Laatste nieuws

Een hete hatchback met middenmotor

Octane Auto's / 25 september 2020

Naast een spectaculaire Clio V6 heeft Adrian Tanis nog drie Renaults, waaronder een 5 Alpine Turbo. De liefde voor het merk gaat generaties terug met als ‘hard’ bewijs de 4CV uit 1953 die zijn vader rijdt.

“De Clio V6 heb ik gekocht toen ik 21 werd, hij is inmiddels elf jaar in mijn bezit. Daarvoor had ik al mijn spaargeld opgemaakt aan mijn eerste auto, een Clio II RS 172 met een heerlijke 2,0-liter motor. Die had ik vooral gekocht om sneller te zijn dan mijn grote broer. Het was een geweldige auto, die ik helaas na twee jaar total-loss heb gereden in een hagelbui, op de A15. Een jaar later was ik in de showroom direct verkocht bij het zien van de Clio V6. Ik had nog getwijfeld over een Alfa Romeo 147 GTA, maar de liefde voor de Renault won het toch. Het is een fascinerende auto die nooit verveelt. Naast deze V6 heb ik nog drie andere Renaults, waaronder een restauratieproject, een 5 Alpine Turbo. Met mijn opa begon het Renault virus in onze familie, met zijn R4, R6, R12 en vele andere. Mijn vader rijdt nu nog een hele mooie 4CV uit 1953 die, net als mijn eigen auto’s, bij mij in onderhoud is.”

 “Mijn Renault is een Clio II 3.0 V6 Phase I in IJsberg Zilver. Een hatchback met middenmotor en achterwielaandrijving, een recept dat zich eerder heeft bewezen in de Renault 5 Turbo. De motor is gebouwd in de fabriek van Peugeot in Douvrin en daarna aangepakt door Tom Walkinshaw Racing waar de Clio V6 voor Renault is ontwikkeld en gebouwd. De 3-liter V6, gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak, levert 230 pk waarmee de Clio in 6,4 seconden vanuit stilstand de 100 km/h bereikt. Het is best een complexe auto, omdat er veel techniek in een kleine ruimte is gepropt. Twee maanden geleden is de motor eruit geweest om de distributieriem, waterpomp en andere onderdelen te vervangen. Een klusje dat elke vijf jaar moet gebeuren, dat maakt het onderhoud een kostbare zaak.”

“Door cultfilms zoals de ‘Fast & Furious’ serie en computerspellen als ‘Need for Speed’ raakte ik in mijn pubertijd helemaal verslingerd aan auto’s. Wat Steve McQueen is voor de ‘boomer’-generatie, dat is Paul Walker voor de mijne. Het ‘customizen’ van auto’s vonden we helemaal het einde. Toen ik 18 werd en mijn eerste auto kocht ontstond er een autoclubje van acht liefhebbers in het dorp waar we opgroeiden. We trokken er samen op uit met onze eerste auto’s en hielpen elkaar met het onderhoud. Nu, 15 jaar later, bestaat het clubje nog steeds en ondanks dat we over Nederland uitgewaaierd zijn, spreken we steevast iedere twee maanden af om te rijden of wat onderhoud uit te voeren. Het is een hechte groep liefhebbers geworden.”

“Mijn vader rijdt een Renault 4CV uit 1953 die we samen onderhouden en waar we mee rijden in zijn dorp. Hij heeft hem gekocht toen hij vijf jaar geleden met pensioen is gegaan omdat het de auto was waar hij als kind het eerste in had gezeten. Dat heeft een indruk achtergelaten en nu genieten we er samen van.”

“Het meeste onderhoud aan de Clio voer ik zelf thuis uit. Tijdens mijn opleiding als werktuigkundige op koopvaardijschepen heb ik aan een dieselmotor met 20.000 pk gewerkt, dus een automotor moest voor mij geen onmogelijke uitdaging zijn. Het onderhouden van je eigen auto geeft een band met de machine waardoor je de auto technisch door en door leert kennen. Dat is ook een fijne zekerheid voor als je boven de 200 km/h over de snelweg blaast. Je hoort snel geluiden die aangeven dat er iets niet in orde is.”

“Toen ik afgelopen winter de motor eruit heb gehaald, kwam ik onverwacht op veel plekken behoorlijk wat vliegroest tegen, waarna ik de hele onderkant kaal gemaakt heb en opnieuw gecoat. De dingen die ik zelf niet kan, worden uitbesteed aan Henk Albronda van Veban Motorsport in Raamsdonksveer. Hij is een fervente kenner en liefhebber van Renault Sport. Voor de APK heeft hij onlangs nieuwe sportkatalysators erin gelast en nieuwe rubbers in de achterste draagarmen geperst. Het onderstel is hiermee weer strak en recht geworden. De versnellingsbak is niet origineel meer omdat we een versnellingsbak van Veban Motorsport met hele fijne ratio’s hebben gemonteerd. De uitlaatspruitstukken zijn exemplaren van de V6 Trophy en de einddemper is een speciale Janspeed. De achterlichten en de dakspoiler komen van een Phase II versie.”

“Het rijden is echt geweldig. Er is niks beters om na een drukke werkdag de V6 even uit te laten en je te laten overweldigen door de sound en de rijindrukken. Dan is elke stress snel verdwenen. We zijn er ook een paar keer mee naar de Nürburgring geweest om een rondje te ‘racen’ en om naar andere mooie auto’s te kijken. Naast het feit dat het natuurlijk een tweezitter is heeft de Clio nog een ander praktisch bezwaar en dat is de enorme draaicirkel van 13 meter. Dat is zo ontworpen door Renault om het weggedrag vergeeflijker te maken maar dit levert in parkeergarages weleens problemen op.”

“Liefhebbers van deze auto kunnen vrij eenvoudig een exemplaar vinden. Er staan er nu drie te koop in Nederland en door heel Europa is er voldoende aanbod. Het huidige aantal op de Nederlandse wegen is 62, waarvan 25 Phase II’s. Het is belangrijk om bij aanschaf goed kijken naar de staat van onderhoud. Een distributieriemwissel kost al gauw 5.000 euro en ook remmen en banden zijn kostbaar. Reken er maar op dat de vorige eigenaar niet alleen rustig met zijn auto heeft gereden. Kijk ook naar speling op fusee- en spoorstangkoppen en controleer de draagarmen en motorsteunen want dat zijn bekende punten. Onderdelen zijn moeilijk aan te komen en duur en vooral exterieurdelen zijn vrijwel niet meer beschikbaar.

Ook roest op kokerbalken rond motorruimte, rond benzinetank ophanging en achterspatborden komt voor net als scheuren in de originele uitlaat rond alle vier de katalysators. De PK6-versnellingsbakken met koppeling zijn niet heel duurzaam en robuust uitgevoerd. En tot slot: let op loopgeluiden uit het diff, want ruilbakken zijn er niet meer. De auto’s zijn voor de rest technisch zeer betrouwbaar en kilometerstanden boven de 300.000 zijn mogelijk. De prijzen liggen nu rond de 35.000-50.000 euro, afhankelijk van de kleur en conditie. Ik kan iedereen die van kleine krachtige auto’s houdt de Clio V6 van harte aanbevelen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Renault Clio II 3.0 V6 phase I (2001)

Adrian Tanis

 


Tags: , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Van prins naar maarschalk – en terug

Volgend bericht

Een nieuw soort prestaties





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Van prins naar maarschalk – en terug

Prins Bernhard had iets gemakkelijker toegang tot mooie automobielen dan de gemiddelde Nederlander. De autohistoricus...

25 September 2020