Laatste nieuws

Een blauwgrijze eminentie

Man & Machine / 18 november 2022

Geparkeerd voor een statig gebouw in Parijs lijkt de CX Prestige Turbo te wachten op een ministeriële excellentie die straks achterin zal plaats nemen. Maar de grijsblauwe Citroën vormt een blijvend onderdeel van de Nederlandse ‘verzameling in opbouw’ van Bart Veldhuizen.

“Eigenlijk was ik niet actief opzoek naar een CX Prestige, maar was ik aan het sparen om een ‘laagdaks’ Prestige uit 1976 te kunnen kopen. De auto is door mij gevonden in 2019 in een Friese schuur waar hij al stond sinds 2002. Wij gingen daar kijken naar een Citroën Xantia Activa V6 en toen bleek bij aankomst dat toen de eigenaar meerdere auto’s had staan, waaronder ook deze CX Prestige. Hij gaf aan dat die auto ook te koop was en zo kwam van het een het ander en hadden we een deal gemaakt.

(Citroën Origins)

Mijn interesse in de CX komt vanuit mijn jeugd; toen ik in 1999 geboren was heeft mijn vader een 85’er CX 25 GTI gekocht en dat was tot 2006 zijn dagelijkse auto. Met enige regelmaat ben ik door hem met die auto opgehaald vanuit school. Dat is waar mijn voorliefde voor de CX begon en zo ook de wens om een keer een Prestige te bezitten. Door het opgroeien met Citroëns is het er bij mij met de paplepel in gegaan. Het merk spreekt mij vooral aan door de combinatie van prachtige techniek en nog mooier design. Al heb ik ook zo mijn zwak voor andere merken. Die eerste CX van mijn vader heb ik overigens nog steeds, maar helaas niet in rijdende staat.

Met mijn vroege interesse in auto’s, is het geen verbazing dat ik zelf al snel over ben gegaan tot de aanschaf van een Citroën. Mijn eerste auto was een Xantia Turbo C.T Activa uit 1999; deze auto bezit ik nog steeds. In totaal heb ik nu, naast de CX, vier stuks Xantia Activa, allemaal in de dezelfde kleur rood. Vooralsnog heb ik eigenlijk maar één auto verkocht, een oranje Saxo 1.0; superleuk om te zien maar niet vooruit te branden, dus ik heb zeker geen spijt dat die is verkocht.

Mijn CX is een 25 Prestige Turbo, in de kleur Gris Renard. De auto wordt aangedreven door een 2,5 liter turbomotor met een vermogen van 168 pk en een koppel van 294 Nm. De CX is de opvolger van de Citroën DS en na introductie bleek dat de compactere afmetingen in vergelijking met zijn voorganger het een minder ideale auto maakten voor het rijden met een chauffeur. De introductie van de CX Prestige in 1976 was het antwoord van Citroën op de kritiek. Het was het topmodel, gebouwd op de 25 cm langere wielbasis die het deelde met de station-variant van de CX die in hetzelfde jaar werd gepresenteerd. Deze grotere beenruimte, samen met de comfortabele stoelen en, vanaf 1977, een verhoogde daklijn, maken van de CX Prestige een waar genot om in te rijden en om in gereden te worden.

‘Het lijkt er sterk op dat het een EX-ambassade auto betreft die door Citroën in 1985 hiertoe aangepast is.’

Aangezien de papieren bij de vorige eigenaar zoek zijn geraakt is het wat lastiger om de historie te achterhalen. Wel ben ik aan de speurtocht naar het verleden begonnen en ik kom langzamerhand steeds meer tegen. Op dit moment lijkt het er sterk op dat het een EX-ambassade auto betreft die door Citroën in 1985 hiertoe aangepast is. Er zit een vlaggenstokhouder in de bumper en er zijn sporen te vinden van een autotelefoon; namelijk een extra antennekabel en een kabel voor de stroomvoorziening van een telefoon die in de motorkabelboom verwerkt is. Omdat de historie niet 100% duidelijk is, weet ik niet hoeveel eigenaren de auto gehad heeft, maar gezien de kilometerstand van 135.000 is het mogelijk dat ik pas de vierde bezitter ben.

De Citroën is nog in relatief originele staat, al is hij wel een hele tijd geleden overgespoten. Het doel is om hem zo origineel mogelijk te houden omdat daarmee het verhaal van de auto goed verteld wordt. Het onderhoud doe ik zelf, met hulp van mijn vader en een goede vriend. Vooralsnog is alleen de extra geluidsisolatie en de period correct Blaupunkt audio niet origineel. Aangezien ik de auto zo netjes mogelijk wil houden en de lage kilometerstand niet te veel wil opvoeren, gebruik ik hem niet dagelijks. Na 20 jaar stilstand doe ik in het verkeer rustig aan, want eerst moet alles goed in orde zijn. Wat ik zelf erg mooi aan het ontwerp vind, zijn de lange motorkap en natuurlijk de concave achterruit.

Er was niet heel veel werk nodig om de CX op de weg te krijgen: een nieuw brandstofpomprelais, nieuwe bougies, olie, contactslot en het gangbaar maken van de ruitenwissermotor. Het scheelt dat ik zelf in staat ben om veel technische dingen te doen.

Het is echt een bijzondere auto waar ik veel reacties op krijg. De meeste reacties zijn positief, maar natuurlijk zijn er ook wel eens opmerkingen over dat de CX onbetrouwbaar zou zijn. Ondanks het feit dat ik twee keer stil ben komen te staan ben ik het daar niet mee eens. Het waren oorzaken die ik had kunnen verwachten: de eerste keer waren het de BDP-sensoren die bekend zijn als een zwak punt en de tweede keer was het de brandstofpomp die overleden was doordat het filter volgeraakt was. Het opknappen van het interieur, met afstand het slechtste deel van de auto, heeft nu mijn aandacht en verder wil ik het achterstallig onderhoud inhalen.

De Citroën brengt mij tot nu toe vooral naar evenementen, zoals onlangs naar de Octane Scramble in Amersfoort. Omdat hij pas sinds april van dit jaar op de weg is, zijn we er nog niet mee op vakantie gegaan. Wel heb ik een weekendje Parijs met de auto achter de rug en die 1200 kilometer zijn zonder problemen afgelegd. De foto’s die ik daar gemaakt heb laten zien dat de auto daar in zijn natuurlijke habitat was.

Aangezien mijn wensenlijstje van auto’s die ik ooit nog wil bezitten vrij groot is, zal dit zeker niet de laatste auto zijn die ik heb gekocht. Maar zoals deze rubriek wel vaker eindigt: de CX ga ik zeker niet vervangen door een andere auto. Hij blijft!

Man & Machine

Citroën CX 25 Prestige Turbo (1985)

Bart Veldhuizen

Dit is niet de eerste Citroën CX in Man & Machine. Lees ook: Een droomauto in Sable Cendre


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Als luchtgekoeld je passie is…

Volgend bericht

Een Ponton met patina





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Als luchtgekoeld je passie is…

“Er zijn mensen die hun droomauto gewoon kopen, maar ik maak hem liever zelf.” Sven Haverkamp heeft al zijn kennis van luchtgekoelde...

11 November 2022