Laatste nieuws

Een cabrio met emotionele waarde

Man & Machine / 10 september 2021

De Golf 1.8i Cabrio van Gerben en Marleen Bouwhuis is meer dan een leuke hobbyauto voor picknicks en dagtripjes. De emotionele waarde van deze cabrio is bijzonder groot.  

“Na het veel te vroege overlijden van mijn beste vriend, heb ik in overleg met zijn vrouw de Golf overgenomen. Hij had de auto al 15 jaar in zijn bezit en het was de auto waaraan we samen veel gewerkt en mee gereden hebben. Een VW-specialist uit Wijk heeft de Golf destijds uit Duitsland geïmporteerd en mijn vriend Alex heeft hem daar gekocht. Het is een originele Volkswagen Golf 1.8i uit 1988 en de injectiemotor levert 90 pk. Hij ziet er heel goed uit en dat komt omdat de auto is overgespoten en we het interieur een update gegeven hebben. We krijgen dan ook vaak het commentaar dat hij ‘als nieuw’ lijkt. Niet origineel aan onze Golf is de zogenaamde booskijker, de strip boven de koplampen, maar ik vind dat dit de auto een mooie uitstraling geeft. De carterpan, het kleppendeksel en de distributiekappen heb ik laten stralen en spuiten en ik heb een sportdemper gemonteerd.”

Volkswagen introduceerde de Golf Mk1 Cabrio in 1979. Het strakke ontwerp van de Golf, van de hand van Giorgetto Giugiaro, heeft zelfs nu, 42 jaar later, nog een tijdloze uitstraling. De veiligheidseisen die in die tijd aan een cabriolet gesteld werden, zeker in de Verenigde Staten, hebben ertoe geleid dat de Golf werd voorzien van een rolbeugel; een aanpak die in die tijd gevolgd werd bij de cabrio-versies van de Ford Escort, de Peugeot 205 en de Opel Kadett. Volkswagen ontwikkelde de cabriolet samen met Karmann en bij deze laatste had de productie plaats. De auto bleef tot 1993, lang nadat de Golf Mk2 in 1983 al was geïntroduceerd, in productie. In 1987 onderging het model een facelift en uiteindelijk heeft Karmann er 389.000 stuks van gemaakt. Inmiddels zijn goede, nietverprutste exemplaren van de Golf Cabrio erg in trek bij autoliefhebbers, met een stijgende waarde tot gevolg.

“Van jongs af aan ben ik een autoliefhebber met interesse voor allerlei soorten auto’s. Mijn eerste eigen auto was een Opel Kadett GT, die gevolgd werd door een Audi 80 Sport en daarna kwam er een Mercedes C180 sport. De Golf is nu niet de enige hobby auto die wij hebben, want er staat ook een Ford Mustang te wachten om gerestaureerd en opgebouwd te worden, dus zodra we tijd hebben komt die aan de beurt. Verder heb ik een BMW 325i (E30) trackday auto waarmee ik samen met een maat nog wel eens het circuit op ga tijdens een ‘vrij rijden’ dag. Mijn liefde voor de techniek van alles wat beweegt wordt bevestigd door de twee klassieke Sparta brommers die ik ook nog heb. Als ik nog droom van andere auto’s, dan komen een Porsche 911, Ford GT40 of een Ford Mustang Fastback GT500 naar boven. Misschien ooit.”

“Deze auto verkoop ik natuurlijk nooit, die heeft een grote emotionele waarde. Marleen en ik rijden met mooi weer met het dak open en dat is biedt veel plezier; picknickmand mee, muziek aan, petje op en gaan. In een cabriolet heb je veel meer beleving van autorijden en van de omgeving. Daar is geen groot vermogen voor nodig, want open rijdend met de beschikbare 90 pk komt de auto prima met het verkeer mee en is de topsnelheid van 166 km/h altijd nog ver weg. Omdat ik monteur ben kan ik zelf veel aan de auto doen en ook het onderhoud pak ik graag zelf aan. Wel ben ik voorzichtig met de Golf omdat ik hem graag in deze staat wil houden, dus ik zal zeker niet overal parkeren. We pakken hem veel voor klassiekerritten en bezoek aan evenementen en met mooi weer hebben we Friesland, Bad Bentheim en Zandvoort (Classic Grand Prix) al afgevinkt.”

“De reacties van voorbijgangers zijn altijd positief. Net als bij Kevers en Volkswagen busjes, heeft deze eerste Cabrio een sympathieke uitstraling en als gevolg daarvan zien we veel duimpjes omhoog en vaak een brede glimlach van herkenning of nostalgie. Voor mensen die op zoek zijn naar een Golf Cabrio geef ik graag het advies om een zo origineel mogelijk exemplaar te vinden. Er is een tijd geweest dat de auto populair was bij tuners, waardoor er veel zijn verlaagd en op andere manieren zijn aangepast; vaak met een twijfelachtig resultaat tot gevolg. De prijzen die nu gevraagd worden liggen tussen de 5.000 en 15.000 euro, vanzelfsprekend afhankelijk van de staat. Het is echt een aanrader en ik denk dat de waarde van goede exemplaren alleen maar zal stijgen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Volkswagen Golf 1.8i Cabrio (1988)

Gerben Bouwhuis

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Details van de Jaguar C -type Continuation

Volgend bericht

'Bella Italia' met een Lancia Thema





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Details van de Jaguar C -type Continuation

Jaguar Classic produceert een klein aantal nieuwe, met de hand gebouwde exemplaren van de iconische Jaguar C-type om het 70-jarig...

4 September 2021