Laatste nieuws

Een glimlach van oor tot oor

Octane Auto's / 4 september 2020

Een auto moet je een glimlach van oor tot oor bezorgen, pas dan is het volgens Martijn Goedhart de auto die je moet kopen. Zijn Renault Mégane RS 225 uit 2004 biedt volop het plezier dat hij zocht.

“Het feit dat ik na een jarenlang dienstverband met bijbehorende leaseauto mijn eigen bedrijf gestart ben, gaf mij als autoliefhebber opeens de vrijheid om een auto te kiezen die ik echt wilde rijden, in plaats van een auto die in het zakelijke keuzelijstje stond. Eerst betrapte ik mezelf erop dat ik toch weer op zoek ging naar een ‘verstandige’ auto, ruim en zakelijk verantwoord. Maar toen ik zonder enige emotie na een proefrit uit een Volvo S60 stapte, besloot ik toch te gaan voor een auto met veel meer emotie en sportiviteit: liefst een snelle hatchback van Renault. Bij Robert J. Special Cars in Renkum stond een Mégane RS in de kleur waarmee de auto ook ooit in de folder stond: Orange Sanguine. De auto was van Robert Rongen, de eigenaar van de zaak en hij had hem nieuw gekocht in 2004, speciaal in die kleur. De Renault viel zelfs in een showroom tussen een Alfa Romeo 156 GTA, een BMW M3 en een Ferrari 412 positief op. Mijn ervaring met een Mégane was tot dan toe beperkt gebleven tot de 2,0 liter automaat die mijn moeder had, met veel Frans comfort maar weinig sportiviteit. Deze Renault Sport (RS) is duidelijk een ander verhaal.”

Renault bracht de tweede serie van de Mégane uit in 2002. Als opvallend gestileerde auto met de typische achterzijde werd hij de Auto van het Jaar 2003. De in 2004 uitgebrachte Mégane Renault Sport 225 was de opvolger van de eerste serie Mégane 16V en paste helemaal in de goede traditie van Renault om standaardmodellen zoals de Renault R8, R5, R18 en Clio ook in een sportieve uitvoering te leveren. De RS werd gebouwd in de fabriek in Dieppe waar ook andere sportieve Renaults, zoals de 5 Turbo, Clio V6 en diverse Alpine’s werden geproduceerd. In 2006 volgde een speciale uitvoering van de Mégane RS, de F1 Team R26, om te vieren dat Fernando Alonso wereldkampioen was geworden. Die uitvoering had een verder getunede motor en was voorzien van het Renault Mégane Cup chassis. De daaropvolgende, extremere R26.R had zelfs geen achterbank, was 123 kg lichter en ontdaan van alle luxe. Met de Mégane R26.R werd de Nürburgring in 8 minuten en 17 seconden gerond.

“Mijn auto is door Renault als straatversie van de Cup-auto geïntroduceerd. Er zit een 2,0 liter turbo viercilinder in die een vermogen levert van 225 pk en een koppel van 300 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/h is met 6,5 seconden al heel fijn, maar ik merk dat het vooral de tussenacceleratie is (fabrieksopgave 50 – 80 km/h in 3,5 sec) die het een heel lekkere auto maakt. Het dashboard is een beetje standaard en saai, maar de leren sportstoelen zitten perfect met veel zijdelingse steun en ook de oranje veiligheidsgordels zijn een leuk detail. Geheel volgens de Renault traditie zit je wel vrij hoog. Hiervoor heb ik een BMW 1-serie gereden en daarin had je meer de ‘zit’ van een sportwagen.”

“Aan de buitenkant vind ik de dikke voorbumper met die grote luchtinlaat heel mooi en ook de grote lichtmetalen wielen (18 inch) staan hem goed. Je moet ervan houden, maar het typische Mègane achterwerk is nu nog dikker doordat er een dakspoiler opzit. En de twee dikke uitlaatpijpen zitten middenachter mooi in het zicht. Op een slingerend dijkweggetje komt hij goed tot zijn recht. Het onderstel is niet spijkerhard, maar door de aangepaste voorwielophanging en de goede banden die erop zitten, durf ik echt heel hard en strak door een bocht te gaan. Doordat het onderstel niet keihard is, ga ik de Mégane ook inzetten voor langere ritten, bijvoorbeeld naar mijn familie in Zwitserland. Onderweg kan ik dan controleren of de topsnelheid inderdaad 236 km/h is.”

“Al vanaf zeer jonge leeftijd ben ik gefascineerd door auto’s. Dat moet een bepaald gen zijn dat sommige kinderen in een gezin wel hebben en andere niet. Mijn jeugd bracht ik door op de achterbank van de Ford Scorpio’s, Opel Omega’s en Volvo V70’s van mijn vader, waarbij hij mij ook wel eens op een verlaten parkeerplaats op schoot zelf liet sturen. Richting het behalen van mijn eigen rijbewijs droomde ik van een BMW M5 V10, een Quattroporte, S2000 of een Volvo V70 T-5R of R AWD. Nu staan een Cayman GT4, een BMW M140i, een Giulia QV en een BMW i8 hoog op mijn ‘ooit’ lijstje. Naast mijn leaseauto’s heb ik twee cabriolets in bezit gehad: een tweede generatie Mazda MX-5 en een BMW 1-Serie. Met de Mazda heb ik, met de kap meestal open, mooie reizen door Schotland gemaakt. Auto op de boot naar Newcastle en van daaruit al rijdend en whisky proevend (niet tegelijk!), genoten van het prachtige landschap en de uitdagende wegen. Een trip die ik zeker met deze Mégane ga herhalen!

Mazda MX-5 in familiegezelschap

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Renault Mégane RS 225 (2004)       

Martijn Goedhart

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Supercharged vakmanschap

Volgend bericht

De opvolger van succes





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Supercharged vakmanschap

Als je gek bent van auto’s die zijn gemaakt met vakmanschap en mooie techniek kom je volgens Harm Derks al snel uit bij zijn...

28 August 2020