Laatste nieuws

Een Fulvia voor 50 euro

Octane Auto's / 22 januari 2021

Een dinerbon van 50 euro bleek voldoende om Huub van Vugt de gelukkige eigenaar te maken van een Fulvia Berlina. Er moest echter nog veel gebeuren voordat de Lancia blinkend als trouwauto kon dienen.

De Lancia Fulvia, ontworpen door Antonio Fessia, kwam in 1963 op de markt als kleine zuster van de Flavia en opvolger van de Appia. De Fulvia is de meest succesvolle Lancia uit het pre-Fiat tijdperk; in de fabriek in Chivasso zijn meer dan 300.000 exemplaren vervaardigd. Met voorwielaandrijving, rondom schijfremmen en een V4was het voor die tijd een innovatieve auto. De tweede serie van de Fulvia Berlina, de ‘nuova Fulvia’, had een 20 millimeter langere wielbasis, een hogere daklijn voor meer hoofdruimte, een moderner dashboard en gewijzigde achterlichten en bumpers.

In 1974 eindigde de productie van de ‘2000’ sedan. Waar de Fulvia Coupé mede dankzij rally-successen nu nog tot de verbeelding spreekt van liefhebbers en verzamelaars, blijft de Berline een beetje in de schaduw achter. Onterecht, want het is een doordachte en charmante sedan met goede rijeigenschappen. In 2003 presenteerde Centro Stile Lancia op de beurs van Frankfurt een opvallende Fulvia conceptauto, gebaseerd op het onderstel van de Fiat Barchetta. Dit ontwerp van het team van Flavio Manzoni heeft het productiestadium helaas nooit gehaald.

“Mijn Lancia Fulvia Berline is een ‘II’ uit 1972. In deze auto ligt de 1.300 cm3 V4met een vermogen van 95 pk. Er zijn van dit model slechts 1.300 stuks gebouwd, dus ik krijg leuke reacties van mensen die er verstand van hebben, want het is een zeldzaamheid.”

“De Lancia stond al jaren in de tuin van een goede vriend van mij; zijn vader was vast van plan om de Fulvia op te knappen. Maar toen hij daar net mee begonnen was, was een ongeluk tijdens het snoeien van een boom er oorzaak van dat hij zijn motivatie verloor. De boom viel op de voorkant van de auto en daarmee leek het project uitzichtlozer dan ooit. Zelf was ik toen 22 jaar oud en stiekem op zoek naar een leuke Mini Cooper voor een minimaal budget. Maar alle Mini’s die ik bekeek, bleken waarschijnlijk in verband met mijn budget meestal exemplaren te zijn met roest en motorproblemen.”

“In de tijdlijn van Facebook kwam ik een bericht tegen met een foto van de tuin van mijn vriend. Vooral de vermelding dat alles uit de tuin weggehaald zou worden om plaats te maken voor een caravan deed mij besluiten om hem een mailtje te sturen met de vraag wat er dan met de oude Lancia ging gebeuren. Het antwoord was dat, als ik de auto binnen drie weken kon ophalen, ik mezelf de nieuwe eigenaar mocht noemen. Nog diezelfde avond ben ik langs gegaan om ‘mijn project’ te inventariseren.”

“De Lancia trof ik aan onder een zeil met allemaal spullen er bovenop. Na een korte  inspectieronde heb ik de plannen om een Mini te kopen achter mij gelaten en ben ik het avontuur met de Lancia begonnen. Om de eigenaar niet helemaal met lege handen achter te laten heb ik een dinerbon ter waarde van 50 euro gekocht, zodat hij in elk  geval een leuke avond kon hebben na de stress van de auto. Die 50 euro bracht mij op het idee om de Lancia op Instagram de accountnaam ‘@50buckscar (a simple brown Lancia)’ te geven en de auto daar te delen met andere liefhebbers.”

“De dagen volgend op de ‘koop’ ben ik begonnen met het opbouwen van de auto. Toen alle rondslingerende onderdelen zoals de bumpers en spiegels op de plek zaten waar ze thuishoorden, werd het tijd om te kijken of de Fulvia nog wel wilde starten. Dat viel mee, want na wat afstellen en met een nieuwe accu kwam de motor opeens tot leven. Mijn kennis van autotechniek was beperkt dus bracht ik de Lancia voor de basiszaken en een APK-keuring naar mijn garagist. Na heel veel sleutelen en veel laswerk kwam hij uiteindelijk door de keuring en kon ik er daadwerkelijk mee de weg op! Samen met mijn vriendin heb ik er dat jaar tot de winter mee gereden zonder verder veel aan de auto te doen; een goede periode om hem echt te leren kennen.”

“De winterstalling bood gelegenheid en ruimte om aan de Lancia te werken. Beetje bij beetje heb ik de Fulvia gedemonteerd om uiteindelijk de schuurmachine op te pakken en  de carrosserie helemaal kaal te schuren. Een gigantische klus die ik niet graag had voltooid zonder de hulp van mijn vrienden. Na heel veel uren schuurwerk was de auto klaar voor lassen en spuiten, een klus die ik moest uitbesteden. Ondertussen bezocht ik dagelijks Ebay en Marktplaats om de juiste onderdelen te vinden, wat achteraf veel lastiger bleek dan ik had gedacht. Met een prachtige rood-bruine laklaag op de carrosserie kon ik de auto opbouwen en afmaken. In mijn hoofd was het aankomende Spa-Italia evenement een deadline geworden en mijn harde werken werd op tijd beloond met een trots rondje over het circuit van Spa-Francorchamps. De Fulvia was zelfs al een paar maanden daarvoor af.”

“Sinds de restauratie zijn er nog nieuwe verstralers op de bumper gemonteerd en heb ik de uitlaat voorzien van een extra klep om de Lancia een beter geluid te geven. Tijdens het restaureren heb ik in Italië handgemaakte kelken gevonden en die zijn inmiddels op de carburateurs gemonteerd.”

“In het begin had ik niet verwacht dat de Lancia zo’n ontzettend leuke auto zou zijn. Toen ik hem overnam en er voor het eerst echt mee kon rijden begon de liefde voor de auto. Vorig jaar ben ik met mijn vriendin getrouwd en was de Lancia (uiteraard) onze trouwauto. Het volgende plan op ons lijstje is om de auto mee te nemen naar zijn geboorteland. Een reis naar Italië in deze charmante Lancia lijkt ons iets om naar uit te kijken.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lancia Fulvia Berlina II (1972)

Huub van Vugt


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een Mercedes 170 S met een verhaal

Volgend bericht

Een hommage aan de '62 Breadvan





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een Mercedes 170 S met een verhaal

Een opvallende verschijning in ‘de showroom’ is deze Mercedes 170 S van 1952, ten eerste omdat hij in heel goede...

18 January 2021