Laatste nieuws

Een droomauto in Sable Cendré

Octane Auto's / 23 april 2021

Als opvolger van de legendarische DS moest de Citroën CX aan hoge verwachtingen beantwoorden. Voor Roeland Lambrechts was de CX al sinds zijn tiende jaar een droom, die inmiddels in de kleur Sable Cendré is uitgekomen.

In juni 2017 kwam ik, via een bericht over een te koop aangeboden CX,  terecht in Spa. De eigenaar had heel wat auto’s te koop staan in een opslagplaats, waaronder een Citroën BX, een XM en de CX, maar ook auto’s van Mercedes en BMW. Een ophanden zijnde bouwproject noopte hem om de voorraad snel te verkopen, waardoor ik het geluk had dat ik mijn droomauto voor een prikje kon overnemen. Wel met de garantie dat de auto in België zou blijven en terecht zou komen bij een liefhebber. Aan die voorwaarden kon ik gemakkelijk voldoen en de koop werd afgerond. Een mooie bijkomstigheid: mijn CX bleek een zogenaamde ‘oer-CX’ te zijn.”

“Deze CX 2200 is een exemplaar uit het eerste productiejaar, uitgevoerd in de typische introductiekleur ‘Sable Cendré’. In de zomer van 1974 werd de CX, als opvolger van de illustere DS, officieel aan de pers voorgesteld. Dat gebeurde in Lapland, waar 400 journalisten van 15 juli tot en met 26 augustus de auto aan de tand mochten voelen. Tegelijk met de beursintroductie van de CX op het autosalon van Parijs, begon de zogenaamde Raid Arctique: 3.400 km en Citroën CX 2000 et 2200 du cercle polaire à Paris’. In totaal reden 25 chauffeurs, geselecteerd uit deelnemers aan de in 1973 gehouden ‘Raid Afrique en 2CV’, de nieuwe Citroëns van Lapland terug naar Citroën’s showroom op de Champs-Élysées in Parijs. De auto werd in 1975 door een internationale jury gekozen tot Auto van het Jaar.”

“De 2000 werd als eerste versie geïntroduceerd en vanaf maart 1975 zou de CX 2200 leverbaar worden. De CX 2200 onderscheidt zich van de 2000 door een sterkere motor; de 2175 cm3 krachtbron uit de DS 21 met een vermogen van 112 pk. Maar daarnaast beschikte de 2200 over een betere interieurbekleding, elektrisch bediende ramen voor en de zeer specifieke inox wieldoppen, ook wel moondiscs genoemd. In deze configuratie is de auto maar enkele maanden in productie geweest omdat de CX 2200 Pallas in het vierde kwartaal van 1975 zijn plaats innam.”

“De geschiedenis van mijn auto is in juli 1975 begonnen toen hij werd aangeschaft door een ouder echtpaar uit Luik, dat de CX in 1981 omwille van gezondheidsredenen moest verkopen aan de lokale garage Dehon. De auto had maar zeer weinig kilometers op de teller en kwam uiteindelijk via twee andere eigenaren in 2006 terecht bij de vorige eigenaar van wie ik hem heb gekocht. In die lange periode werd er weinig met de Citroën gereden en stond hij in een goede stalling, wat ervoor zorgde dat deze auto van meer dan 30 jaar oud er zeer strak uitzag en amper 48.000 km gereden had. Een goede inspectie leverde meer inzicht op in de staat van de CX; het bleek een keiharde auto te zijn met weinig tot geen roest en na een grondige onderhoudsbeurt en vervanging van de bobine was hij als herboren.”

“De auto is een bron van veel plezier, ook al gebruiken we hem sporadisch, bijvoorbeeld in de weekeindes om er mooie tochtjes mee te maken. Het hoogtepunt was de deelname aan het bijzondere evenement ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van Citroën, dat op 19-21 juli 2019 gehouden werd in La Ferté-Vidame in Frankrijk. Er kwamen meer dan 60.000 bezoekers op af en 4.500 Citroëns uit de hele wereld gaven acte de présénce, waaronder vanzelfsprekend mijn ‘oer’-CX 2200. Het feest was werkelijk schitterend georganiseerd, met aparte parkeerplaatsen per autotype, shows, een galadiner met de familie Citroën en het huidige management. Helemaal fantastisch was de mogelijkheid om met je eigen Citroën een testrit te rijden op de vlakbij gelegen circuit, op een immens domein van 900 hectare dat door hoge muren volledig afgesloten is van de buitenwereld. Je kunt daar eindeloos rijden op allerhande wegen, van kasseistroken tot en met ‘autostrades’. Voor mij was dit was een uitzonderlijke belevenis, zeker toen ik in mijn achteruitkijkspiegel een DS, een Traction Avant en een 2CV zag volgen.”

“Mijn interesse voor Citroën is door mijn ouders zaliger ontstaan; zij kochten destijds elke drie jaar een nieuwe Citroën en ik mocht vaak mee om de keuze mede te bepalen. Hun autoportfolio beslaat een hele reeks auto’s van het merk: 2CV, Ami6, Ami8, GS Club, GSX (1975), GSX (1978), GSAX3, enkele BX’en en als laatste een Xantia! Toen ik tien jaar was hebben we een proefrit gemaakt in een CX en vanaf dat moment was dat mijn droomauto. Mijn ouders kochten in plaats van de CX een mooie, knalgele GSX, maar ik kon 42 jaar later eindelijk mijn droom uit laten komen met de aanschaf van de CX.”

“De CX is een nu een auto die steeds meer verzameld en gekoesterd wordt; toen ik in 2019 een exact gelijke auto voor 24.500 euro te koop aangeboden zag op Interclassics in Maastricht, schrok ik toch wel even. Mijn CX stemt tot voller tevredenheid. Hij is qua uiterlijk niet helemaal perfect, maar met wat ‘patina’ is hij wel helemaal origineel en ook nog voorzien van de originele stickers, zoals ‘Citroen CX: Voiture de l’Année’. Voor mij is en blijft het een nostalgische wagen, nog steeds futuristisch – zie het dashboard – en een mooie creatie van het ontwerpteam onder leiding van Robert Opron. Het team heeft naast de CX ook andere iconen zoals de GS en de SM ontworpen. Hoogtepunt is en blijft het rijcomfort dankzij de hydropneumatische vering en de uiterst zachte zetels, iets dat vandaag nog zelden te vinden is in moderne auto’s. Met een top van 186 km/h kan mijn CX nog prima meekomen in het huidige verkeer. Wat mij tot de conclusie brengt dat het voor mij een leuke auto blijft waaraan ik zeker nog wat jaren plezier aan hoop te beleven.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën CX 2200 (1975)

Roeland Lambrechts (B)


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Afscheid van de Mini van Soichiro

Volgend bericht

Afscheid van drie oude liefdes - en een huis





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Afscheid van de Mini van Soichiro

In een van de eerste Octane Magazines presenteerde Luc Weenink met trots zijn vrolijke Honda N600 en trok hij een parallel...

17 April 2021