Laatste nieuws

Een Ferrari, een Porsche en automobiele familiegeschiedenis

Man & Machine / 19 november 2021

Nadat wij een Ferrari 308 GTS QV op onze Instagram-pagina hadden geplaatst, in een fotoserie over de Targa Florio, meldde zich al snel de eigenaar van de auto. Marcel Adelmann uit Zwitserland is een petrolhead bij uitstek en hij vertelt graag over zijn Ferrari, zijn Porsche 964 en zijn ‘automobiele’ familiegeschiedenis. 

“Het was erg leuk om mijn Ferrari bij Octane Magazine op Instagram tegen te komen. Mijn vrouw en ik reden de Targa Florio met onze Ferrari 308 GTS QV, samen met vrienden van ons in een Datsun 240Z. Mijn naam is Marcel, ik ben 36 jaar oud en ik woon en werk in Zwitserland. Mijn ouders zeggen dat ‘auto’ het eerste woord was dat ik kon zeggen. Mijn geboortehuis stond in Stuttgart, net om de hoek van de fabriek van Porsche.

Foto: Onno Blaauw (Classic-Mike, Targa Florio)

Onze familie heeft een grote historie in auto’s, dus het is geen wonder dat ook ik een echte petrolhead ben geworden. Een oudoom van mij begon in de jaren ’70 in Duitsland met het importeren van exclusieve Italiaanse auto’s; Ferrari, Maserati, Lamborghini en De Tomaso. Hij leefde tussen de Miura’s, 300 SL’s, Pantera’s en Daytona’s; het was een autoparadijs. Importeren betekende toen dat hij naar de fabriek vloog, de auto ophaalde en ermee over de bergen naar Duitsland terugreed. Dat werd al snel de taak van mijn vader toen hij twintig jaar oud was. Hij kan nog steeds ongelofelijke verhalen vertellen over die reisavonturen.

Mijn eerste levende autoherinnering is aan de 911 2.7 (G-body) in ‘Preussich Blau’ met gepolijste Fuchs-wielen. Deze auto was betrokken bij een ongeluk en mijn vader heeft hem zelf helemaal als nieuw opgebouwd. In die tijd restaureerde hij ook Jaguars, Alfa Romeo’s en andere merken, gewoon om te voorzien in zijn levensonderhoud. Toen mijn moeder in 1985 van mij was bevallen in het ziekenhuis, werd ze door mijn vader opgehaald in een Alfa Romeo Spider; het was januari en een van de koudste winters ooit, met temperaturen rond de -20 graden en een dikke laag sneeuw op de wegen.

Mijn vader is mijn auto-held, hij heeft mij alles geleerd dat ik van auto’s weet , inclusief hoe hard maar veilig te rijden. Er zijn zoveel herinneringen, ik kan er een boek over schrijven. Twee dagen nadat ik mijn rijbewijs had behaald, zette hij me in een Maserati 4200 Spyder om op de Duitse Autobahn te laten zien hoe hard de auto en ik konden rijden. Het was de eerste keer dat ik sneller dan 300 km/h heb gereden.

Vanzelfsprekend prijs ik mezelf gelukkig dat ik tussen deze exotische auto’s ben opgegroeid. Dat was de inspiratie en motivatie om er zelf ooit een te kunnen betalen. Toen ik eenmaal een gezin had verschoof de focus natuurlijk een beetje, maar ik vind het nog steeds belangrijk om het kind in me levend en dromend te houden.

Alleen oude auto’s hebben mijn interesse, want ik hou ervan om in de geschiedenis te duiken en om alles rond de auto te leren; de onhebbelijkheden, de do’s and don’ts, maar vooral het weggedrag , het schakelen, de koppeling en hoe alles dynamisch samenwerkt. Veel mensen vertellen me dat er altijd wel iets mis is met oude auto’s en dat gebruiken ze als excuus om er zelf geen te kopen. Maar het inspireert mij juist om de machine te beheersen en de ziel van de auto de ontdekken. Natuurlijk gaat dat soms gepaard met ellende, vooral als er iets kapotgaat, maar dat zie ik dan toch als onderdeel van het leerproces. Het is de moeite zeker waard.

Ferrari 308 GTS QV

Het hebben van een Ferrari heeft altijd al hoog op mijn verlanglijstje gestaan. Toen ik 30 werd wilde ik mezelf een cadeau geven en was ik dicht bij het kopen van een Porsche 997. Ik had geen dagelijkse auto nodig, want mijn woon-werk verkeer deed ik met het openbaar vervoer. Op weg naar Milaan belde ik mijn vader. We spreken altijd over auto’s en ideeën met elkaar en hij vroeg me waarom ik niet ‘de 308’ zou kopen. Hij refereerde aan een schuurvondst, de 308 GTS QV die hij een tijdje geleden had gekocht. De auto had wat restauratie nodig, maar was zeker de moeite waard.

