria Italiana of the 60’s
1 Maserati 5000 GT (1966) – Henk de Vries
2 Fiat 1300 S Vignale (1963) – Martin Willems
Gentlemen’s Sports Cars of the 50’s & 60’s
1 Mercedes 300 SL Roadster (1959) – Holger Diederichs
2 Mercedes 300 SL (1955) – Henk Koel
Mille Miglia Originals
1 Ferrari 500 Mondial (1954) – Frits Kroymans
2 Alpine A106 (1956) – Mark Geessink
Celebrating 65 Years of Lancia Flaminia
1 Lancia Flaminia Convertible 3C (1962) – Albert Jochems
British Open of the 30’s
1 MG F-type Stiles (1932) – Dick Bronkhorst
2 Alvis Firefly Sports 4-Seater (1934) – Floris Diederiks
SPECIAL AWARDS
Junior Jury Award
Bugatti T57 Stelvio Cabriolet Speciale (1937) – Jaap Braam Ruben
Dutch Heritage Award
Lancia Lambda 65 (1925) – Bert Degenaar
Most Original Award
Kaiser Darrin (1954) – Michel Techy
Top Restoration Award
Lincoln Model 185 Convertible (1930) – Patrick den Toom
Best Preserved Car
Lancia Flaminia Coupé 1B (1962) – Sander van der Voort
Prix des Dames
Fiat 2300 S Coupé (1967) – Natalie de Haan
Judges Compliment Award
Ferrari 275 GTB/4 Alloy (1967) – Henk Koel
Tags: best of show, Bugatti, concours d'elegance, jurylid, Paleis Soestdijk