Laatste nieuws

Relaas van een enthousiaste Alpinist

Man & Machine / 2 april 2021

Ad van Houdt heeft al veel plezier gehad van zijn Renault Alpine A310 V6; van een klaverblad nemen op hoge snelheid tot racen op de Péage richting Nice.

“Begin 2015 kreeg ik de kans om een niet-verprutste Alpine A310 aan te schaffen. De Alpine-blauwe auto bleek in 1989 in Nederland geïmporteerd te zijn en kwam oorspronkelijk uit de omgeving van Vaduz, Zwitserland. De Alpine is in Nederland opgeknapt en in het huidige rood gespoten. De wagen is zo veel mogelijk origineel gelaten; op de kleur na zijn alleen de uitlaten vervangen voor verchroomde exemplaren wat een uitstekende verbetering is. Het is een 2,7-liter V6 die ongeveer 150 pk levert wat voor een auto die 980 kg weegt helemaal niet slecht is.”

Alpine A310 kwam in 1971 op de markt met een getunede viercilinder motor (1.647 cm3, 125 pk) uit de Renault 17 TS Gordini en is te herkennen aan de zes koplampen. In 1976 gevolgd door de A310 V6 Phase 1 (2.700 cm3, 150 pk), totdat in 1980 Robert Opron de Alpine onderhanden nam waarmee de Phase 2 V6, te herkennen aan het front met perspex glas voor de vier koplampen, het licht zag.

“Mijn Alpine heeft na deze opknapbeurt ongeveer 25 jaar in de showroom van de Renault dealer in Deurne gestaan. Doordat de auto zo lang heeft stilgestaan moest ik er best veel aan doen om hem weer goed en rijdend te krijgen. De carburateurs zijn gereviseerd, alle koelslangen zijn vervangen door nieuwe siliconen exemplaren, de radiator is vervangen voor een koperen exemplaar, alle pompen en pakkingen zijn vernieuwd, de koppeling is vernieuwd, de koppakkingen en alle sensoren zijn vervangen, de remmen plus de hoofdremcilinder zijn gereviseerd, de veren en schokdempers zijn vervangen door nieuwe, instelbare exemplaren en ik heb het interieur opgeknapt. Op stapel staat nog het vervangen van de koplampvensters omdat die helaas aan het delamineren zijn.”

“Een beetje soepel in de lage Alpine komen vergt enige oefening, maar dat went snel. Bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot komt de zescilinder pruttelend tot leven. Het duurt, door de grote hoeveelheid vloeistoffen, vrij lang om de motor warm te krijgen. Maar dan kunnen er echt toeren gemaakt worden en dan gaat de Alpine als de brandweer. Op dit moment zitten er Toyo semi-slicks om de achterwielen en dat geeft een superieure grip. De A310 vreet zich vast in de bocht, wat hilarisch is als ik hard een klaverblad neem en de auto’s achter me tegen de grens van hún grip aanlopen omdat ze willen volgen.”

“Ik gebruik mijn A310 alleen met mooi weer voor leuke vakantiereizen. We zijn er mee maar Venetië geweest, we hebben de Alpen doorkruist en Frankrijk is inmiddels ook bekend terrein. Een A310 is feitelijk een 2+2 met achter de stoelen voldoende ruimte voor een kampeeruitrusting; een tweepersoonstent, kookgerei, twee kampeerstoelen en een tafeltje, slaapzak, twee kussens en matjes. Er is dan nog plek over voor een voorraadje voedsel. Alle technische zaken zoals gevarendriehoek, brandblusser, reserveonderdelen, olie, water en wat gereedschap gaan voor in de neus. Op de camping hebben we altijd veel bekijks om wat er allemaal uit dat kleine rode sportwagentje komt.”

“Het leukste avontuur dat ik ermee heb beleefd, was afgelopen zomer. In een Facebook-groep van Alpine-bezitters postte een Fransman een berichtje of er interesse was om Gotti wielen te ruilen tegen exemplaren van PLS. Op mijn Alpine zaten de gewenste PLS wielen en ik was al een tijdje op zoek naar een bepaald type Gotti’s, waarmee het toeval bevestigd werd dat wij exact elkaars wielen zochten. In mijn beste Frans heb ik een berichtje gestuurd met een paar foto’s. De goede man reageerde binnen tien minuten in vloeiend Engels. Hij bleek net boven Nice te wonen en dat is niet om de hoek en bovendien was het midden in de Corona lockdown. Zodra die werd opgeheven hebben we er een vakantie van gemaakt en samen met mijn vrouw Merian ben ik naar Zuid-Frankrijk gereden en hebben we bij Sébastien thuis de wielen omgeruild.”

“Sébastien had aangeboden de voorste wielen te voorzien van nieuwe banden als compensatie voor de lange rit naar Nice. Dat was fijn want mijn voorbanden waren aan vervanging toe; een Alpine verslijt namelijk alleen zijn achterbanden, de voorbanden moet na ongeveer zeven jaar vervangen worden vanwege de ouderdom. Na het omwisselen van de wielen stonden we als twee Alpinisti schaapachtig naar onze wagens te grijnzen, als twee pubers naar hun nieuwe merkschoenen. Met een biertje om 11 uur in de ochtend beklonken we de wederzijdse tevredenheid; de PLS wielen stonden erg goed op de zilverblauwe Alpine van Sébastien en zijn Gotti’s met goudkleurig hart en rode naafkap ‘bekten’ veel beter op mijn auto. Daarna hebben we een testrit gemaakt om zeker te zijn dat alles goed was gemonteerd. En dat werd bevestigd. Wel fijn dat zo een avontuur goed afloopt; het schept vertrouwen in de mens en in de Alpine.”

“Bij elkaar hebben we die vakantie meer dan 3600 kilometer afgelegd. In Grenoble stonden we in de file bij 38 graden buitentemperatuur, we hebben bergpassen en kronkelige 80 km weggetjes gereden en geracet op de Péage. En dat allemaal in de auto waar ik weg van ben, al sinds dat ik het model voor de eerste keer gezien had in mijn jonge jaren. Het comfort, karakter, markante lijnenspel en de kracht maakt mijn Alpine Renault A310 V6 een heel fijne auto.”

De grote sliderfoto is gemaakt door Lou van Houdt

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Renault Alpine A310 V6 (1980)

Ad van Houdt


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Geïllustreerde passie voor auto's

Volgend bericht

Meer aandacht voor klassiekers als erfgoed





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Geïllustreerde passie voor auto's

Ron de Haer is grafisch ontwerper en illustrator. Nadat hij jarenlang gewerkt had bij een uitgeverij voor vakbladen,...

31 March 2021