Laatste nieuws

Een gezegende cabriolet

Showroomsterren / 27 maart 2021

Wij werden door Octane-lezer Alex Hermans getipt dat op de website van Classic-Trader een echte ‘showroomster’ wordt aangeboden: een BMW 3.5 CSI Cabrio ‘Turbo’ uit 1974. 

Karmann heeft de E9 Coupé voor BMW gebouwd in de periode van 1968 tot 1975. Tijdens de productie ontwierp Karman op eigen initiatief een E9-cabriolet en presenteerde deze aan BMW. Dit idee werd echter niet goed ontvangen door BMW, aangezien de firma Baur in 1968 al een 02 cabriolet klaar had staan voor marktintroductie. Een decennium later pakte Jürgen Dreschel het idee weer op en ontwikkelde een BMW E9 cabriolet, duidelijk geïnspireerd door het oorspronkelijke concept uit 1969. Op zoek naar nog meer perfectie gaf hij zijn versie de cabriokap van de E30. Hij bood deze kit aan andere Coupé-vrienden aan en zo werden er in de loop der jaren in totaal acht ‘Dreschl-cabrio’s’ gebouwd.

Maar daarmee is het verhaal niet klaar; in de eerste Dreschl cabriolet – het prototype dus – werden de motor, transmissie en assen van de 745i turbo gemonteerd en met een beetje finetuning kwam het vermogen van deze cabriolet op bijna 300 pk. In een uitgave van Oldtimer-Praxis in 1991 is dit verhaal uitgebreid uit de doeken gedaan.

Ondertussen gaf ook BMW zijn zegen aan deze ombouw. Nummer 2 van de acht gebouwde auto’s is in het Technik Museum in Sinsheim te vinden, waarbij de geschiedenis van deze cabriolet wordt uitgelegd. Dreschl, een echte ingenieur, voerde zijn cabriolet uit met een volledig lederen interieur met verwarmde Recaro-sportstoelen, elektrische ramen, gemoderniseerde VDO-instrumenten, automatisch dak, centrale vergrendeling, cruise control, boordcomputer, airconditioning, ‘sound system’, BBS-wielen en een RVS-uitlaatsysteem. Zelf noemde hij het “een van de mooiste cabrio’s die BMW nooit heeft gebouwd”.

De wegligging van deze auto is geweldig, volgens de mensen die ermee gereden hebben. De stijfheid van de carrosserie is indrukwekkend en turbomotor is bruut met een geweldige geluidservaring. De auto wordt nu te koop aangeboden via www.classic-trader.com met uitgebreide documentatie over de geschiedenis van deze bijzondere cabriolet, inclusief alle correspondentie met BMW, de constructietekeningen en overige documentatie. Deze BMW 3.5 CSI Turbo Cabriolet is een unieke auto doordrenkt van geschiedenis. Belangstellenden kunnen zich melden in Keulen bij www.scuderia-sportiva-colonia.com.

Technische gegevens:

Merk/type: BMW 3.5 CSI Cabrio ‘Turbo’

Bouwjaar: 1974

Km-stand: 140.000 km

Transmissie: Automatisch (4 versnellingen)

Motor: 3.420 cm3, 6 cilinder

Vermogen: 300 pk

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Trackday Mustang met een missie

Volgend bericht

Geïllustreerde passie voor auto's





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Trackday Mustang met een missie

Deze Mustang van 1965 vonden we bij ‘Machines with a Mission’, het bedrijf van Mike van Thiel, die zich al 15 jaar...

26 March 2021