Laatste nieuws

Een hoog automobiel bewustzijn

Man & Machine / 3 december 2021

In het verslag van de road trip met een Alfa Romeo Spider door Italië, maakte Michael Oudman al melding van vier andere auto’s in zijn wagenpark; twee Volvo’s, een Jaguar en een Toyota.

“Momenteel bestaat mijn wagenpark uit vijf auto’s uit de jaren ‘90 en een motorfiets – een BMW K1100RS – uit hetzelfde decennium. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn toen nog rijke verbeelding en mentale ontwikkeling dat auto’s uit die tijd zijn blijven plakken in mijn geheugen en appelleren aan een tijd vol dromen. Mijn hoge automobiele bewustzijn is er oorzaak van dat  ik geen genoegen neem met de eerste de beste auto. Altijd probeer ik obscure modellen of uitgesproken kleuren te vinden en geef ik liever veertienduizend euro uit aan een drieëntwintig jaar oude, snelle Jaguar dan aan een grijze Volkswagen Golf 1.2 TSI.

Volvo 480ES Collection

Toen mijn vrouw vanwege ons tijdelijke verblijf in een 17e-eeuwse boerderij midden in de polder een dagelijkse auto nodig had, kreeg ik als wagenparkbeheerder de eisen mee: niet te groot, met airco, automatisch schakelen en vooral geen grijze muis. Alle Duitsers vielen af, en uit Japan mocht in eerste instantie slechts de Prelude in beeld blijven. Een Accord Coupé – extreem zeldzaam! – uit 1993 heeft nog even de aandacht getrokken, maar de klapkoplampen van de Volvo 480 wonnen het duel glansrijk. Na het bekijken van de foto’s, verklapte de advertentie dat het een ‘Collection’ was. Dat houdt in: één van de laatste 480’s voor de Duitse markt, met een genummerde badge, rvs-instaplijsten en voorzien van romig leer en airco.

De auto viel direct in de smaak. Het plastic in het interieur kraakt en de elektronica is enigmatisch, maar de hele beleving van de auto doet dat snel vergeten. Met 1045 kg is de auto heerlijk wendbaar en de stoelen zitten fantastisch, alsof ze eigenlijk in een auto van twee maten groter horen. Een retro-radio van Blaupunkt, met moderne techniek, maakt het interieur helemaal af. De zeldzaamheid begint medeweggebruikers inmiddels ook op te vallen want de goedkeurende blikken en duimpjes maken elke rit een feest.

Technisch is de auto helemaal top, maar er zit nog een roestplek op het rechter achterscherm. Dat wordt komend voorjaar gelast en gespoten. Omdat onderdelen niet zomaar meer te bestellen zijn, moeten we bij reparaties de auto meestal een paar dagen missen. Er komen wel steeds meer reproductie-onderdelen beschikbaar, maar bijvoorbeeld nieuwe achterlichten zijn onvindbaar en setjes new old stock lampen gaan voor meer dan 1.000 euro van de hand. Bumperklevers kunnen wij daarom niet waarderen.

Leuk is de levendige 480-scene in Nederland, met een club en diverse fora. Veel auto’s circuleren ook tussen forumleden, en er worden geregeld  tourritten georganiseerd. Tot meedoen is het nog niet gekomen, maar we zijn inmiddels behoorlijk enthousiast geworden.

Volvo C70 2.5T

Mijn eigen dagelijkse auto is een Volvo C70 2.5T automaat. Gekocht als de goedkoopste C70 in ‘t land, met nog een half jaar APK om me vier dagen in de week van Deventer naar Amsterdam en vice versa te brengen. En dat gaat verrassend goed. De airco werkt, de cruise control werkt en de automaat maakt de dagelijkse file op de A1 dragelijk. Het audiosysteem van Dynaudio, met Bluetooth-module, is eigenlijk meer dan goed. Eerlijk gezegd is de auto optisch niet om aan te zien. Gedeeltelijk omdat het ontwerp driekwart van achteren gewoon raar is, maar ook omdat de blanke lak eraf bladdert als bladerdeeg van een saucijzenbroodje. Gek genoeg biedt zo’n budget-knaller wél veel plezier voor het geld, want zorgen maken om een krasje of deukje doe ik niet meer. Onderhoud moet zo goedkoop mogelijk, en heeft zich beperkt tot een APK van 35 euro. Het verbruik van 1 op 12,5 op de snelweg vind ik acceptabel voor een bijna 200 pk sterke automaat.