Nadat ik had opgehangen duurde het minder dan vijf minuten voordat ik hem terugbelde met een duidelijk ‘JA!’. Het was het begin van een vader-zoon project op afstand, want hij woont in Berlijn en ik heb mijn bedrijf in Zwitserland. De 308 was rood en die kleur hebben we behouden. We hebben de Ferrari helemaal origineel gehouden, maar er is geen schroef die we niet in handen gehad hebben. Alleen zijn de ophanging en daarmee de wegligging en stand , verbeterd met Wilbers verstelbare veren.

De 308 had 36.000 kilometer op de teller en wij hebben er daar 19.000 aan toegevoegd. De dag nadat de auto af was ben ik naar Milaan gereden, om mijn vriendin (nu mijn vrouw) op te halen voor een lang weekend in Val d’Orcia, Toscane. Afgelopen zomer zijn we daar getrouwd. De Ferrari is een lid van het gezin geworden, een betrouwbare reisgenoot en de auto waarmee we rally’s rijden, zoals dit jaar de Arosa Classic en de beroemde Targa Florio in Sicilië. Waar we dus voor de camera van Octane Magazine verschenen…

Porsche 964 Carrera 4

De Porsche is mijn dagelijkse auto en het plezier dat ik beleef, elke keer dat ik er naartoe loop,  is moeilijk te omschrijven. De sleutel links, starten en… kippenvel. Het is natuurlijk ook de directe link naar de plaats waar ik ben opgegroeid en waar ik als jonge ingenieur gewerkt heb.

Toen ik met een vriend wat ging drinken na het werken, spraken we (natuurlijk) over auto’s en horloges en ik vertelde hem dat de 964 voor mij de ultieme 911 was. Hij kwam met de mededeling dat een collega van hem van een 964 af wilde omdat zijn vrouw zwanger was. Hoewel ik niet echt in de markt was om er een te kopen, ben ik toch gaan kijken om er een rondje in te rijden. De eigenaar was een ‘cool guy’ en hij gaf me de sleutels en zei dat ik de auto maar een weekendje mee moest nemen. Dus ging ik met mijn vrouw, in de Porsche, dat weekend ons jubileum vieren in het Bürgenstock Resort, gevolgd door een kleine reis door de Alpen. Mijn vrouw reed ook een stuk en we waren helemaal verkocht.

De auto was (en is nog) niet in perfecte uiterlijke conditie, maar technisch is hij zeer solide. Er stond 230.000 kilometer op de teller toen ik hem kocht, de motor was al volledig gereviseerd en er was een nieuwe versnellingsbak gemonteerd. Inmiddels heb ik er meer dan 100.000 kilometer mee gereden, en dat in tijden van lockdown. Het is waarschijnlijk de beste auto die ik ooit heb gehad. Geschikt om mee naar de Italiaanse kust te rijden, maar ook om met een imperiaal erop de bergen in te gaan om te snowboarden. Ook het circuit is geen probleem voor de 964.

De Porsche is door mij op veel punten aangepast. We hebben Bilstein B16 dempers, een Cup-uitlaat en een snellere chip gemonteerd, en het vermogen ligt nu rond de 300 pk. Het exterieur is verbeterd met RS-luchtinlaten en driedelige Speedline wielen, die moeilijk te vinden waren in Cup-afmetingen.

Auto’s hebben altijd veel voor mij betekend en dat zal zeker zo blijven. Het is leuk om te zien hoe de gemeenschap van autoliefhebbers werkt. Vanaf het eerste contact merk je dat je veel gemeen hebt met andere petrolheads en er zijn mooie vriendschappen uit ontstaan. Mijn ‘best man’ heb ik ontmoet tijdens de Petrolicious Rallye, een paar jaar geleden. De jonge generatie staat open voor alle merken, het maakt niet uit wat je rijdt, als je maar autoliefhebber bent. Er is geen afgunst of scheiding meer tussen de merken, zoals dat vroeger wel het geval was.

Natuurlijk ben ik mijn ouders dankbaar voor de gekte die ze er al vroeg bij me ingebracht hebben. En mijn vrouw/co-piloot voor het feit dat ze altijd met me meerijdt. Ik heb recent een Maserati Gransport kunnen kopen die begin december wordt afgeleverd; weer een speciale auto om herinneringen mee te gaan maken!

MAN & MACHINE / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ferrari 308 GTS QV & Porsche 964 Carrera 4

Marcel Adelmann (CH)


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Porsche 718 Cayman GT4 RS én RS Clubsport

Volgend bericht

Ferrari, Porsche and automotive family history





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Porsche 718 Cayman GT4 RS én RS Clubsport

Een hoogtoerige middenmotor met een vermogen van 500 pk en een leeggewicht van 1.415 kilogram; de Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe...

17 November 2021