Laatste nieuws

Hommage aan de Ferrari 308

Nieuwsberichten / 22 september 2021

Gianluca Maggiore ziet zijn restomod Project M als een eerbetoon aan de Ferrari 308. De introductie van de auto had onlangs plaats in het Conservatorium Hotel in Amsterdam.            

Kan de toenemende aandacht en populariteit voor restomod’s toegerekend worden aan een gebrek aan karakter en identiteit van moderne auto’s? Feit is dat er een groeiende markt lijkt te zijn voor iconische auto’s uit het verleden, die opgewaardeerd en gemoderniseerd zijn met hedendaagse technologie. Het beste uit twee werelden; het karakter en de ‘heritage’ van vroeger en het comfort en de prestaties van nu. Stinger heeft furore gemaakt met restomod’s van de Porsche 911 en andere bekenden zijn de nieuwe Lancia Stratos, de EVO37 van Kimera Automobili, de Alfa Romeo GTV met composiet carrosserie, een Ford Escort Mk2 restomod en de Delta Integrales van Futurista.

Gianluca Maggiore, de oprichter van het Italiaanse Maggiore srl volgt de trend met de introductie van Project M, een restomod op de basis van de Ferrari 308. Hij was in het verleden werkzaam voor Piaggio en FCA en was betrokken bij de introductie van de enige Alfa Romeo met carbon fiber body, de 4C.

De keuze voor de Ferrari 308 komt voort uit jeugdsentiment, waarbij vooral de rol van de auto in de televisieserie Magnum P.I. belangrijk was. Ook vond hij het jammer dat de 308 overschaduwd werd door de prestigieuze 288 GTO. Samen met een groep bevriende autoliefhebbers is Gianluca het project M gestart, met als hoofddoel rijplezier en een centrale rol voor de chauffeur, die weer volledig in controle moest komen van alle techniek. Het resultaat is een auto met een koolstofvezel carrosserie, een hoog-toeren motor zonder turbo of elektrische ondersteuning, drie pedalen en een versnellingspook en verder zo veel mogelijk analoge techniek.

Het Nederlandse Studio Stefan Scholten in Amsterdam werd partner en kreeg de creatieve leiding van het project. Alle mechanische componenten zijn ontwikkeld in samenwerking met Italtechnica, een Italiaans bedrijf met meer dan 30 jaar ervaring in autosporttechniek. Volgens Maggiore zijn alleen de deuren, het chassis en het motorblok hetzelfde als in de originele auto, alle andere onderdelen zijn aangepast of compleet vernieuwd.

Specificaties (opgave Maggiore):
Motor: V8, 3.146 cm3
Vermogen: 300 pk bij 7000 min-1
Koppel: 300 Nm bij 5500 min-1
Versnellingen: 5 handmatige versnellingen, race-koppeling
Remmen: Brembo; 4 zuigers, 280 x 28 mm doorboorde schijven
Wielen: Maggiore 17” aluminium, banden 225/45 voor en 255/40 achter
Carrosserie: koolstofvezel

Foto’s gassion.nl 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

J Mays, design-goeroe met impact

Volgend bericht

Het bedwingen van de Nürburgring





Bezoekers lazen ook


Meer historie

J Mays, design-goeroe met impact

Stephen Bayley ontmoet, J Mays, de design-goeroe wiens retro-futuristische werk bij Volkswagen en Ford een enorme impact...

21 September 2021