Jaguar XJR8

Mijn eerste auto met V8 is wellicht ook wel mijn laatste, gezien mijn recente positieve ervaringen met elektrische auto’s. Het is een Jaguar XJR8, het facelift model van de X300, dat op zijn beurt een facelift was van de XJ40. Het resultaat is een relatief oude basis, voorzien van toen moderne snufjes en een prachtig aluminium motorblok (AJ-V8), dat ook in Range Rovers en Aston Martins is gebruikt. De gierende compressor levert een weldadige 367 pk op de achterwielen. Zonder al te veel drama stuwt de Mercedes 5G versnellingsbak hem soepel naar 250 km/h; de eigen versnellingsbak van Jaguar kon het koppel namelijk niet aan. Erg blij ben ik met de door de eerste eigenaar gekozen kleurencombinatie, een Aquamarine exterieur met een Catkin and Pine interieur. Het geeft zoveel meer leven aan het interieur dan het veel gekozen zwart.

Het gebrek aan praktische inzetbaarheid en aan tijd helpt niet mee om de auto vaak te pakken, maar de ritjes die er mee gemaakt worden zijn verrukkelijk. De actieve dempers maken de auto stug maar ook extreem comfortabel op lange ritten. Qua onderhoud zijn lekke koelslangen onder de supercharger de grootste en eigenlijk enige tegenvaller geweest; een specialist had acht uur voor de reparatie nodig.

Verder had de verkoper de middenarmsteun opnieuw laten bekleden vanwege een niet meer werkende bekerhouder, maar het leer had én niet de juiste structuur, en nét niet de goede kleur. Een zoektocht naar een gebruikt exemplaar was lang, totdat bleek dat Jaguar Land Rover Classic een zeer fijne webshop heeft met fabrieksonderdelen uit het magazijn; mijn armsteun lag in een extreem stoffige doos op mij te wachten.

Deze auto raakt me door een specifieke herinnering. Toen ik als puber naar de HAVO  ging, reed er geregeld  een XJ8 over de provinciale weg waarlangs ik fietste. Als het regende wervelde de spray in opvallende en kenmerkende wolken achter de auto aan. Dat had zoiets ongekend sierlijks dat ik voor altijd een zwak heb voor de XJ.

Toyota Land Cruiser HZJ75

In 2019 besloten we een ‘overland’ trip te maken naar Japan. Via de Balkan, Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Centraal Azië, Mongolië en Rusland zouden we teruggaan naar het land dat ons eerder zo gegrepen had. Het geschikte voertuig moest een betrouwbare 4×4 zijn, waarvan we de onderdelen overal zouden kunnen kopen, met een grote actieradius en een slaapplek in de auto.

 

De Land Cruiser is het archetype ‘overland’ auto, bekend van Artsen Zonder Grenzen, Rode Kruis en VN-missies in Afrika. Bladveren voor en achter, een onverwoestbaar blok en assen die voor de eeuwigheid gebouwd zijn. Gek genoeg vonden we binnen twee weken een HZJ75 Troop Carrier die net terugkwam van een road trip naar India en die voor een groot deel voldeed aan onze eisen. Met 270 liter diesel aan boord een goede basis. We verruilden de daktent voor een hefdak waarmee we twee slaapplaatsen zouden hebben die we vanuit de auto konden bereiken. Het voorruitframe had wat restauratiewerk nodig en dat is inmiddels keurig uitgevoerd.

Vol nostalgie en goede moed zijn we in de begindagen van Covid-19 naar het Verre Oosten vertrokken. Verder dan een overwinteringstrip in Portugal en Spanje – we zouden daar opwarmen voor de Balkan – zijn we nog niet gekomen. Wel hebben we een zomervakantie met de Land Cruiser in Noorwegen doorgebracht. De auto staat nu droog en aan de acculader, klaar om weg te rijden zodra de wereld weer opengaat.

Instagram: @oudmansautos

MAN & MACHINE – Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Jaguar XJR8, Volvo 480ES, Volvo C70, Toyota Land Cruiser

Michael Oudman


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Lancia Flaminia PininFarina Coupé

Volgend bericht

Octane 055: koop hem in de webshop





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Lancia Flaminia PininFarina Coupé

SHOWROOMSTERREN: Een excellente Lancia Flaminia PininFarina Coupé Bij Jac & Co in Broek op Langedijk staat een prachtige,...

1 December 2021